Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wreszcie powstaną wygodne przejścia z kolei do metra

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-10-27 12:15
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wreszcie powstaną wygodne przejścia z kolei do metra
fot. Kowalow, lic. CC BY-SA 2.5 Wikimedia commons
W najbliższych latach powstaną dwa wygodne węzły przesiadkowe metra i kolei. Jednym z nich jest ten przy przystanku Koło i planowanej stacji II linii metra, bardziej wymagająca może być natomiast budowa łącznika pomiędzy Dworcem Śródmieście a stacją Centrum na I linii. – Jeżeli chcemy zachęcić pasażerów do korzystania w jeszcze większym stopniu z komunikacji miejskiej, to musimy oferować wygodne przesiadki. Chcemy uniknąć błędów z I linii metra – przekonuje Jarosław Jóźwiak, wiceprezydent Warszawy.

Niedawno kolejarze ogłosili przetarg na remont linii obwodowych. W ramach inwestycji, oprócz kompleksowej modernizacji infrastruktury, mają powstać dwa nowe przystanki oraz wygodny węzeł przesiadkowy na przystanku Koło, przy którym znajdować się będzie stacja metra Młynów na II linii metra. – Zależy nam na tym, żeby integrować różne środki transportu. Koło to nie tylko stacja kolei metropolitalnej i przyszła stacja metra, ale także dwie bardzo ważne ulice – Górczewska i al. Prymasa Tysiąclecia. Będzie to bardzo ważny węzeł przesiadkowy – mówi Jarosław Jóźwiak, wiceprezydent Warszawy.

Jak będzie wyglądał węzeł na Kole? Wejście do metra będzie w odległości mniej niż 50 metrów od zejść z przystanku kolejowego. Po stronie ulicy Górczewskiej, gdzie znajdują się perony, zostaną wybudowane windy i schody ruchome. Na drugą stronę ulicy powstaną dwie kładki – z windami i zwykłymi schodami.

Wyczekiwane połączenie na Centrum

Niezwykle wyczekiwanym połączeniem będzie przejście pomiędzy stacją metra Centrum na I linii a Dworcem Śródmieście. Oba obiekty leżą pod ziemią, ale niestety przesiadający się pasażerowie muszą wychodzić na powierzchnię. – Niestety, realizując sporą część I linii metra, miasto nie miało funduszy unijnych i budowano oszczędnie – stąd nie wykonywano takich łączników, niektórych wyjść na skrzyżowaniach czy przesuwano stacje, jak na pl. Bankowym, przez co wszyscy teraz cierpimy, bo stacja jest obok węzła przesiadkowego – mówi Jóźwiak.

Jak miałby wyglądać taki łącznik? – Kolej zaczęła robić w tej chwili analizy. Pomysł jest taki, żeby częściowo próbować łączyć się przez antresolę stacji metra. To wymaga szczegółowych uzgodnień inżynieryjnych. Przypomnę, że tunele kolei średnicowej są nieco płytsze. Wyzwaniem będzie – podobnie jak było w przypadku łącznika na Świętokrzyskiej – przejście pod torami kolejowymi – mówi Jarosław Jóźwiak. Jak dodaje, stacja metra jest gotowa na takie połączenie. – Wykonując stację metra, zostawiono możliwość połączenia na poziomie antresoli – przekonuje wiceprezydent. Budowa łącznika będzie wymagała też najpewniej budowy dodatkowych schodów ruchomych na antresoli, które będą prowadziły na peron metra – to warunek konieczny do tego, żeby przesiadka faktycznie była wygodna. Przed laty zresztą planowano taką inwestycję – były zapisane środki na analizy.

Pasażerom na poprawę połączeń przyjdzie jednak jeszcze poczekać. – Prace będą skoordynowane z remontem linii średnicowej, który będzie się zaczynał dopiero za dwa lata. Potrwa ok. 2-3 lat. Wtedy – gdy będzie wyłączona linia kolejowa – będzie można wykonać łącznik – zapowiada Jóźwiak.

Wygodne przesiadki potrzebne. Uda się uniknąć błędów?

Władze miasta przekonują – nie bez racji – że wygodne przesiadki są konieczne dla zwiększenia roli transportu publicznego. – Jeżeli chcemy zachęcić pasażerów do korzystania w jeszcze większym stopniu z komunikacji miejskiej, to musimy oferować wygodne przesiadki. Chcemy uniknąć błędów z I linii. Takim dobrym przykładem jest łącznik, który łączy I i II linię metra czy wygodna przesiadka między metrem a koleją na Stadionie – mówi Jóźwiak.

Nie wszystkie przykłady z II linii nadają się do bezkrytycznej pochwały, choć oczywiście wypadają lepiej niż szereg rozwiązań z I linii. Rzeczywiście lokalizacja stacji Stadion ułatwia przesiadki, ale w trakcie budowy metra zrezygnowano z realizacji dwóch łączników na drugą stronę nasypu kolejowego i bezpośredniego połączenia antresoli metra z tunelem pieszym przy stacji kolejowej. W efekcie przesiadający się pasażerowie, choć stacja metra ma kilkanaście wejść, muszą korzystać z jednego z węższych i mniej wygodnych. Mogliby korzystać z szerszego, po drugiej stronie ulicy, ale nie przewidziano tutaj pasów. To może stanowić też problem przy obsłudze imprez masowych na Stadionie Narodowym.

Z kolei na Świętokrzyskiej łącznik nie jest taki wygodny – nie zbudowano schodów ruchomych na całej długości, pasażerowie muszą korzystać też ze schodów stałych. Poza tym miejscami jest wąsko, przez co już teraz robi się ciasno. Potem, w miarę wydłużania II linii i zwiększania się liczby pasażerów, może być już tylko gorzej. Trzeba mieć zatem nadzieję, że przy realizacji nowych łączników i węzłów projektanci unikną nie tylko błędów z I linii, ale i II linii.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Przestrzeń

Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Witold Urbanowicz 31 marca 2016

Wszystkie grzechy II linii metra

Przestrzeń

Wszystkie grzechy II linii metra

Witold Urbanowicz 13 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5