W siedzibie samorządowej spółki PKM 20 listopada 2023 r. podpisana została umowa ramowa o współpracy pomiędzy Województwem Pomorskim i Gdańskiem, przy współudziale samorządowej spółki PKM SA, będąca kolejnym krokiem do wspólnej realizacji epokowego projektu PKM Południe. Gdańsk będzie stopniowo obejmować udziały w spółce PKM.
Zgodnie z umową Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk będą współfinansować opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe, która ma powstać w latach 2023-2026. Jej szacunkowy koszt wynosi 50 mln zł, z czego 28 mln zł to wkład Gdańska, wniesiony do projektu poprzez dokapitalizowanie spółki PKM. Środki te miasto przekazywać będzie samorządowej spółce sukcesywnie w latach 2023-2026, docelowo obejmując w niej ok. 7,5 proc. udziałów.
Dzięki podpisanej przez samorządy umowie możliwe będzie ogłoszenie już wkrótce przez PKM SA przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację pierwszego etapu inwestycji, składającego się z trzech zadań:
- Zadanie kolejowe: budowa linii kolejowej nr 250 na odcinku Gdańsk Śródmieście – Węzeł Kowale.
- Zadanie drogowe nr 1: budowa bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską.
- Zadanie drogowe nr 2: budowa II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie Węzła Kowale.
Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie realizacji PKM Południe. Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wraz ze zintegrowanymi z nim miejskimi inwestycjami drogowymi możliwe będzie już w obecnej perspektywie unijnej, w latach 2026-2029.
– Nie boję się powiedzieć, że to epokowa inwestycja. Chcemy usprawnić transport zbiorowy do intensywnie zamieszkałych dzielnic. Dzięki naszej obecności w UE będziemy mogli ten projekt fizycznie zrealizować. Jestem pewien, że o tej inwestycji będzie się mówić nie tylko w Polsce ale i w całej Europie – podkreślał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Zrobiliśmy kolejny krok w stronę realizacji PKM Południe, największego do tej pory projektu inwestycyjnego w Gdańsku. Dużo większego i droższego niż budowa tunelu pod Martwą Wisłą – mówiła o projekcie Aleksandra Dulkiewicz, prezydentka Gdańska.
– Dzisiejsza decyzja władz województwa i miasta to kolejny duży krok, po opracowaniu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, przybliżający nas do realizacji PKM Południe. Tym projektem wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Zdecydowana większość z nich podczas konsultacji społecznych w 2022 roku nie mówiła „czy”, tylko kiedy PKM Południe powstanie. Zainteresowanie tą inwestycją jest ogromne– mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM.