Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wiedeń uruchamia linię autonomicznego autobusu. Na „ostatnią milę"

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W Wiedniu, w nowej dzielnicy Seestadt, pasażerów zaczęły wozić dwa autonomiczne autobusy. Poruszające się z niewielką prędkością pojazdy mają stanowić jedno z rozwiązań dla problemu „ostatniej mili”. Na razie elektryczne małe autobusy są dużą atrakcją – roczna próbna eksploatacja ma na celu z jednej strony dopracować same pojazdy w rzeczywistych warunkach ruchowych, a po drugie umożliwić mieszkańcom i uczestnikom ruchu oswojenie się z taką formą transportu.

Po okresie testów od wczoraj (6 czerwca) w wiedeńskiej dzielnicy Aspern Seestadt kursują z pasażerami dwa niewielki eautonomiczne autobusy elektryczne. – To teren, gdzie Wiedeń intensywnie się rozwija. Seestadt to jeden z największych tego typu projektów urbanistycznych w Europie. Próbujemy tutaj rozwijać miasto przyszłości – smart city – mówi Michael Ludwig, burmistrz Wiednia. Dzielnica jest obecnie zamieszkiwana przez 7 tys. mieszkańców, ale docelowo ma być rozbudowana do 25 tys. mieszkańców. Wiedeń testuje tutaj wiele innowacji, czego wyrazem są teraz chociażby autonomiczne pojazdy. – Próbne jazdy autobusów z pasażerami potrwają rok – do czerwca 2020 r. Są duże szanse, że pojazdy zostaną w Seestadt – mówi burmistrz.

Małe elektryczne autobusy francuskiej firmy Navya, wsparte systemami Siemensa, kursują po zaprogramowanej 2,2-kilometrowej trasie w rejonie stacji metra Seestadt, obsługując 10 przystanków. Autobusy zatrzymują się na wszystkich przystankach, bez otwierania drzwi – te aktywowane są przez pasażerów. Pasażerowie mogą korzystać z nich na razie w godz. 8-13, a odjazdy spod stacji metra odbywają się co 5-6 minut. Czas przejazdu pełnego „kółka” wynosi 25 min. Pojazdy o długości 4,75 m, szerokości 2,11 m i wysokości 2,65 m mogą zabrać maksymalnie 10 podróżnych – ze względów bezpieczeństwa wyłącznie na miejscach siedzących. Ładowanie jednego pojazdu zajmuje 4-8 godzin, a zasięg wynosi 9 godzin jazdy.

Technicznie pojazdy mogą rozwijać prędkość do 45 km/h, ale w Austrii zostały dopuszczone do ruchu z prędkością 20 km/h. W praktyce jednak na razie nie jadą więcej niż 10-11 km/h. – Trasa została zaprogramowana z wykorzystaniem GPS-a. Położenie pojazdu określane jest z dokładnością do 3 cm – mówi pan Tesar, operator autobusu, który nadzoruje jazdę. – W razie czego, za pomocą „joysticka” mogę zahamować bądź ominąć przeszkodę. Technicznie pojazd jest przystosowany, by omijać przeszkody, ale są zaprogramowane, by się zatrzymywać – opisuje Tesar. Na razie też operator musi potwierdzać gotowość do przejazdu przez niektóre skrzyżowania, ale w przyszłości mają się tutaj pojawić dodatkowe systemy, które umożliwią swobodny przejazd.

Pojazdy są wyposażone w osiem czujników laserowych, które wykrywają przeszkody – np. rowerzystów, zbyt blisko zaparkowane samochody. – Pojazd widzi przeszkody z odległości 30 m. Im bliżej niej, tym wolniej jedzie. Autobus zatrzyma się w odległości maksymalnie 2 metrów od przeszkody – wskazuje pan Tesar. Niestety, hamowanie nie jest płynne, pojazd raptownie zatrzymuje się w miejscu – stąd też na razie przewozić może podróżnych wyłącznie na miejscach siedzących. W dodatku jest bardzo wrażliwy – jako przeszkody traktuje też poruszające się na drzewie liście przy większym wietrze. Relatywnie więc często dochodzi do zatrzymań. Z czasem jednak pojazd ma uczyć się różnicowania przeszkód. Pojazdu mają się też „uczyć” mieszkańcy oraz inni uczestnicy ruchu.

Elektryczne małe autobus mają rozwiązać problem „ostatniej mili”. – Autobusy autonomiczne to tendencja rozwoju transportu publicznego. Transport indywidualny został praktycznie wyparty, dzięki szeregu działań. Po pierwsze, dzięki biletowi rocznemu za 365 euro, po drugie stale rozbudowujemy sieć. Pojawiają się nowe odcinki linii tramwajowych czy metra – wskazuje burmistrz Michael Ludwig. Docelowo niewykluczone, że autonomiczne pojazdy będą kursować na mniej sztywnych trasach, dowożąc mieszkańców bezpośrednio pod dom.

Kierowcy komunikacji miejskiej nie muszą też obawiać się o swoje miejsca pracy. Autobusy autonomiczne obsługują trasę w uzupełnieniu do istniejących linii autobusowych, których nikt nie zamierza kasować. Ponadto nawet po zakończeniu rocznego okresu testów planowane jest zachowanie operatorów w pojazdach.


fot. WU
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus pojedzie na dłuższej trasie

Komunikacja

Szkocja. Autonomiczny autobus pojedzie na dłuższej trasie

Przemysław Farsewicz 18 lutego 2023

Karsan zapowiada prace nad autonomicznym Atakiem

Mobilność

Karsan zapowiada prace nad autonomicznym Atakiem

Witold Urbanowicz 21 kwietnia 2020

Koleje Niemieckie uruchomiły autonomiczny bus

Komunikacja

Koleje Niemieckie uruchomiły autonomiczny bus

Artur Bogdanowicz 14 października 2019

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Szkocja. Autonomiczny autobus pojedzie na dłuższej trasie

Komunikacja

Szkocja. Autonomiczny autobus pojedzie na dłuższej trasie

Przemysław Farsewicz 18 lutego 2023

Karsan zapowiada prace nad autonomicznym Atakiem

Mobilność

Karsan zapowiada prace nad autonomicznym Atakiem

Witold Urbanowicz 21 kwietnia 2020

Koleje Niemieckie uruchomiły autonomiczny bus

Komunikacja

Koleje Niemieckie uruchomiły autonomiczny bus

Artur Bogdanowicz 14 października 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5