Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wiosną rozpocznie się produkcja Panoramy dla Olsztyna

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-11-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wiosną rozpocznie się produkcja Panoramy dla Olsztyna
mat. UM Olsztyn
Duray, będąca częścią tureckiego koncernu Durmazlar, dostarczy Olsztynowi 12 tramwajów z rodziny Panorama. Będą to pierwsze pojazdy tego producenta w Europie, który dopiero toruje sobie drogę na inne zachodnie rynki starego kontynentu. Według zapowiedzi, już wiosną rozpocząć mają się pierwsze prace przy produkcji wozów dla Olsztyna.

Olsztyn w ponowionym postępowaniu na tabor wybrał – nieznaną w Europie – turecką firmę Durmazlar. Firma z Bursy była jedyną, jaka zdecydowała się na złożenie oferty. Podbój Europy rozpocznie właśnie od stolicy Warmii i Mazur, a tramwaj oparty będzie na konstrukcji Panorama. Do Olsztyna ma przyjechać 12 takich pojazdów, a każdy z nich ma kosztować miasto 8,99 mln zł, czyli łącznie 108 mln zł.

– Eksport zaczynamy od Olsztyna w Polsce – to pierwszy nasz krok, ale nie ostatni. Dlaczego Olsztyn? Robiąc analizy rynkowe, dostrzegliśmy szansę. W pierwszym przetargu inni producenci nie byli gotowi, by zaoferować produkt zgodny z potrzebami miasta – mówił w wywiadzie dla Transportu-pulicznego.pl Ö. Selçuk Cebe, dyrektor ds. badań i rozwoju systemów kolejowych w Durmaray. Cały wywiad dostępny tutaj. 

Tramwaj dla Olsztyna

Jak wyjaśnia producent, tramwaj dla Olsztyna bazuje na projekcie Panorama, który przeszedł modyfikacje, by dostosować pojazd do wymogów zamawiającego. Tureckie tramwaje będą nieco dłuższe od obecnych w Olsztynie Tramino Solarisa, bo ten parametr wyniesie 32,5 metra. Szerokość pudła pozostanie ta sama jak dotychczas – 2,5 metra. Pojazd będzie niskopodłogowy ze wzniosami nad wózkami. Niską podłogę udało się zaproponować na całej długości tramwaju. Wiadomo już, że pojazd będzie pięcioczłonowy. W skrajnych czołach zamontowane zostaną skrętne wózki mające zapobiegać nadmiernemu zużywaniu się torowiska, zaś w środkowym – sztywny. Pozostałe człony będą podwieszane.

Według deklaracji producenta Durmazlar, Panorama ma mieć możliwość rozpędzenia się do 70 km/h. Pojazdy pomieszczą 210 pasażerów, z czego we wnętrzu zapewnionych będzie 40 siedzeń. W najszerszych fragmentach pudła producent zapewni układ 2+1 lub 1+1, co powinno rozwiązać nieco znany problem z Tramino, gdzie pasażerowie narzekali na lekki ścisk. Więcej o tramwajach piszemy tutaj (porównanie z Tramino tutaj).

Produkcja już zaraz

Jak wyjaśnił zastępca prezydenta Olsztyna, Jarosław Słoma, niezwłocznie po podpisaniu umowy Durmazlar przystąpił do prac koncepcyjnych i opracowania założeń projektowych. – W październiku odbyło się w Olsztynie, trzydniowe spotkanie techniczne a kolejne zaplanowane jest na grudzień 2018 roku – wyjaśnia. Istotne są jednak deklaracje producenta, co do rozpoczęcia produkcji tramwajów. – Zgodnie z harmonogramem przekazanym przez Wykonawcę, produkcja pierwszych elementów prototypowego pojazdu rozpocznie się już w marcu 2019 roku a produkcja tramwajów dla Olsztyna w sierpniu 2019 r. – podaje Słoma.

Pierwszy tramwaj ma dotrzeć do Olsztyna w ciągu 21 miesięcy od podpisania umowy, co oznacza, że ujrzymy go w stolicy Warmii i Mazur na wiosnę 2020 r. Ostatnie tramwaje z zamówienia mają tam trafić pięć miesięcy później. Decyzję o wykorzystaniu opcji Olsztyn może podjąć do końca 2021 r. Na realizację opcji wykonawca będzie miał 12 miesięcy.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Olsztyn uruchomi nocne kursy tramwajów

Komunikacja

Olsztyn uruchomi nocne kursy tramwajów

Przemysław Farsewicz 14 kwietnia 2025

Zbliża się naprawa główna olsztyńskich Solarisów Tramino

Komunikacja

Rumunia: Tramwaje wróciły do Reșițy. Po 13 latach przerwy

Przestrzeń

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Komunikacja

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Przemysław Farsewicz 16 stycznia 2025

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Komunikacja

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Przemysław Farsewicz 13 sierpnia 2024

Zobacz również:

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Komunikacja

Olsztyn. Rozwój tramwaju w próżni

Jakub Rösler 19 maja 2025

Olsztyn uruchomi nocne kursy tramwajów

Komunikacja

Olsztyn uruchomi nocne kursy tramwajów

Przemysław Farsewicz 14 kwietnia 2025

Zbliża się naprawa główna olsztyńskich Solarisów Tramino

Komunikacja

Rumunia: Tramwaje wróciły do Reșițy. Po 13 latach przerwy

Przestrzeń

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Komunikacja

Olsztyn odkłada rozwój tramwaju na półkę

Przemysław Farsewicz 16 stycznia 2025

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Komunikacja

Kto jest chętny dostarczyć Olsztynowi tramwaje?

Przemysław Farsewicz 13 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij