Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

WKD: Rekordowa liczba pasażerów. Zbliżają się duże inwestycje

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2020-01-15 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

WKD: Rekordowa liczba pasażerów. Zbliżają się duże inwestycje
fot. MS
Kolejne rekordy frekwencyjne skłoniły WKD do decyzji o budowie drugiego toru na odcinku jednotorowym. W tym roku spółka będzie chciała wybrać wykonawcę tej inwestycji. Na razie przewoźnik przeszkolił dodatkowych maszynistów i zagęścił rozkład jazdy w godzinach szczytu – wynika z podsumowania roku na Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

Pod względem frekwencji 2019 był kolejnym (po 2018) rekordowym rokiem na WKD. – Ostateczne dane za 12 miesięcy wykazały blisko 8,8 mln, co oznacza wzrost liczby pasażerów na poziomie ok. 2,5% w stosunku do roku poprzedzającego – informuje rzecznik prasowy WKD Krzysztof Kulesza. Jak przekonuje, to dla spółki historyczny sukces. Co więcej, przyrosty liczone rok do roku odnotowano w niemal każdym miesiącu – wyjątek stanowiły styczeń i kwiecień, w których odnotowano nieznaczne spadki. – Tendencja zwyżkowa była silniejsza w pierwszej połowie roku oraz dodatkowo w ciągu dwóch miesięcy wakacyjnych. W tych okresach wzrosty oscylowały wokół 6% – uściśla Kulesza.

Zakończenie przebudowy linii 447 nie zaszkodziło

Według przedstawiciela WKD wynik ten został osiągnięty dzięki wzbogaconej ofercie przewozowej. – Kilkanaście nowych połączeń w najbardziej obciążonych porach szczytów przewozowych zostało włączonych do rozkładu jazdy poprzez skierowanie do ruchu 13. i 14. obiegu taboru. Rozkład jazdy zachował swoje mocne strony, takie jak wysoka częstotliwość i regularność odjazdów z poszczególnych stacji i przystanków – podkreśla Kulesza. Równie ważnym czynnikiem była niska usterkowość infrastruktury (której WKD jest zarządcą) i taboru. Nie było potrzeby wprowadzania w ubiegłym roku jakichkolwiek ograniczeń tymczasowych. Punktualność i niezawodność kursowania pociągów WKD przewyższyła 99,5%, co pozwoliło spółce zająć pierwsze miejsce wśród przewoźników pasażerskich w statystykach publikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.

Zarząd WKD liczył się jednak z możliwością zmniejszenia przewozów. Na takie ryzyko wskazywało zakończenie przez PKP PLK modernizacji równoległej linii 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. – Podczas prowadzonych robót część pasażerów korzystających zazwyczaj z przejazdów na tej linii postanowiło przesiąść się do pociągów WKD. Po zakończeniu prac nie nastąpił znaczny odpływ podróżnych, co oznacza, że spółce udało się pozyskać i utrzymać w ciągu 2019 roku grono nowych, stałych podróżnych – zaznacza rzecznik.

Wkrótce drugi tor, parkingi i modernizacja zaplecza

W najbliższym czasie duże inwestycje w infrastrukturę zamierza przeprowadzić sama WKD. 30 września minionego roku podpisano umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie ze środków unijnych budowy drugiego toru pomiędzy Podkową Leśną i Grodziskiem Mazowieckim. Zdaniem rzecznika spółki inwestycja ta będzie miała kluczowe znaczenie dla perspektyw rozwoju WKD w najbliższych latach. Ze środków europejskich będzie pochodziło 74,6 mln zł, czyli blisko 70% wartej 107,9 mln zł inwestycji. Wcześniej, w lipcu, zamówiono dokumentację projektową (nie obyło się bez niespodzianki, bowiem pierwotny zwycięzca przetargu odstąpił od podpisania umowy). – Dzięki wsparciu kontynuujemy prowadzoną od kilkunastu lat kompleksową modernizację infrastruktury kolejowej WKD – komentuje Kulesza. W tym roku spółka planuje przetarg na roboty budowlane. Rozbudowa linii może rozpocząć się w pierwszej połowie 2021, a zakończyć się w pierwszej połowie 2023 r. Jak dodaje rzecznik, obecny układ torowy linii WKD nie daje możliwości dalszego zwiększania liczby połączeń.

