Partnerzy serwisu:
Mobilność

Wiedeń. Niemal połowa podróży rowerem lub pieszo

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2021-02-28 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Miasto Wiedeń

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wiedeń. Niemal połowa podróży rowerem lub pieszo
fot. Łukasz Malinowski
Pandemia koronawirusa zmieniła sposób, w jaki poruszamy się po mieście. W austriackiej stolicy w roku 2020 wiele osób zdecydowało się na chodzenie i jazdę na rowerze. Utrzymał się dotychczasowy poziom ruchu samochodowego, ale spadła liczba osób poruszających się komunikacją miejską.

Z opublikowanych przez Wiener Linien danych wynika, że w roku 2020 aż 46% mieszkańców przemieszczało się po Wiedniu na rowerze lub pieszo. Udział ruchu pieszego w tzw. modal splitk wzrósł aż o 9 pp. to jest z 28% w roku 2019 do 37% w roku 2020. Wzrost udziału odnotowano także w przypadku ruchu rowerowego, na który w roku 2020 przypadło 9% wszystkich podróży, czyli o 2 pp. więcej niż w roku poprzednim. Zmiany nie dotknęły transportu samochodowego, który utrzymał się na poziomie 27%. Znaczące spadki odnotowała jednak komunikacja miejska, której udział zmalał o 9 pp. do 27%.

Wszystkie te zmiany są oczywiście efektem COVID-19. Podobnie jak w wielu innych miastach również w Wiedniu praca i nauka zdalna stały się codziennością. Zapotrzebowanie na dalsze podróże spadło, a komunikacja zaczęła świecić pustkami, co doprowadziło do cięć w ofercie, w tym m.in. zawieszenia nocnych kursów metra. Warto przy tym odnotować, że nawet w okresie lockdownów nie wprowadzono w niej ograniczenia dostępnej dla podróżnych miejsc.

Ogólnie w roku 2020 roku ok. 574 milionów pasażerów podróżowało metrem, tramwajem i autobusem. Największe spadki liczby pasażerów odnotowano w kwietniu – o 80% oraz w listopadzie – o 60%, a więc wtedy, gdy ograniczenia były największe. Spadek liczby pasażerów miał oczywiście bezpośrednie przełożenie na przychody Wiener Linien. Mniejsza sprzedaż biletów oznaczała spadek wpływów o 110 mln euro. Największe spadki odnotowano w zakupie biletów jednorazowych i krótkoterminowych, co wynika w znacznym stopniu z braku turystów.

– Pomimo utraty dochodów, inaczej niż w wielu branżach, żaden z 8,7 tys. zatrudnionych nie stracił pracy – podkreśla radny miasta Peter Hanke. Miasto zdecydowało się na wsparcie Wiener Linien dodatkową kwotą 75 mln euro. Wiedeń będzie także kontynuował inwestycje w transport publiczny i przeznaczy na ten cel w roku 2021 ponad 0,5 mld euro, z czego najwięcej pochłonie rozbudowa metra.

Wiener Linien podaje, że w punktach zliczania rowerzystów odnotowano w czasie pandemii wzrosty ich liczby nawet o 12%. Przemieszczanie się rowerem było jednak promowane przez miasto jako bezpieczne. Powstały także tymczasowe drogi rowerowe, które dodatkowo miały zachęcić do wyboru tego środka transportu.

Najciekawsza jednak jest zdecydowania zmiana w zakresie ruchu pieszego. Jeszcze przed epidemią koronawirusa chodzenie pieszo było popularnym sposobem przemieszczania się wiedeńczyków, a 82% z nich twierdziło, że lubi ten sposób przemieszczania się. W czasie pandemii okazało się, że stosunkowo niewielki obszar jaki zajmuje miasto sprawia, że większość mieszkańców ma możliwość załatwiania codziennych sprawy, takich jak np. zakupy, w pobliżu swojego domu. W okresie pandemii spacery stały się także popularną metodą spędzania wolnego czasu.

W czasie pandemii zdecydowano się m.in. na udostępnienie pieszym niektórych ulic, co miało ułatwić zachowanie bezpiecznego dystansu oraz zachęcić do spędzania czasu na dworze.

Z deklaracji miasta wynika, że Wiedeń zamierza nadal promować ruch pieszy i rowerowy. Władze miasta uważają bowiem, że z służy to ochronie klimatu oraz poprawie zdrowia mieszkańców. Epidemia zaś pokazała, że codzienne ćwiczenia i ruch na świeżym powietrzu nie tylko pomagają budować odporność, ale także pomagają w trudnych czasach zachować zdrowie psychiczne.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
USA: COVID śmiertelnym zagrożeniem dla transportu publicznego

Mobilność

USA: COVID śmiertelnym zagrożeniem dla transportu publicznego

Łukasz Malinowski 07 grudnia 2020

Niderlandy: Będzie 30 km/h w terenie zabudowanym? W Polsce bez zmian…

Prawo & Finanse

Niderlandy: Będzie 30 km/h w terenie zabudowanym? W Polsce bez zmian…

Łukasz Malinowski 30 października 2020

Wiedeńscy kurierzy rowerowi dowożą nowe testy na koronawirusa

Komunikacja

Wiedeńscy kurierzy rowerowi dowożą nowe testy na koronawirusa

Michał Szymajda 14 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5