Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Władze Warszawy: Budowa metra jest zabezpieczona. Astaldi skupia się na wysoko wyspecjalizowanych pracach

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-10-02 14:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Władze Warszawy: Budowa metra jest zabezpieczona. Astaldi skupia się na wysoko wyspecjalizowanych pracach
fot. WU
W związku z zerwaniem przez Astaldi dwóch kontaktów kolejowych PKP PLK pojawiają się pytania o dalszy los rozbudowy warszawskiego metra. Jednak zarówno przedstawiciele miasta, jak i wykonawcy uspokajają. – Nasze inwestycje są realizowane zgodnie z planem – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. – Wystąpiliśmy o szczegółowe wyjaśnienie sytuacji konsorcjum. Kolejne umowy podpiszemy po otrzymaniu odpowiedzi oraz złożeniu gwarancji dobrego wykonania – dodaje Jerzy Lejk, prezes Metra.

Astaldi zerwało umowy na przebudowę odcinków linii kolejowych nr 7 i E59. Władze Warszawy podkreślają, że obecnie prowadzona budowa odcinka wschodniego-północnego na Targówek jest bezpieczna. – Metro, które jest budowane przez Astaldi oraz w konsorcjum z Gulermakiem nie są zagrożone. Harmonogram na Targówku jest wyprzedzany. Termin zakończenia inwestycji w maju 2019 r. Myślę, że uda się skończyć tę inwestycję przed czasem – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Stolica podpisała niedawno umowę z konsorcjum firm Gulermak i Astaldi na odcinek wschodni-północny na Bródno i niebawem ma podpisać umowę na realizację dwóch odcinków zachodnich II linii metra z Woli na Bemowo. – Jesteśmy w przededniu skompletowania dokumentów i gwarancji bankowych. Nasze inwestycje są realizowane zgodnie z planem, nie ma żadnego zagrożenia. Jednak wobec informacji, które uzyskaliśmy, Astaldi zostało poproszone o szereg dokumentów – podkreśla Kaznowska. – Zgodnie z artykułem 26 prawa zamówień publicznych wystąpiliśmy o szczegółowe wyjaśnienie sytuacji konsorcjum. Oczekujemy pisemnej odpowiedzi do czwartku do godz. 12:00. Oczekujemy też na złożenie gwarancji dobrego wykonania. Te warunki umożliwią nam podpisanie umowy na realizację dalszych odcinków – podkreśla Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Skąd problemy Astaldi?

Nastroje tonowali również przedstawiciele Astaldi. – Na początku chciałem oświadczyć, że nie jest przeprowadzona żadna procedura upadłościowa ani nie ma żadnych przesłanek, by ją przeprowadzić – podkreśla Francesco Scaglione, przedstawiciel Astaldi. Następnie wyjaśnił skąd się wzięła obecna sytuacja firmy. – Astaldi miało znaczne problemy pod koniec zeszłego roku z uwagi na nieuregulowane należności za roboty w Wenezueli w wysokości ponad 400 mln euro. Doszliśmy do wniosku, że trudno te pieniądze będzie kiedykolwiek odzyskać i spisaliśmy je na straty. W tej sytuacji od początku tego roku został wdrożony plan wzmocnienia firmy. Zakładał on sprzedaż koncesji na III Most Bosforski w Turcji o wartości ponad 300 mln euro oraz zwiększenie kapitału zakładowego o kolejne 300 mln euro – po części płacone przez rodzinę Astaldi, a po części przez japońską firmę IHI Corporation – wskazuje Scaglione.

W wyniku sankcji i ceł, jakie nałożył Donald Trump, prezydent Stanów Zjednoczonych, na Turcję, doszło tam do kryzysu finansowego i ogromnego spadku wartości liry względem dolara. – To spowodowało opóźnienie w sprzedaży koncesji. Przewidujemy, że transakcja zostanie dokonana na początku 2019 r. – z nadzieją, że ustabilizuje się sytuacja tureckiej liry – podkreśla Francesco Scaglione. – Jeśli będzie to konieczne, na początku 2019 r. sprzedamy też koncesję na budowę autostrady Izmir – Stambuł o wartości 300 mln euro – dodaje przedstawiciel Astaldi.

Jak dodaje Scaglione, banki zasugerowały wprowadzenie tymczasowego planu procedury restrukturyzacyjnej. – Banki są zainteresowane restrukturyzacją i utrzymaniem Astaldi, bo są głównymi wierzycielami – wyjaśnia Francesco Scaglione. Odniósł się też do wystąpienia do włoskiego sądu o ochronę przed wierzycielami. – Służy ochronie długów Astaldi przez niezbędny okres, to jednak w najmniejszym stopniu nie hamuje działania firmy. Z tej procedury wynika obowiązek regularnego płacenia zobowiązań, w tym dla podwykonawców. Jedynie przesuwa termin płatności wcześniejszych należności. Wszystkie należności zostaną uregulowane w terminie 3-6 miesięcy – mówi Scaglione. – W przypadku budowy metra nie ma to żadnego znaczenia nie ma. W metrze żadnych opóźnień w płatnościach nie mamy – dodaje przedstawiciel wykonawcy.

Włosi skupiają się na wysoko wyspecjalizowanych pracach

Astaldi zapowiada też zmianę profilu działalności w naszym kraju. – Będziemy angażować się w przetargi o dużej trudności technicznej, które wymagają wysoko wyspecjalizowanego personelu – największe problemy występują na tych zwykłych inwestycjach, jak przebudowa linii kolejowej, gdzie jesteśmy w dużym stopniu uzależnieni od cen materiałów i kosztów siły roboczej. Metro to inwestycja bardzo wysoko wyspecjalizowana. Będziemy potrafili stawić czoła, nawet jak wzrastają ceny – wyjaśnia Francesco Scaglione.

O dodatkowych zabezpieczeniach wspomina też miasto. – Wykonawca musi przynieść nam faktury za usługi i towary – dopiero wtedy dokonujemy płatności. Nie ma więc ryzyka, że będziemy finansować inne inwestycje – wyjaśnia Renata Kaznowska. Jak dodaje, sytuacja z metrem jest nieco inna od tej występującej na kolei. – Przetargi na metro są „świeże”, więc kalkulacja cen jest aktualna. Nasze kontrakty przewidują indeksację – wzięliśmy na siebie ciężar zmian np. stawek VAT czy wynikających z cen kształtujących się na rynku. Na szczęście obserwujemy ostatni stabilizację – mówi Renata Kaznowska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gulermak: Budowa metra w Warszawie niezagrożona. Mimo problemów Astaldi

Prawo & Finanse

Gulermak: Budowa metra w Warszawie niezagrożona. Mimo problemów Astaldi

Witold Urbanowicz 02 października 2018

Metro jedzie na Bródno. Umowa na budowę podpisana

Przestrzeń

Metro jedzie na Bródno. Umowa na budowę podpisana

Witold Urbanowicz 28 września 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS