Dobiega końca modernizacja torowiska tramwajowego w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice. Od poniedziałku 8 lutego 2021 r. przywrócone zostanie bezpośrednie połączenie tramwajowe między Zabrzem a Bytomiem, a obok „piątki” kursować będzie też „dwójka”.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami krakowskiej firmy KZN Rail, będącej generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych torowiska tramwajowego w Zabrzu Biskupicach, od poniedziałku 8 lutego, przywrócona zostanie przejezdność linii, dzięki czemu tramwaje znów bezpośrednio połączą Zabrze z Bytomiem. – Wiemy, że pasażerowie wyczekiwali momentu, gdy linia nr 5 wróci na swoją pełną trasę. Pierwsza dobra wiadomość jest taka, że to się wydarzy już w najbliższy poniedziałek. Druga dobra wiadomość to ta, że Zabrze i Bytom zyskają jeszcze drugą linię bezpośrednią. Od poniedziałku połączy je linia nr 2 – podkreśla Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie.
– Realizacja tej inwestycji odbywającej się w całości w czasie trwania epidemii koronawirusa, przy administracyjnych obostrzeniach i utrudnieniach w logistyce, to było nie lada wyzwanie. Tym bardziej cieszę, że to zabrzańskie torowisko oddajemy do ruchu na ponad dwa miesiące przed wiążącą nas datą umowną – mówi Grzegorz Leszczyński prezes spółki KZN Rail.
Zanim tramwaje ruszą na swoje stałe trasy, konieczne okazało się czasowe wstrzymanie ruchu tramwajów, by wykonać prace przygotowawcze do wznowienia ruchu i przeprowadzić jazdy próbne. Dlatego od piątku do niedzieli (5-7.02.2021 r.) tramwajowe linie nr 2 i 29 zostały zawieszone, a autobus zastępczej linii T-5 kursuje ze zwiększoną częstotliwością – co 15 minut.
Od poniedziałku 8.02.2021 r. w związku z przywróceniem bezpośredniego przejazdu na trasie Zabrze – Bytom wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu tramwajów:
- tramwaje linii nr 2 będą kursować w relacji: Gliwice Zajezdnia – Bytom pl. Sikorskiego,
- tramwaje linii nr 5 będą kursować w relacji: Zabrze Zaborze pętla – Bytom pl. Sikorskiego,
- dla linii nr 1 i 4 nastąpi korekta rozkładu jazdy,
- linia nr 29 oraz autobusowa komunikacja zastępcza T-5 zostaną zawieszone.
Przywrócenie ruchu tramwajowego nie jest jednoznaczne z zakończeniem prac. – Wykonawca ma jeszcze wiele do zrobienia. Jednym z takich elementów jest przystanek Biskupice Ziemska [nż], którego obsługa na razie będzie zawieszona, gdyż platformy nie są jeszcze gotowe. Wszystko jednak zmierza w dobrą stronę i liczymy, że prace zakończą się zgodnie z przyjętym terminem – zaznacza Andrzej Zowada. – Zgodnie z planem kończyć będziemy jeszcze pewne prace drogowe, których finisz spodziewany jest w ciągu kilku najbliższych tygodni. Pracując nad infrastrukturą tramwajową przyznajemy najwyższy priorytet temu, by modernizacje jak najmniej dotykały mieszkańców i na możliwie najkrócej ograniczały ruch tramwajów. Dlatego w trakcie tej budowy stosowaliśmy rozjazdy nakładkowe, by utrzymać ruch od strony Zabrza. I dlatego jestem dumny, że udało się tak szybko przywrócić pełny zakres przejazdów tramwajowych dla mieszkańców na całym zmodernizowanym odcinku – dodaje Grzegorz Leszczyński.
Generalny wykonawca prac, zgodnie z zapisami umowy, powinien zakończyć prace do połowy kwietnia. Wartość robót określona w umowie to niespełna 14,5 mln zł netto. Zadanie jest elementem projektu unijnego.