Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wracają strefy z opłatą za wjazd. W innej ustawie

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-03-15 10:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wracają strefy z opłatą za wjazd. W innej ustawie
fot. ZTM
Trwają teraz prace nad zmianą ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Niespodziewanie przepisy zmieniają niedawno przyjętą ustawę o elektromobilności i przywracają możliwość pobierania opłat za wjazd pojazdów spalinowych do stref czystego powietrza. Jej maksymalną wysokość określono teraz na 25 zł dziennie.

Rząd pracuje teraz nad ustawą o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Najnowszy projekt datowany jest na 9 marca. Obecnie dokument znajduje się na Radzie Ministrów.

Ustawa niespodziewanie zmienia niedawno przyjętą ustawę o elektromobilności. W części o strefach czystego powietrza pojawiają się przepisy o możliwości ustanowienia opłat za wjazd do takich stref, ustanawianych przez radę gminy. Opłata nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i 25 zł za dobę. Może też przybierać formę opłaty abonamentowej i zryczałtowanej.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności gminy mogą ustanawiać strefy czystego powietrza z ograniczeniem wjazdu innych pojazdów niż elektryczne, napędzane wodorem i gazem ziemnym. We wcześniejszych projektach funkcjonowała opłata, jaką samorządy mogły ustanawiać za wjazd innych pojazdów niż wcześniej wymienione „czyste” pojazdy. Jej maksymalną wysokość określono na 30 zł dziennie. Ostatecznie jednak możliwość pobierania opłat – ale nie wyznaczania stref – została wykreślona z ustawy o elektromobilności. – Strefy zostają, ale miasta nie będą miały powodów, żeby je dowolnie powiększać, żeby zarabiać na tym jeszcze więcej – powiedział nam poseł Kukiz’15 Krzysztof Sitarski, który wniósł poprawkę likwidującą opłaty. Rząd przy swoim wówczas nie obstawał, bo goniły go terminy, wynikające z regulacji unijnych, w których ustawa musiała zostać przyjęta.

Teraz w aktualnie procedowanych przepisach pojawiło się istotne zastrzeżenie. Opłata, stanowiąca dochód gminy, może być przezaczona wyłącznie na potrzeby oznakowania Stefy czystego powietrza, zakup autobusów zeroemisyjnych oraz pokrycia kosztów analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem, przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych bezemisyjnych środków transportu. Takie analizy muszą być sporządzane co 36 miesięcy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy kierowcy zapłacą 2,5 zł za godzinę w centrum miasta? Pewnie!

Felietony i komentarze

Czy kierowcy zapłacą 2,5 zł za godzinę w centrum miasta? Pewnie!

Jakub Dybalski 15 marca 2018

Nowy Jork tworzy strefę płatnego wjazdu. 11,5 dol. za auto

Prawo & Finanse

Nowy Jork tworzy strefę płatnego wjazdu. 11,5 dol. za auto

Jakub Dybalski 20 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5