Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wiedeń: Samochodów ubywa, sprzedaż biletów rośnie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
03-04-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Winer Linien/ VCO/ Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Wiedeń: Samochodów ubywa, sprzedaż biletów rośnie
fot. Wiener Linien
W roku 2012 Wiedeń wprowadził bilet roczny za 365 euro. Od tego czasu liczba korzystających z niego osób wzrosła z 360 tys. osób do ponad 800 tys. W tym samym okresie liczba zarejestrowanych w mieście aut zaczęła spadać, a trendu nie odwrócił nawet koronawirus.

Pomimo wyjątkowej sytuacji, jaka miała miejsce w zeszłym roku, zdecydowana większość wiedeńczyków docenia transport publiczny i nadal z niego korzysta. Pandemia sprawiła, że wiele osób zaczęło pracować lub uczyć się zdalnie, zabrakło także turystów. To wszystko sprawiło, że liczba pasażerów korzystający z usług Wiener Linien spadła w całym roku 2020 o 40% do poziomu 574 mln.
Spadek nie był jednak widoczny w sprzedaży biletów okresowych, tj. rocznych, semestralnych i dla seniorów, z których korzystało 1,079 mln osób, czyli jedynie o 66 tys. mniej niż w roku 2019. Szerzej o wynikach przewozowych w mieście pisaliśmy w materiale pt. Jak Wiedeń walczy z pandemią koronawirusa?


Źródło: Wiener Linien. Na grafice przedstawiono sprzedaż biletów długookresowych w roku 2020 i 2019. W obu przypadkach sprzedano ponad 800 tys. biletów rocznych.

Warto pamiętać o tym, że już w roku 2012 władze Wiednia zdecydowały się na znaczącą obniżkę ceny biletu rocznego. Wiener Linien zdecydował się wówczas na przyjęcie stawki 365 euro za roku, czyli 1 euro za dzień. Wcześniej za bilet roczny trzeba było zapłacić 449 euro. Efektem był skokowy wzrost zainteresowania ofertą transportu publicznego. O ile w roku 2008 czy 2009 z biletów rocznych korzystało mniej niż 350 tys. osób, to już w roku 2012 było ich ponad 500 tys., a w roku 2018 liczba ta po raz pierwszy przekroczyła 800 tys. i utrzymuje się na podobnym poziomie do tej pory.


Źródło: Wiener Linien. Na grafice przedstawiono sprzedaż biletów rocznych w zestawieniu z liczbą zrejestrowanych samochodów. Wyraźnie widoczny jest efekt obniżenia ceny.

Utrzymaniu się stałej liczby pasażerów korzystających z biletów długookresowych, a zwłaszcza rocznych, towarzyszy spadek liczby zarejestrowanych w mieście samochodów. Władze austriackiej stolicy podkreślają, że to efekt wdrażanej od lat polityki mobilności, która stawia na promowanie ruchu pieszego, rowerowego i transportu zbiorowego i zniechęcanie do korzystania ze szkodliwych dla środowiska aut.

Obecnie w Wiedniu, który liczy prawie 2 mln mieszkańców, zarejestrowanych jest 719 tys. samochodów. Stopień motoryzacji spada od wielu lat – liczba mieszkańców rośnie bowiem znacznie szybciej niż liczba rejestrowanych samochodów, a w niektórych dzielnicach aut wręcz ubywa.

– Samochód traci na znaczeniu w mieście – mówi Michael Schwendinger z VCÖ. Według danych tej organizacji zajmującej się mobilnością i promującej ekologiczny transport, na 1000 mieszkańców Wiednia przypadają obecnie 374 samochody osobowe, i jest to najniższy wskaźnik ze wszystkich krajów związkowych Austrii. – Duża liczba samochodów była kiedyś oznaką dobrobytu, ale dziś świadczy o niewystarczającej ofercie transportu publicznego oraz słabej lokalnej podaży lub dostępności usług – dodaje Schwendinger.

W porównaniu ogólnokrajowym Wiedeń pozostał w zeszłym roku jedynym krajem związkowym, w którym liczba ludności rosła szybciej niż liczba samochodów. W całym mieście liczba mieszkańców wzrosła o niemal 10 tys. osób do 1,92 mln. Liczba samochodów wzrosła zaś o 3 859 pojazdów i osiągnęła poziom 719 tys. Co więcej, w 8 z 23 dzielnic liczba zarejestrowanych samochodów spadła rok do roku. Najbardziej znaczące spadki rok do roku odnotowano w dzielnicach Landstraße (mniej o 1814 pojazdów) i Favoriten (mniej o 1047 samochodów). Wśród innych austriackich miast Innsbruck może się pochwalić 440 samochodami na tysiąc mieszkańców, w przypadku Grazu i Linzu są to odpowiednio 483 i 512 pojazdów.

VCÖ zwraca też uwagę na to, że w roku 2020 po raz pierwszym liczba samochodów zmniejszyła się także poza Wiedniem m.in. w powiatach Mödling oraz Südoststeiermark. Nadal w wielu powiatach rośnie jednak liczba zarejestrowanych aut i w wielu przekracza 700 pojazdów na 1 tys. mieszkańców – przeważnie są to regiony pozbawione dużych ośrodków miejskich oraz pozbawione dobrej oferty transportu publicznego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie myślą o kolejnej zajezdni. Gdzie?

Komunikacja

Zobacz również:

Wiedeński eksperyment: Trzy miesiące bez samochodu

Mobilność

Wiedeński eksperyment: Trzy miesiące bez samochodu

Farsewicz Przemysław 10 lutego 2025

Wiedeń zamawia kolejne tramwaje Flexity

Komunikacja

Wiedeń zamawia kolejne tramwaje Flexity

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2024

Austria: Wiener Linien przejmuje rowery miejskie

Mobilność

Austria: Wiener Linien przejmuje rowery miejskie

Redakcja 14 października 2021

Pozostałe z wątku:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie myślą o kolejnej zajezdni. Gdzie?

Komunikacja

Zobacz również:

Wiedeński eksperyment: Trzy miesiące bez samochodu

Mobilność

Wiedeński eksperyment: Trzy miesiące bez samochodu

Farsewicz Przemysław 10 lutego 2025

Wiedeń zamawia kolejne tramwaje Flexity

Komunikacja

Wiedeń zamawia kolejne tramwaje Flexity

Przemysław Farsewicz 05 sierpnia 2024

Austria: Wiener Linien przejmuje rowery miejskie

Mobilność

Austria: Wiener Linien przejmuje rowery miejskie

Redakcja 14 października 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij