Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wiedeń. Zakaz podwożenia dzieci do szkoły działa. Znamy wyniki pilotażu

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2018-12-29 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiedeń. Zakaz podwożenia dzieci do szkoły działa. Znamy wyniki pilotażu
fot. Mobilitaetsagentur Wien/Christian Fuerthner
W stolicy Austrii zakończył się pilotażowy projekt "Schulstraße”. Wprowadzony tymczasowo zakaz prowadzenia aut w pobliżu szkoły spełnił swoje zadanie. Rodzice i lokalne władze opowiedziały się za jego kontynuowaniem a chęć zamknięcia przyszkolnych ulic zgłaszają kolejne placówki i lokalne władze.

Przed szkołą podstawową Vereinsgasse w 2. Dzielnicy Wiednia od 10 września do 2 listopada prowadzono pilotażowy projekt "Schulstraße" czyli szkolnej ulicy. W dniach nauki między godziną 7:45 a 8:15 wprowadzono zakaz prowadzenia pojazdów samochodowych, motocykli i innych pojazdów mechanicznych w celu uniknięcia niebezpiecznych sytuacji drogowych. Funkcjonowanie nowego rozwiązania było na bieżąco oceniane i analizowane przez specjalistów z zakresu ruchu drogowego.

"Schulstraße"

– Tymczasowy zakaz jazdy przed szkołą wyraźnie przyczynił się do zwiększenia bezpieczeństwa dzieci – mówi Petra Jens, pełnomocniczka miasta ds. komunikacji pieszej z wiedeńskiej Agencji Mobilności, a zarazem inicjatorka projektu. – Znacznie mniej dzieci zostało przywiezionych do szkoły samochodem, a zamiast tego przyjechały hulajnogą, rowerem lub przyszły pieszo – dodaje.

Na prośbę rodziców, szkoły oraz władz dzielnicy ulica Vereinsgasse pozostaje ulicą szkolną. Kolejne dwadzieścia szkół już zgłosiło swoje zainteresowanie udziałem w projekcie. – Wszyscy rodzice chcą Schulstrasse – mówi przewodnicząca dzielnicy Uschi Lichtenegger. Szkolna ulica została pozytywnie przyjęta przez dzieci, rodziców, kierownictwo szkoły i sąsiadów – podkreśla.

Obecnie w dni powszednie od 7:45 do 8:15, na ulicy Vereinsgasse obowiązuje zakaz ruchu pojazdów mechanicznych. Oprócz znaków zakazu jazdy, które zwracają uwagę kierujących na "szkolną ulicę", jest ona także blokowana z użyciem barierek, co okazało się niezbędne do pełnego wyegzekwowania zakazu.

Jak dzieci dostawały się do szkoły w placówkach, które podlegały pilotażowi

Pilotaż został więc przekształcony w trwałe rozwiązanie, które będzie wprowadzane w kolejnych częściach Wiednia. Kolejne wiedeńskie szkoły chcą pójść za przykładem Vereinsgasse. Do miasta wpłynęło już ponad 20 zapytań od przedstawicieli szkół z prośbą o utworzenie "ulicy szkolnej". Możliwości ich wdrażania są obecnie analizowane. Zainteresowani przedstawiciele szkół lub dzielnic mogą kontaktować się z Agencją Mobilności w Wiedniu. Zapytania o projekt pilotażowy wpłynęły także z takich miast jak Kraków, Berlin czy Montreal także zainteresowanych poprawą bezpieczeństwa dzieci i nawyków transportowych mieszkańców.

Obecnie w Wiedniu funkcjonuje ok. 300 szkół podstawowych więc objęcie nowym programem całego miasta zajmie trochę czasu. Warto także zauważyć, że hulajnogi elektryczne i rowery z napędem traktowane są jak zwyczajne rowery i można nimi dostać się pod samą szkołę.

Nie tylko bezpieczeństwo

Władze Wiednia od wielu lat stawiają na promocję ruchu pieszego i poprawę bezpieczeństwa pieszych. W obowiązującej strategii mobilności miejskiej zapisano też, że do roku 2025 na ekologiczne sposoby poruszania się (pieszo, rowerem, transportem publicznym) ma przypadać 80% podróży. W roku 2013 w strukturach miasta powołano jednostkę odpowiedzialną za działania w tym zakresie, czyli wspomnianą wcześniej Agencję Mobilności. Jednym z jej najważniejszych zadań jest dalsza promocja chodzenia i zdrowego poruszania się po mieście – wiele działań jest przy tym nakierowanych na najmłodszych, wśród których promowane są korzystne dla zdrowia sposoby poruszania się.

– Obecnie ok. 1/5 dzieci jest do szkół podwożona przez rodziców. Nie zaskakuje, że podobna liczba uczniów ma nadwagę. Do tego nauczyciele wskazują, że wielu podopiecznych ma problemy z opanowaniem roweru. To właśnie do nich najbardziej chcemy dotrzeć i im pokazać, że chodzenie czy dojazd do szkoły na rowerze może znacząco poprawić zdrowie – wyjaśniała w rozmowie z Transportem Publicznym kilka miesięcy temu Petra Jens.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Polskie dzieci (wciąż) jeżdżą do szkoły samochodami

Przestrzeń

Polskie dzieci (wciąż) jeżdżą do szkoły samochodami

Jakub Dybalski 04 września 2018

Londyn nie jest jak Warszawa. Stawia na pieszych

Przestrzeń

Londyn nie jest jak Warszawa. Stawia na pieszych

Łukasz Malinowski 24 lipca 2018

Wiedeń: Samochodem dziecka do szkoły już nie odwieziesz

Mobilność

Wiedeń: Samochodem dziecka do szkoły już nie odwieziesz

Łukasz Malinowski 20 lipca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5