Partnerzy serwisu:
Mobilność

WKD podpisała umowę na naprawę główną EN97

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-12-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/WKD

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
WKD podpisała umowę na naprawę główną EN97
fot. Paramaciej (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
Cała seria elektrycznych zespołów trakcyjnych EN97, licząca 14 egzemplarzy, przejdzie naprawę główną. Będąca ich właścicielem Warszawska Kolej Dojazdowa zawarła stosowną umowę ze spółką Public Transport Service. Pierwszy pojazd zostanie przekazany wykonawcy najpóźniej za 8 miesięcy. Realizacja całego zamówienia zostanie zakończona do końca lutego 2029 roku.

Trzon parku taborowego Warszawskiej Kolei Dojazdowej stanowią elektryczne zespoły trakcyjne serii EN97, wyprodukowane przez Pesę Bydgoszcz w latach 2011-2012. Obok nich samorządowy przewoźnik wykorzystuje jeszcze dostarczone kilka lat później jednostki elektryczne EN100, które wyprodukował Newag. W przypadku obydwu serii pojazdów mówimy o bardzo osobliwych konstrukcjach. Są to pociągi “szyte na miarę” dla specyficznych warunków, jakie charakteryzują WKD, będącą wydzielonym systemem kolei miejskiej. Chodzi tu m.in. o bardzo niski minimalny promień łuków, niskie perony, czy mniejszą skrajnię. Pojazdy serii EN97 są jeszcze bardziej specyficzne – początkowo były one zasilane prądem stałym o napięciu 600 V, typowym raczej dla systemów tramwajowych.

EN97 zostały zaprojektowane z myślą o eksploatacji docelowo standardowym systemie zasilania 3 kV DC, który został jednak wdrożony na WKD dopiero w 2016 roku. Trzeba tu jednocześnie podkreślić, że nie były to pojazdy dwusystemowe – przez pierwszych kilka lat korzystały z systemu zasilania 600 V DC dzięki zastosowaniu specjalnej przetwornicy. Trudno określić EN97 mianem szczególnie udanej serii – przez wiele lat dużym problemem była ich awaryjność, a przestrzeń pasażerska nie należy do najbardziej ergonomicznie zaprojektowanych wśród pojazdów szynowych eksploatowanych w Polsce. Podobnie jak EN100 produkcji Newagu, także EN97 charakteryzuje nietypowy układ – cały zespół trakcyjny tworzą dwie identyczne trójczłonowe segmenty, przy czym środkowy człon jest bardzo krótki.

Po kilkunastu latach eksploatacji EN97 przyszedł czas na naprawę główną całej serii, liczącej wciąż 14 egzemplarzy. WKD podpisała w dniu 8 grudnia umowę na jej wykonanie ze spółką Public Transport Service. Wartość brutto kontraktu opiewa na kwotę ponad blisko 310 mln zł. Jego realizacja ma zostać zakończona do dnia 28 lutego 2029 roku, natomiast pierwszy pojazd ma zostać przekazany wykonawcy w ciągu 8 miesięcy. – Harmonogram napraw pojazdów zostanie opracowany w taki sposób, aby pasażerowie nie odczuli wpływu tej inwestycji na ofertę przewozową na linii WKD – podkreśla cytowany w komunikacie prasowym Piotr Madej, członek zarządu spółki i dyrektor ds. techniczno-eksploatacyjnych.

Jak możemy przeczytać w komunikacie prasowym, naprawa okresowa na poziomie P5 pierwszego pociągu ma zostać wykonana najpóźniej 11 miesięcy od dnia jego przekazania wykonawcy, natomiast każdego kolejnego – w terminie nie dłuższym niż 150 dni kalendarzowych. Oprócz czynności typowych dla naprawy głównej zamówienie obejmuje również zmiany w zakresie systemów sterowania, informacji pasażerskiej, monitoringu oraz układów napędowego i hamulcowego. EN97 po naprawie głównej mają być bardziej przyjazne osobom niepełnosprawnym, np. dzięki zabudowie pętli indukcyjnych i zmianie kolorystyki poręczy, oraz bardziej efektywne energetycznie. Warto dodać, że inwestycja uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bilbao planuje modernizację taboru metra za 800 mln euro

Komunikacja

Bilbao planuje modernizację taboru metra za 800 mln euro

Przemysław Farsewicz 15 listopada 2025

Polregio z umową na 5 używanych SZT

Komunikacja

Polregio z umową na 5 używanych SZT

Roman Czubiński 11 listopada 2025

Monachium pożegnało ostatnie najstarsze tramwaje R2.2a

Komunikacja

Monachium pożegnało ostatnie najstarsze tramwaje R2.2a

Przemysław Farsewicz 09 listopada 2025

Umowa podpisana! Szczecin chce dostawy 44 hybryd dla SPA Dąbie

Komunikacja

Umowa podpisana! Szczecin chce dostawy 44 hybryd dla SPA Dąbie

Paulina Piziorska 29 października 2025

Zobacz również:

Bilbao planuje modernizację taboru metra za 800 mln euro

Komunikacja

Bilbao planuje modernizację taboru metra za 800 mln euro

Przemysław Farsewicz 15 listopada 2025

Polregio z umową na 5 używanych SZT

Komunikacja

Polregio z umową na 5 używanych SZT

Roman Czubiński 11 listopada 2025

Monachium pożegnało ostatnie najstarsze tramwaje R2.2a

Komunikacja

Monachium pożegnało ostatnie najstarsze tramwaje R2.2a

Przemysław Farsewicz 09 listopada 2025

Umowa podpisana! Szczecin chce dostawy 44 hybryd dla SPA Dąbie

Komunikacja

Umowa podpisana! Szczecin chce dostawy 44 hybryd dla SPA Dąbie

Paulina Piziorska 29 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij