W piątek 16 czerwca w wiedeńskim metrze odbyła się oficjalna inauguracja nowych składów X-Wagen, wyprodukowanych przez firmę Siemens Mobility. Pociąg obsługuje linię U3, a w przyszłości trafi także na w pełni zautomatyzowaną linię U5.
Inauguracja przewozów odbyła się na jednej ze stacji linii U3 łączącej Simmering i Ottarking.
Nowy pociąg będzie można spotkać na tej linii w dni robocze. Od wakacji liczba nowych pociągów będzie sukcesywnie zeiększana. – Kontynuujemy wymianę taboru. Nowe pociągi pozwolą na sukcesywnie zastąpienie starszych pociągów – tzw. srebrnej strzały (składy typu U), a od 2026 t. pozwolą na obsługę U5, będącą pierwszą w pełni zautomatyzowaną linii wiedeńskiego metra – mówi Gudrun Senk, dyrektor zarządzający Wiener Linien.
Kontakt, podpisany jesienią 2017 r., opiewa na 34 składy z opcją zwiększenia zamówienia o 11 składów. Do końca roku Siemens dostarczy w sumie dziesięć nowych pociągów. Dostawy potrwają do 2030 r. Siemens Mobility będzie odpowiedzialny także za utrzymanie składów przez okres 24 lat.
Jednoprzestrzenne, sześciowagonowe pociągi o długości 111 m i szerokości 2,85 m zabierają na pokład 928 pasażerów (to jest o 46 więcej niż w pociągach typu V). Przewidziano sześć wydzielonych przestrzeni do przewozu wózków. Pociągi wyróżniają się dynamiczną informacją pasażerską. Ekrany nad drzwiami wskażą w czasie rzeczywistym kierunki wyjść, czasy odjazdów innych środków transportu, aktualne położenie pociągu czy kierunek jazdy. Producent chwali się także zastosowaniem „bezpowietrznego układu hamulcowego” – hamulce są sterowane za pomocą sygnału elektronicznego. To przekłada się na zmniejszenie masy pojazdu, a także czynności utrzymaniowych.
mat. Siemens