Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wiemy, jakie używane tramwaje dwukierunkowe chce kupić MPK Poznań

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
22-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wiemy, jakie używane tramwaje dwukierunkowe chce kupić MPK Poznań
fot. Dr Neil Clifton / lic. CC BY-SA 2.0
Jak przyznaje prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni, spółka sonduje możliwość zakupu używanych tramwajów dwukierunkowych z Niemiec. Chodzi o wagony aktualnie kursujące w Bonn oraz w Duisburgu, lecz ich zakup będzie możliwy dopiero na przełomie 2023 oraz 2024 roku. Decyzja o zakupie oraz liczbie tramwajów jakie nabędzie MPK nie jest jeszcze przesądzona. Poznański przewoźnik nie będzie natomiast przerabiał jednokierunkowych Helmutów na wersję dwukierunkową.

MPK Poznań posiada aktualnie 33 tramwaje dwukierunkowe służące w regularnym ruchu pasażerskim. Składa się na to 20 wagonów Moderus Gamma, 10 Moderus Beta oraz 3 dwukierunkowe Helmuty. Wagony są wykorzystywane do obsługi nowej trasy na Naramowice, otwartej w kwietniu tego roku, a także przy okazji remontów i zamknięć torowych, których w Poznaniu w ostatnich latach nie brakuje.

Zakup najwcześniej na przełomie 2023 i 2024 roku

Dwukierunkowe pojazdy zaczęto też wykorzystywać na wahadłowych liniach tramwajowych, które zostały wprowadzone do rozkładu jazdy w związku z realizacją kolejnych etapów projektu Centrum. Teraz udało nam się ustalić, iż MPK Poznań sonduje możliwość zakupu kolejnych “dwukierunkowców”, tym razem używanych. W tej sprawie poprosiliśmy o komentarz prezesa MPK Poznań, Krzysztofa Dostatniego.

– Mamy zamiar zakupić dwukierunkowe tramwaje używane. Jest to spowodowane obecną sytuacją związaną z brakiem zewnętrznych dofinansowań do zakupu taboru tramwajowego. W tym momencie wiem już, że zakup używanych tramwajów będzie możliwy najwcześniej w grudniu 2023 lub w styczniu 2024 roku. Wynika to z faktu, że niemieckie miasta z którymi rozmawialiśmy, a więc Duisburg i Bonn, na razie nie wycofują swoich starszych wagonów dwukierunkowych, które miały zostać zastąpione nowymi pojazdami. Ich dostawy są opóźnione, tak więc tramwaje, którymi jesteśmy zainteresowani, muszą jeszcze trochę pojeździć w barwach swoich niemieckich właścicieli – mówi nam Krzysztof Dostatni.

20 wagonów z Bonn lub z Duisburga

Dostatni pytany o liczbę wagonów, które chciałby kupić poznański przewoźnik odpowiada, że zależy to od sytuacji w jakiej znajdować się będzie miejska spółka, a także od ceny używanych tramwajów. – Podejrzewam, że będziemy chcieli kupić około 20 sztuk takich dwukierunkowych, używanych tramwajów, które przydadzą się nam do obsługi trasy tramwajowej na Naramowice oraz w sytuacjach remontów i zamknięć torowych, do uruchamiania linii wahadłowych – dodaje prezes MPK.

– Duisburg będzie wycofywał wagony typu GT10NC, będące tramwajami 4-członowymi o długości około 32 metrów z jednym niskopodłogowym członem, natomiast Bonn będzie wycofywał tramwaje typu R1.1, będące pojazdami w pełni niskopodłogowymi. Zobaczymy jaka sytuacja będzie za rok i wtedy w zależności od kwestii finansowych i ofert jakie dostaniemy, będziemy decydować z którym z miast będziemy dalej rozmawiać – tłumaczy Krzysztof Dostatni.

Nie będzie przebudowy Helmutów na wagony dwukierunkowe

Prezes dodał również, że MPK Poznań nie rozważa przebudowy pozostałych wagonów sprowadzonych z Niemiec, popularnych Helmutów, na wagony dwukierunkowe. Zdaniem Dostatniego takie działanie byłoby nieopłacalne, a także wiązałoby się to ze zbyt dużą ingerencją w konstrukcję samego wagonu. – My nie budowaliśmy tych wagonów, więc nie posiadamy niezbędnej dokumentacji technicznej. To byłoby zbyt skomplikowane i moim zdaniem łatwiejsze jest już kupno gotowych wagonów dwukierunkowych, używanych – kończy prezes poznańskiego przewoźnika.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Pierwszy Tramino przejdzie modernizację. Wiemy kto ją wykona

Komunikacja

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Przestrzeń

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Redakcja/inf. pras. 29 lipca 2023

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Pierwszy Tramino przejdzie modernizację. Wiemy kto ją wykona

Komunikacja

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Przestrzeń

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Redakcja/inf. pras. 29 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5