Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wodorowy Solaris rozpędza się w Szwajcarii [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
11-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Solaris, europejski lider rynku w sprzedaży autobusów elektrycznych, przygotowuje się na wodorową rewolucję. W 8 lat po produkcji pierwszego pojazdu z ogniwem paliwowym pokazuje zupełnie nowego wodorowego 12-metrowca.

Solaris jest największym producentem autobusów elektrycznych w Europie, przez cały okres ich produkcji wprowadził na rynek ponad 1200 zeroemisyjnych autobusów i osiągnął spory sukces sprzedażowy w zachodniej Europie, także w Szwajcarii, gdzie 10 maja pokazywał swojego nowego wodorowca. W 2021 roku, przy sprzedaży na poziomie 1492 autobusów, 41% to autobusy, które korzystały z  innych rozwiązań napędowych niż silnik dieslowski, wśród nich sporo e-busów i trolejbusów (Solaris jest ich największym producentem w Europie, część z nich budowana jest we współpracy z czeską Skoda). Nie należy się spodziewać, że ten trend się odwróci. Już wkrótce większość sprzedawanych przez producenta autobusów z Bolechowa będzie elektryczna.

Wodór coraz popularniejszy

– Nowy trend to produkcja pojazdów wodorowych. W 2014 roku wyprodukowaliśmy pierwszy autobus dla Hamburga z ogniwem paliwowym, które służyło jako extender, czyli narzędzie do wydłużania zasięgu autobusu elektrycznego wyposażonego w baterie (podobny pojazd buduje Mercedes). W 2019 roku zbudowaliśmy dla Rygi trolejbusy z podobnym rozwiązaniem, uniezależniając je od sieci trakcyjnej. Duże zamówienie, na 15 autobusów spłynęło z Kolonii, a w 2021 roku wygraliśmy przetarg na dostawę wodorowych pojazdów do włoskiego Bolzano. Zainteresowanie naszymi zeroemisyjnymi autobusami na wodór z roku na rok jest coraz większe – powiedział podczas prezentacji nowego 12-metrowego pojazdu Petros Spinaris, członek zarządu Solarisa.

Lżejszy może więcej

Technologia wodorowa zmienia się, głównie w obszarze zbiorników na to paliwo. Cylindry czwartej generacji są lżejsze (o 20% mniej wagi od zbiorników 3 generacji), a jeśli weźmiemy pod uwagę wysoką gęstość wodoru i niską jego masę (w pięciu cylindrach przewozi się paliwo o wadze 27,5 kg i w sprzyjających okolicznościach to wystarczy, by przejechać ponad 300 kilometrów w ruchu miejskim!), ma związek z możliwościami przewozu pasażerów w pojeździe. W nowym autobusie wodorowym Solarisa może pojechać 89 pasażerów, o 10 więcej niż w typowym autobusie elektrycznym, gdzie bardzo dużo ważą baterie.

Cylindry zbudowane są z plastiku, kompozytów i włókna szklanego, impregnowane żywicą i nie ma w nich elementów metalowych. Zabezpieczeń jest tak dużo, że można odnieść wrażenie, że część z nich stosuje się już dla 200% procentowego zapewnienia klienta o bezpieczeństwie wodoru. Najeżony elektronicznymi czujnikami jest nie tylko autobus, ale także stacje obsługi pojazdów, jak ta, którą dziennikarze mogli obejrzeć w szwajcarskim Rothenburgu pod Lucerną.

Oczywiście wciąż odstrasza cena autobusu wodorowego oraz koszt wyprodukowania jednego kilograma paliwa, który w Szwajcarii jest olbrzymi i wynosi 16 franków, a w najlepszym wypadku można je kupić za 5 euro w innych krajach europejskich. Oczywiście, jeśli wodór produkujemy z sposób czysty, bez emisji CO2, tak jak robią Szwajcarzy, nie będzie to tanie.

Światowa jakość i cisza

Jakie wrażenia będzie mieć pasażer, który wybierze się w podróż wodorowym Solarisem? Przede wszystkim będzie jechać niezwykle cicho, do czego producent przyzwyczaił nas już w pojazdach na baterie i w trolejbusach (duża część komponentów jest z resztą taka sama). Na odcinkach pozamiejskich z pewnością zaimponuje mu przyspieszenie pojazdu. Jeśli pojedzie pojazdem, który testowany jest w Szwajcarii, na pewno doceni to jak doskonale autobus wykończono (specjalne oparcia dla osób stojących, atrakcyjnie udekorowany sufit). Tajemnica pojazdu to jednak źródło zasilania, o którym pasażer nic nie musi wiedzieć.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świdnik wybrał dostawcę autobusów wodorowych. Będzie debiut

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Solaris 07 września 2023

Zobacz również:

Solaris dostarczy co najmniej 90 autobusów wodorowych do Wenecji

Komunikacja

Solaris dostarczy co najmniej 90 autobusów wodorowych do Wenecji

Redakcja/inf. pras./inf. własna 12 września 2023

Pozostałe z wątku:

Świdnik wybrał dostawcę autobusów wodorowych. Będzie debiut

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Solaris 07 września 2023

Zobacz również:

Solaris dostarczy co najmniej 90 autobusów wodorowych do Wenecji

Komunikacja

Solaris dostarczy co najmniej 90 autobusów wodorowych do Wenecji

Redakcja/inf. pras./inf. własna 12 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5