MPK Wrocław otworzyło dziś oferty w przetargu na dziesięcioletnią dzierżawę 40 autobusów przegubowych i 20 zwykłych. Swoje pojazdy zaoferowały EvoBus (dystrybutor Mercedesa) oraz MAN. Obie jednak znacząco przekraczają sumę, jaką przewoźnik chce wydać na autobusy.
Przetarg
dotyczy 10-letniej dzierżawy 60 autobusów, które mają zastąpić najbardziej wysłużone, prawie 20–letnie pojazdy Volvo. MPK zażyczyło sobie takiego wyposażenia jak klimatyzacja, niska podłoga, monitoring czy system zapowiedzi głosowych.
Obie oferty są do siebie bardzo podobne. Nieznacznie tańszy jest EvoBus, w konsorcjum z Mercedes–Benz Leasing Polska, który zażyczył sobie 168 268 779,20 zł brutto. Ich rywale, konsorcjum mLeasing i MAN Truck&Bus Polska, zażądali 168 883 495,36 zł brutto. Różnica w cenie, która o rozstrzygnięciu decyduje w 50 proc., więc jest minimalna. Decydująca nie będzie też gwarancja (5 proc.), bo obaj oferenci zadeklarowali 48 miesięcy. Pozostałe punkty można w przetargu dostać za kryteria techniczne (30 proc.) i zużycie paliwa wg testu SORT–2 (15 proc.).
Wątpliwe jednak, by zwycięzcę w ogóle wyłaniano, bo Wrocław przeznaczył na to zamówienie ok. 100 mln zł, czyli o wiele mniej niż wynoszą obie oferty. Poniedziałkowe otwarcie ofert jest zresztą już drugą próbą wyłonienia dostawcy. W pierwszym przetargu, w którym Wrocław chciał pozyskać pojazdy, planował przeznaczyć na to ok. 85 mln zł. Wtedy nikt oferty nie złożył. Teraz udało się zachęcić dwóch dostawców, którzy być może liczą, że zamawiający jednak dorzuci trochę pieniędzy z budżetu. Różnica jednak wydaje się bardzo duża.
W MPK informuje, że decyzja o tym co robić, powinna zapaść w ciągu 2–3 tygodni. Mimo wszystko trudno posądzać tylko MPK o niedoszacowanie oferty, bo propozycje EvoBusa i MANa są drogie. Wrocław za każdy autobus zapłaciłby średnio 2,5 mln zł, co oznacza, że gdyby zdecydował się po prostu na kupno, a nie leasing, prawdopodobnie kosztowałoby go to co najmniej dwukrotnie taniej. Rzecz jasna leasing ma dla miasta istotne zalety (obsługa pojazdów, pozbawienie się kłopotu gdy się zestarzeją, rozłożenie finansowania w czasie), ale różnica robi wrażenie.
Warto porównać przetarg wrocławski z innymi miastami. Dwa lata temu warszawskie MZA
pozyskały w drodze leasingu 60 autobusów przegubowych od Solarisa. Czas użytkowania określono na 6 lat, a MZA będzie to kosztowało 107 mln zł.