Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wiemy, jakie używane tramwaje dwukierunkowe chce kupić MPK Poznań

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Wiemy, jakie używane tramwaje dwukierunkowe chce kupić MPK Poznań
fot. Dr Neil Clifton / lic. CC BY-SA 2.0
Jak przyznaje prezes MPK Poznań, Krzysztof Dostatni, spółka sonduje możliwość zakupu używanych tramwajów dwukierunkowych z Niemiec. Chodzi o wagony aktualnie kursujące w Bonn oraz w Duisburgu, lecz ich zakup będzie możliwy dopiero na przełomie 2023 oraz 2024 roku. Decyzja o zakupie oraz liczbie tramwajów jakie nabędzie MPK nie jest jeszcze przesądzona. Poznański przewoźnik nie będzie natomiast przerabiał jednokierunkowych Helmutów na wersję dwukierunkową.

MPK Poznań posiada aktualnie 33 tramwaje dwukierunkowe służące w regularnym ruchu pasażerskim. Składa się na to 20 wagonów Moderus Gamma, 10 Moderus Beta oraz 3 dwukierunkowe Helmuty. Wagony są wykorzystywane do obsługi nowej trasy na Naramowice, otwartej w kwietniu tego roku, a także przy okazji remontów i zamknięć torowych, których w Poznaniu w ostatnich latach nie brakuje.

Zakup najwcześniej na przełomie 2023 i 2024 roku

Dwukierunkowe pojazdy zaczęto też wykorzystywać na wahadłowych liniach tramwajowych, które zostały wprowadzone do rozkładu jazdy w związku z realizacją kolejnych etapów projektu Centrum. Teraz udało nam się ustalić, iż MPK Poznań sonduje możliwość zakupu kolejnych “dwukierunkowców”, tym razem używanych. W tej sprawie poprosiliśmy o komentarz prezesa MPK Poznań, Krzysztofa Dostatniego.

– Mamy zamiar zakupić dwukierunkowe tramwaje używane. Jest to spowodowane obecną sytuacją związaną z brakiem zewnętrznych dofinansowań do zakupu taboru tramwajowego. W tym momencie wiem już, że zakup używanych tramwajów będzie możliwy najwcześniej w grudniu 2023 lub w styczniu 2024 roku. Wynika to z faktu, że niemieckie miasta z którymi rozmawialiśmy, a więc Duisburg i Bonn, na razie nie wycofują swoich starszych wagonów dwukierunkowych, które miały zostać zastąpione nowymi pojazdami. Ich dostawy są opóźnione, tak więc tramwaje, którymi jesteśmy zainteresowani, muszą jeszcze trochę pojeździć w barwach swoich niemieckich właścicieli – mówi nam Krzysztof Dostatni.

20 wagonów z Bonn lub z Duisburga

Dostatni pytany o liczbę wagonów, które chciałby kupić poznański przewoźnik odpowiada, że zależy to od sytuacji w jakiej znajdować się będzie miejska spółka, a także od ceny używanych tramwajów. – Podejrzewam, że będziemy chcieli kupić około 20 sztuk takich dwukierunkowych, używanych tramwajów, które przydadzą się nam do obsługi trasy tramwajowej na Naramowice oraz w sytuacjach remontów i zamknięć torowych, do uruchamiania linii wahadłowych – dodaje prezes MPK.

– Duisburg będzie wycofywał wagony typu GT10NC, będące tramwajami 4-członowymi o długości około 32 metrów z jednym niskopodłogowym członem, natomiast Bonn będzie wycofywał tramwaje typu R1.1, będące pojazdami w pełni niskopodłogowymi. Zobaczymy jaka sytuacja będzie za rok i wtedy w zależności od kwestii finansowych i ofert jakie dostaniemy, będziemy decydować z którym z miast będziemy dalej rozmawiać – tłumaczy Krzysztof Dostatni.

Nie będzie przebudowy Helmutów na wagony dwukierunkowe

Prezes dodał również, że MPK Poznań nie rozważa przebudowy pozostałych wagonów sprowadzonych z Niemiec, popularnych Helmutów, na wagony dwukierunkowe. Zdaniem Dostatniego takie działanie byłoby nieopłacalne, a także wiązałoby się to ze zbyt dużą ingerencją w konstrukcję samego wagonu. – My nie budowaliśmy tych wagonów, więc nie posiadamy niezbędnej dokumentacji technicznej. To byłoby zbyt skomplikowane i moim zdaniem łatwiejsze jest już kupno gotowych wagonów dwukierunkowych, używanych – kończy prezes poznańskiego przewoźnika.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Zobacz również:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

MPK Poznań: W tym roku debiut “Holendra”

Komunikacja

Poznań: deficyt kierowców i motorniczych mimo różnorodności

Komunikacja

MPK Poznań rozstrzyga przetarg na autobusy spalinowe

Komunikacja

Poznań, Kraków i Wrocław ze środkami z KPO na tramwaje

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij