Urząd Transportu Kolejowego nałożył na Warszawską Kolej Dojazdową karę w wysokości 25 tys. zł za niesprawne przejazdy kolejowo-drogowe na trasie WKD i zwłokę w realizacji zaleceń pokontrolnych. Spółka zapewnia, że już usunęła nieprawidłowości.
UTK zakończył swoją kontrolę w październiku 2013 r. Inspektorzy mieli szereg zastrzeżeń odnośnie do przejazdów kolejowo-drogowych na trasie WKD. Uchybienia dotyczyły prowadzenia przez WKD ruchu pociągów przy nieustalonych komisyjnie aktualnych kategoriach przejazdów kolejowo-drogowych, dopuszczenia do eksploatacji przejazdów kolejowo-drogowych z uszkodzonymi sygnalizacjami samoczynnymi oraz bez oznakowania oraz dopuszczenia do eksploatacji niezabezpieczonego przejścia użytku publicznego.
Teraz UTK nałożył na WKD karę pieniężną w wysokości 25 tys. zł w związku ze zwłoką w wykonaniu decyzji, stwierdzającej naruszenie przepisów. - Nałożona kara dotyczy okresu zwłoki w wykonaniu nakazu decyzji, tj. od stycznia 2014 r. do sierpnia 2015 r. Należy przypomnieć, że za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji, Prezes UTK może nałożyć na podmiot rynku kolejowego karę o równowartości do 5 tys. euro – informuje Sławomir Sadowski z biura prezesa UTK. Jak informuje UTK, ustalając wysokość kary, wzięto pod uwagę zakres naruszenia, dotychczasową działalność spółki oraz jej możliwości finansowe.
WKD zapewnia, że zastosowała się do zaleceń UTK. – Ustalanie nowych kategorii dla wszystkich przejazdów było realizowane w latach 2014-2015 przez komisje złożone z przedstawicieli WKD, zarządców dróg i policji – informuje Krzyszof Kulesza, rzecznik WKD. – Pomimo tych działań Urząd Transportu Kolejowego podjął decyzję o nałożeniu na spółkę kary – zauważa Kulesza. Od wydanej decyzji przysługuje odwołanie do sądu. – WKD nie wniosła odwołania od decyzji Urzędu – zaznacza Krzysztof Kulesza.
Po kontroli UTK
wiele przejazdów zostało przekwalifikowanych do kategorii B bądź C. Zgodnie z przepisami, w przypadku kategorii B powinna być zastosowana samoczynna sygnalizacja przejazdowa z rogatkami. Natomiast na przejazdach kategorii C wymagana jest samoczynna sygnalizacja, ale bez rogatek. Do czasu jej zabudowania prędkość pociągów jest ograniczona do 20 km/h.
Dzięki funduszom szwajcarskim WKD podjęła działania na rzecz dodatkowego zabezpieczenia przejazdów kolejowo-drogowych. Samoczynna sygnalizacja przejazdowa ma zostać zbudowana na ośmiu przejazdach. Temat ten budzi jednak emocje –
mieszkańcy obawiają się paraliżu ruchu drogowego.