Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Wielka Brytania. Pieniądze za dwie minuty spóźnienia pociągu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-07-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Wielka Brytania. Pieniądze za dwie minuty spóźnienia pociągu
fot. Joshua Brown, lic. CC BY-SA 2.0pociąg c2c
Brytyjski przewoźnik National Express od 2016 r. wprowadzi system, który pozwoli pasażerowi odzyskać część pieniędzy za bilet już w chwili, gdy pociąg spóźni się… dwie minuty. Nie po odwołaniu, czy reklamacji. Zwrot dostanie automatycznie.

Na dobrą sprawę niektórzy pasażerowie mogą nawet nie zorientować się skąd na ich koncie jakieś pieniądze. I nie będzie w tym nic dziwnego, bo według badań każdego roku brytyjscy pasażerowie tracą w sumie 100 mln funtów rekompensat należnych im z powodu opóźnień lub odwołania kursów. Tylko dlatego, że nie znają przysługujących im praw. Teraz nie będą musieli.

Zgodnie z brytyjskimi przepisami pasażerowi należy się zwrot połowy ceny biletu za pociąg, który spóźni się ponad pół godziny. Jeśli opóźnienie przekracza godzinę, dostanie stuprocentowy zwrot. Jeśli na pociąg trzeba czekać minimum dwie godziny, przewoźnik ma obowiązek sfinansować mu również bilet powrotny.

Od 2016 r. posiadacze specjalnych kart chipowych c2c (to marka pod którą przewozy realizuje National Express), którzy mogą na niej zakodować bilet okresowy (jednodniowy, tygodniowy, miesięczny lub roczny), w ten sposób, automatycznie, odzyskają należne im pieniądze. Ale nie tylko wymienione wyżej. Jeśli pociąg spóźni się ponad dwie minuty, to za każdą minutę spóźnienia odzyskają 3 pensy z ceny biletu. To pierwsze takie rozwiązanie na Wyspach. Dyrektor ds. koncesji w Departamencie Transportu Peter Wilkinson w rozmowie z „The Telegraph” ma nadzieję, że rząd zmusi innych operatorów kolejowych do podobnego kroku. – Nikt przecież nie chce, by pasażerowie na należne im odszkodowanie czekali rok – tłumaczy.

Koleje brytyjskie działają na zasadzie konkurencji. Państwo sprzedaje koncesje na obsługę konkretnych linii. National Express, który prowadzi również przewozy autokarowe, od 14 lat obsługuje jedną z najważniejszych linii w kraju – Essex Thameside – która prowadzi z centrum Londynu na wschód, północnym brzegiem ujścia Tamizy. Niedawno wygrał nowy przetarg na jej obsługę do 2029 r. Za 15–letnią koncesję zapłaci ok. 1,5 mld funtów. Roczny przychód National Express z tej linii to niecałe 140 mln funtów.

Nowy system obsługi pasażerów to część porozumienia na obsługę linii. Zgodnie z nim nowy–stary operator zainwestuje 160 mln funtów m.in. w 17 nowych pociągów, które pozwolą na zapewnienie pasażerom w porannym szczycie ok. 25 tys. dodatkowych miejsc w każdym tygodniu, a także zamontowaniu darmowego wi–fi na każdej stacji. Dodatkowo c2c planuje informować pasażerów na peronach, w którym z pociągów najprawdopodobniej będzie najmniejszy tłok. Początkowo przewoźnik ma to prognozować na podstawie historycznych danych i schematów zachowań pasażerów, ale w ciągu pięciu lat ma dysponować danymi w czasie rzeczywistym.

Ci, którzy liczą na to, że jeżdżąc pociągami będą mogli nieźle zarobić, mogą jednak nie mieć okazji. National Express uchodzi za jednego z najbardziej sumiennych przewoźników w Wielkiej Brytanii. 97 proc. ich pociągów przyjeżdża bez żadnych opóźnień.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5