Inne istotne wydarzenia roku 2019 to rozstrzygnięcie przetargów na modernizację hali przeglądowo-naprawczej wraz z zabudową nowego zadaszenia. Wybrano też wykonawcę usługi sprzedaży biletów za pośrednictwem nowych, przystosowanych do współczesnych standardów biletomatów. WKD wspólnie z lokalnymi samorządami rozwija też infrastrukturę parkingów „Parkuj i Jedź”. – Spółka zawarła umowy o współpracy z Gminą Michałowice oraz Miastem Pruszkowem w zakresie udostępnienia terenu kolejowego pod realizację kompleksowej przebudowy parkingów, zlokalizowanych w sąsiedztwie stacji Komorów i przystanku osobowego Pruszków WKD. Inwestycje zostaną zrealizowane z udziałem środków unijnych, które samorządy mają już zagwarantowane w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego – informuje rzecznik.

Co ze specjalnymi ofertami taryfowymi?

Zagęszczenie rozkładu jazdy wymagało pozyskania nowych maszynistów i trwałego zwiększenia zatrudnienia. Część z nich przeszkolono w ramach wewnętrznego kursu, który WKD zorganizowała we własnym zakresie. – W ciągu 2019 roku, w ramach trzeciej edycji, zrealizowano szkolenia dla 9 kandydatów na maszynistów, którzy dołączyli do 16 osób z nabytymi tą drogą uprawnieniami w latach 2016-2018 – wylicza rzecznik. Jak oddaje, takie zwiększenie liczby maszynistów umożliwia przewoźnikowi odpowiednie planowanie i zapewnienie niezbędnej rezerwy kadrowej bez konieczności stosowania nadgodzin. WKD zorganizowała też szkolenia podwyższające kwalifikacje dyżurnych ruchu i dyspozytorów oraz osób przewidzianych do zatrudnienia na tych stanowiskach.

Plany WKD na nowy rok to przede wszystkim ułatwianie dostępu do informacji o rozkładzie jazdy oraz rozwijanie bezgotówkowych systemów płatności za przejazd. Szczególne znaczenie ma być przywiązywane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. – Priorytetowe będzie wdrożenie nowych automatów biletowych, zlokalizowanych na wszystkich stacjach i przystankach, które zastąpią obecnie funkcjonujące. Ponadto planowane jest udostępnienie dedykowanej platformy sprzedażowej za pośrednictwem strony internetowej WKD – zapowiada Kulesza. Oprócz tego wszystkie kasy biletowe zostaną wyposażone w pętle indukcyjne, wspomagające osoby z dysfunkcjami słuchu (pilotaż przeprowadzono już w ubiegłym roku).

– Równolegle kontynuowane będą rozmowy z zainteresowanymi jednostkami samorządowymi w zakresie wprowadzenia specjalnych, dedykowanych dla mieszkańców poszczególnych miast i gmin, ofert przewozowych. Rozmowy toczą się od ubiegłego roku i jesteśmy przekonani, że już wkrótce będziemy mogli wspólnie ogłosić ich pomyślny finał – uzupełnia rzecznik WKD, nie podając jednak bliższych szczegółów. Tymczasem, jak informowaliśmy niedawno, bilety WKD od 1 lutego zdrożeją.

WKD przechodzi na „czystą” energię

Mazowiecki przewoźnik zamierza ponadto rozpocząć pozyskiwanie energii elektrycznej ze źródeł ekologicznych, a także ograniczyć jej ogólne zużycie. – Zamierzamy aktywnie podjąć temat efektywności energetycznej w gospodarowaniu własnymi zasobami, dążenia do ograniczenia jej zużycia oraz w powiązaniu z zabudową elementów infrastruktury korzystającej ze źródeł odnawialnych. Pierwsze elementy tego typu infrastruktury zostały zamówione z końcem 2019 roku. W ramach rozpoczętego pilotażu spółka WKD będzie gromadzić doświadczenia pod kątem możliwości rozbudowy systemu – deklaruje Kulesza.

W najbliższej przyszłości na funkcjonowanie WKD niewątpliwie mocno wpłynie przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. Choć inwestycja PKP PLK rozpocznie się w drugiej połowie bieżącego roku, zakres prac bezpośrednio obejmujący infrastrukturę WKD wejdzie w etap realizacji dopiero za dwa lata. Rzecznik przewoźnika zapewnia, że przygotowania będą toczyły się już w tym roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wiatr zatrzymał tramwaje we Wrocławiu i WKD w Warszawie

Komunikacja

Wiatr zatrzymał tramwaje we Wrocławiu i WKD w Warszawie

Jakub Dybalski 23 kwietnia 2019

WKD Reguły do przebudowy. Peron przed ulicą

Przestrzeń

WKD Reguły do przebudowy. Peron przed ulicą

Witold Urbanowicz 04 grudnia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5