Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wilno: Polskim pociągiem na litewskie lotnisko

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
26-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wilno: Polskim pociągiem na litewskie lotnisko
Kasper FiszerWilno
Położony stosunkowo niedaleko centrum Wilna port lotniczy jest jedynym lotniskiem w krajach bałtyckich, który ma bezpośrednie połączenie kolejowe z centrum miasta. Nie prowadzi jednak do niego nowa linia – kilka lat temu wybudowano nowy przystanek przy przebiegającej tuż przy nim linii na Białoruś.

Otwarte w 1934 roku lotnisko w podwileńskim wówczas Porubanku dziś leży w granicach administracyjnych litewskiej stolicy. To największy port lotniczy Litwy i jeden z najważniejszych w skali regionu bałtyckiego – w zeszłym roku obsłużył ponad 2,5 mln pasażerów. Choć odległość od śródmieścia Wilna jest relatywnie nieduża, wynosi bowiem ok. 5 km, od ośmiu lat podróżujący samolotem mogą dojechać do centrum koleją.

Siedem minut jazdy i krótki spacer

Pociąg jest zdecydowanie najszybszym środkiem transportu. Na główny wileński dworzec jedzie się bowiem siedem minut. Koleje Litewskie uruchamiają szesnaście par codziennych kursów w relacji Wilno – Lotnisko i z powrotem. Pociągi odjeżdżają co około godzinę od 6:00 rano do 21:30, nie utrzymano jednak taktu.

Otwarte w październiku 2008 roku połączenie nie wymagało budowy nowej trasy. Niedaleko lotniska przebiega bowiem ważna linia z Wilna do stacji granicznej w Stasiłach i dalej na Białoruś – do Lidy i Baranowicz. Ograniczono się zatem jedynie do remontu szlaku. Przy torach stanął nowy skromny przystanek: jeden peron z prowadzącym od niego oświetlonym korytarzem wprost do terminalu pasażerskiego. Do przejścia pozostaje ok. 250 metrów. Połączenie cieszy się sporym powodzeniem, zapewnia bowiem dojazd nie tylko na lotnisko, ale i do wydziału lotniczego Politechniki Wileńskiej i na położone niedaleko portu osiedle. Zdecydowano się na relatywnie niską cenę biletu – 2,5 lita (przejazd wolniejszym autobusem kosztuje 2 lity).

Pociągi osobowe się nie zatrzymują

Ruch pasażerski na linii do Lidy nie jest ograniczony do krótkiego fragmentu wewnątrz aglomeracji. Póki co na trasie nie ma pociągów międzynarodowych, choć w zeszłym roku rozpoczęły się rozmowy pomiędzy Litwą a Białorusią dotyczące możliwości przywrócenia połączenia Wilno – Lida, ale cztery kursy dziennie jadą w kierunku wsi Stasiły kilka kilometrów od granicy (do położonych bliżej Białorusi sześciotysięcznych – zamieszkanych głównie przez mniejszość polską – Soleczników pociąg pasażerski nie dociera). Dwa kończą bieg w samych Stasiłach, jeden w Jaszunach i jeden w Wołczunach.

Co ciekawe, mieszkańcy litewsko-białoruskiego pogranicza nie mają jednak bezpośredniego połączenia z portem lotniczym. Spośród czterech składów regionalnych jedynie para pociągów jadących w najkrótszej relacji Wołczuny – Wilno – Wołczuny zatrzymuje się na nowym przystanku przy dworcu lotniczym. Choć poranny kurs w stronę stolicy wypełnia dwugodzinną przerwę pomiędzy kursami miejskimi, nie został ujęty w liniowym rozkładzie jazdy połączenia Wilno – Lotnisko.

Kursują tylko polskie szynobusy


Mieszkająca przy trasie mniejszość polska to niejedyny polski akcent trasy, przy której znajduje się lotnisko. Zarówno kursy lokalne, jak i regionalne, obsługiwane są bowiem szynobusami typu 620M z bydgoskiej Pesy. W latach 2008 – 2011 Koleje Litewskie kupiły 12 sztuk tych pojazdów. Oprócz opisywanego połączenia pesy obsługują też ruch m.in. w rejonie Rakiszek w Auksztocie i Szawli na Żmudzi.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Komunikacja

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Kasper Fiszer 04 stycznia 2016

Będzie bezpośrednia linia kolejowa do Modlina?

Komunikacja

Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy

Komunikacja

Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy

Kasper Fiszer 29 listopada 2015

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Komunikacja

Jak wrócić koleją z lotniska w Goleniowie?

Kasper Fiszer 04 stycznia 2016

Będzie bezpośrednia linia kolejowa do Modlina?

Komunikacja

Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy

Komunikacja

Niemcy: Na lotnisko po przedwojennej bocznicy

Kasper Fiszer 29 listopada 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5