Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wiedeń: Samochodów ubywa, sprzedaż biletów rośnie

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2021-04-03 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Winer Linien/ VCO/ Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiedeń: Samochodów ubywa, sprzedaż biletów rośnie
fot. Wiener Linien
W roku 2012 Wiedeń wprowadził bilet roczny za 365 euro. Od tego czasu liczba korzystających z niego osób wzrosła z 360 tys. osób do ponad 800 tys. W tym samym okresie liczba zarejestrowanych w mieście aut zaczęła spadać, a trendu nie odwrócił nawet koronawirus.

Pomimo wyjątkowej sytuacji, jaka miała miejsce w zeszłym roku, zdecydowana większość wiedeńczyków docenia transport publiczny i nadal z niego korzysta. Pandemia sprawiła, że wiele osób zaczęło pracować lub uczyć się zdalnie, zabrakło także turystów. To wszystko sprawiło, że liczba pasażerów korzystający z usług Wiener Linien spadła w całym roku 2020 o 40% do poziomu 574 mln.
Spadek nie był jednak widoczny w sprzedaży biletów okresowych, tj. rocznych, semestralnych i dla seniorów, z których korzystało 1,079 mln osób, czyli jedynie o 66 tys. mniej niż w roku 2019. Szerzej o wynikach przewozowych w mieście pisaliśmy w materiale pt. Jak Wiedeń walczy z pandemią koronawirusa?


Źródło: Wiener Linien. Na grafice przedstawiono sprzedaż biletów długookresowych w roku 2020 i 2019. W obu przypadkach sprzedano ponad 800 tys. biletów rocznych.

Warto pamiętać o tym, że już w roku 2012 władze Wiednia zdecydowały się na znaczącą obniżkę ceny biletu rocznego. Wiener Linien zdecydował się wówczas na przyjęcie stawki 365 euro za roku, czyli 1 euro za dzień. Wcześniej za bilet roczny trzeba było zapłacić 449 euro. Efektem był skokowy wzrost zainteresowania ofertą transportu publicznego. O ile w roku 2008 czy 2009 z biletów rocznych korzystało mniej niż 350 tys. osób, to już w roku 2012 było ich ponad 500 tys., a w roku 2018 liczba ta po raz pierwszy przekroczyła 800 tys. i utrzymuje się na podobnym poziomie do tej pory.


Źródło: Wiener Linien. Na grafice przedstawiono sprzedaż biletów rocznych w zestawieniu z liczbą zrejestrowanych samochodów. Wyraźnie widoczny jest efekt obniżenia ceny.

Utrzymaniu się stałej liczby pasażerów korzystających z biletów długookresowych, a zwłaszcza rocznych, towarzyszy spadek liczby zarejestrowanych w mieście samochodów. Władze austriackiej stolicy podkreślają, że to efekt wdrażanej od lat polityki mobilności, która stawia na promowanie ruchu pieszego, rowerowego i transportu zbiorowego i zniechęcanie do korzystania ze szkodliwych dla środowiska aut.

Obecnie w Wiedniu, który liczy prawie 2 mln mieszkańców, zarejestrowanych jest 719 tys. samochodów. Stopień motoryzacji spada od wielu lat – liczba mieszkańców rośnie bowiem znacznie szybciej niż liczba rejestrowanych samochodów, a w niektórych dzielnicach aut wręcz ubywa.

– Samochód traci na znaczeniu w mieście – mówi Michael Schwendinger z VCÖ. Według danych tej organizacji zajmującej się mobilnością i promującej ekologiczny transport, na 1000 mieszkańców Wiednia przypadają obecnie 374 samochody osobowe, i jest to najniższy wskaźnik ze wszystkich krajów związkowych Austrii. – Duża liczba samochodów była kiedyś oznaką dobrobytu, ale dziś świadczy o niewystarczającej ofercie transportu publicznego oraz słabej lokalnej podaży lub dostępności usług – dodaje Schwendinger.

W porównaniu ogólnokrajowym Wiedeń pozostał w zeszłym roku jedynym krajem związkowym, w którym liczba ludności rosła szybciej niż liczba samochodów. W całym mieście liczba mieszkańców wzrosła o niemal 10 tys. osób do 1,92 mln. Liczba samochodów wzrosła zaś o 3 859 pojazdów i osiągnęła poziom 719 tys. Co więcej, w 8 z 23 dzielnic liczba zarejestrowanych samochodów spadła rok do roku. Najbardziej znaczące spadki rok do roku odnotowano w dzielnicach Landstraße (mniej o 1814 pojazdów) i Favoriten (mniej o 1047 samochodów). Wśród innych austriackich miast Innsbruck może się pochwalić 440 samochodami na tysiąc mieszkańców, w przypadku Grazu i Linzu są to odpowiednio 483 i 512 pojazdów.

VCÖ zwraca też uwagę na to, że w roku 2020 po raz pierwszym liczba samochodów zmniejszyła się także poza Wiedniem m.in. w powiatach Mödling oraz Südoststeiermark. Nadal w wielu powiatach rośnie jednak liczba zarejestrowanych aut i w wielu przekracza 700 pojazdów na 1 tys. mieszkańców – przeważnie są to regiony pozbawione dużych ośrodków miejskich oraz pozbawione dobrej oferty transportu publicznego.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jak Wiedeń walczy z pandemią koronawirusa?

Mobilność

Jak Wiedeń walczy z pandemią koronawirusa?

Łukasz Malinowski 20 marca 2021

Wiedeń. Niemal połowa podróży rowerem lub pieszo

Mobilność

Wiedeń. Niemal połowa podróży rowerem lub pieszo

Łukasz Malinowski 28 lutego 2021

Wiedeńscy kurierzy rowerowi dowożą nowe testy na koronawirusa

Komunikacja

Wiedeńscy kurierzy rowerowi dowożą nowe testy na koronawirusa

Michał Szymajda 14 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5