Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wojtenko: Różne nośniki biletu, ale jeden system centralny

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wojtenko: Różne nośniki biletu, ale jeden system centralny
fot. ZGK ŚwiebodziceAutobusy ZGK Świebodzice wyposażono w terminale płatnicze MCX Systems
Najważniejsze w projektowaniu współczesnych systemów poboru opłat jest wprowadzenie centralnego systemu gromadzącego dane pochodzące z różnych kanałów sprzedaży – wskazywał w swoim wystąpieniu podczas Kongresu Transportu Publicznego Grzegorz Wojtenko, prezes MCX Systems. Wówczas równolegle funkcjonować może przyjmowanie płatności mobilnych, zbliżeniowych i gotówkowych.

– Każdy z nas oczekuje, że jego pieniądze pozwolą jemu samemu zadecydować, co chce uzyskać. Dzięki temu, że karty płatnicze wchodzą w kolejne obszary transportu, pasażer faktycznie staje się prosumentem, czyli konsumentem, ale i producentem – podkreślał podczas Kongresu Transportu Publicznego dr inż. Grzegorz Wojtenko, prezes zarządu MCX Systems sp. z o.o. Jego firma stworzyła pierwszy w Polsce system, w którym karta płatnicza jest nośnikiem biletu autobusowego. Podkreślał, że takie rozwiązanie pozwala na gromadzenie danych o podróżach, które mogą zostać wykorzystane w planowaniu sieci komunikacyjnej.

Nośniki, które ma prawie każdy, wystarczają do obsługi systemu biletowego

– Stoję na stanowisku, że do tworzenia nowych rozwiązań powinno się wykorzystywać te nośniki, które wszyscy i tak już mają – stwierdził, wskazując jednocześnie, że zamiast klasycznej karty płatniczej podróżny może używać także jej reprezentacji w urządzeniu mobilnym. – Rzecz w tym, by mieć system centralny, który zbierze dane z różnych kanałów. Dzięki temu pasażer może wykorzystać taki nośnik, jaki chce, np. smartfon czy kartę bankową, czasem też wciąż posługujemy się gotówką – wskazywał.

Zauważył też, że jego firma współpracuje z organizacjami płatniczymi, np. Mastercard, przenosząc ich szeroko zakrojone wizje na rynek krajowy (a także coraz częściej na konkretne rynki zagraniczne). – My też mówimy więc o eliminacji biletu i o tym, że system powinien być otwarty, czyli pozwalający na użycie dowolnej karty, którą mamy ze sobą. Chciałoby się też, by system, znając nasze preferencje, mógł proponować nam coś więcej niż tylko płatności za przejazd – stwierdził. – Aż się prosi, by dać użytkownikowi rabat, jeśli np. korzysta z pływalni, biblioteki i parkingu Park&Ride, a do tego nie zalega z podatkami – wskazywał.

Integracja biletowa prostsza dzięki standardowemu nośnikowi

Prelegent podkreślał także potencjalną rolę banków w kształtowaniu programów zniżek. Te mogłyby bowiem chcieć przyzwyczaić swojego klienta do płatności kartą wydaną przez dany bank także w systemach miejskich. – Ten scenariusz nabiera rumieńców – ocenił Grzegorz Wojtenko. Dodał, że wykorzystanie popularnego już dziś i zestandaryzowanego nośnika, jakim jest karta płatnicza, mogłoby rozwiązać dużo problemów związanych z wprowadzaniem wspólnych biletów. – Nie trzeba bowiem integrować bardzo różnych systemów – przekonywał.

Kolejną zaletą elektronicznego systemu opartego na karcie płatniczej ma być możliwość wdrożenia tzw. taryfy fair-fair, która zdejmuje z podróżnego ciężar myślenia o tym, który bilet będzie dla niego najbardziej opłacalny. System naliczyłby bowiem automatycznie opłatę w najkorzystniejszej dla pasażera opcji. Przedstawiciel MCX Systems podkreślał, że istotne jest zbieranie danych także o wyjściu z pojazdu, dzięki czemu organizator otrzymuje kompleksową wiedzę o przemieszczaniu się po mieście. – Patrząc na doświadczenia różnych aglomeracji, można stwierdzić, że da się tak zarządzać strumieniami podróżnych, by zastosować funkcję tzw. check-outu także w dużych miastach, np. w Warszawie – ocenił.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Komunikacja

Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Kasper Fiszer 13 stycznia 2017

Czy w Polsce może rozpowszechnić się kolej gondolowa?

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Komunikacja

Łódź: Bilet na karcie płatniczej jesienią

Kasper Fiszer 13 stycznia 2017

Czy w Polsce może rozpowszechnić się kolej gondolowa?

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5