W ostatniej części wywiadu z Tadeuszem Trzmielem, wiceprezydentem Krakowa, pytamy m.in. o ograniczanie ruchu, walkę ze smogiem i przyszłość roweru publicznego. – Największym wyzwaniem dla nas jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta – przyznaje Tadeusz Trzmiel.
Witold Urbanowicz, portal Transport-publiczny.pl: Jakie są plany dotyczące ograniczania ruchu w ścisłym centrum? Tadeusz Trzmiel, I Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury: W ostatnim okresie na całej ulicy Grodzkiej wprowadziliśmy tzw. strefę A, czyli strefę ruchu pieszego, co było bardzo kontestowane i podważane. Z determinacją utrzymaliśmy to rozwiązanie, z uwagi na to, że to jest główny szlak turystyczny dla rzeszy osób przechodzących z rynku na Wawel – nie tylko w weekendy, ale także w środku tygodnia. Poza tym jest kilka ulic wewnętrznych tej samej kategorii.
Rozważamy też – ale nie ma ostatecznej decyzji – możliwość wprowadzenia ruchu jednokierunkowego wokół Plant. Jedna jezdnia zostałaby udostępniona rowerzystom, a drugą samochodom osobowym i autobusom.
Czy dotychczasowe działania na rzecz ograniczenia smogu i poprawy jakości powietrza przynoszą efekty? Jaka jest w tym rola komunikacji?- Za emisję pyłów PM10 i PM2.5 odpowiadają przede wszystkim piece opalane węglem (blisko 42% emisji). Transport tutaj nie dominuje – stanowi 20-22% całkowitej emisji. Największym wyzwaniem dla nas jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta, dlatego z naszej perspektywy najważniejsze jest wybudowanie drogi S7 na osi północ-południe, która by przejęła cały ruch z Gdańska i Warszawy na Zakopane. W tej chwili odbywa się to aleją Trzech Wieszczów, czyli przez centrum miasta.
Jeżeli chodzi o emisję, trzeba pamiętać, że Sejmik Województwa podjął uchwałę o zakazie używania węgla do opalania pieców, która będzie obowiązywać od września 2018 r. Poprzedzający okres powinniśmy wykorzystać na dostosowanie ogrzewania mieszkań i likwidacji pieców węglowych na rzecz zastosowania systemów ekologicznych, czyli opalania gazem, energią elektryczną. Powstał dynamicznie rozwijający się program rozwoju sieci centralnego ogrzewania i wody użytkowej, realizowany przez naszą spółkę Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej – to najatrakcyjniejsza i najtańsza oferta. My prawie w 100% dofinansowujemy wymianę instalacji przy likwidacji pieców opalanych węglem. Dodatkowo zastosowany jest program osłonowy dla osób o najniższych dochodach. Rokrocznie liczba chętnych rośnie. Nasze wydatki na ten cel wyniosą w tym roku ok. 43 mln zł.
Czy wdrażanie tego projektu będzie wymagało inwestycji z zakresu ciepłownictwa i energetyki?- Głównie ciepłownictwa. Mamy trzy źródła zasilania ciepła – Elektrociepłownia Kraków, Elektrownia Skawina i zakład energetyczny Accelor-Mittal. Dodatkowo w 2015 r. kończymy budowę własnego zakładu termicznego przekształcania odpadów komunalnych, który również będzie produkował energię elektryczną i energię cieplną. W tej chwili ilość energii energetycznej produkowanej w Krakowie jest o wiele wyższa niż możliwość jej wykorzystania, więc nie będzie problemu z realizacją programu rozwoju sieci ciepłowniczej i ciepłej wody użytkowej. Wartość tego projektu, przewidzianego na lata 2014-2018, to 580 mln zł.
Jak powinien funkcjonować w przyszłości system roweru publicznego?- W tej chwili mamy 30 stacji wypożyczania, w których jest prawie 300 rowerów. Zakładamy, że w roku 2016 r. będzie 150 wypożyczalni z 2 tys. rowerów. Przejęliśmy obsługę systemu, odpowiada za to ZIKIT. W najbliższym czasie będzie można wypożyczać rowery za pomocą karty miejskiej.
Rozwijamy też system ścieżek rowerowych – w tej chwili mamy ok. 160 km. W latach 2015-2018 chcemy zrealizować 19 tras rowerowych i rozbudować sieć do 220 km ścieżek. Projekt będzie finansowany z budżetu miasta i Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Planowane trasy będą połączone z systemem ścieżek rowerowych w gminach ościennych w ramach Krakowskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Czy Kraków będzie realizować wiaty w ramach PPP?- Jest rozpisany przetarg na koncesję i wszystkie wiaty – ok. 900 – są przedmiotem tego postępowania. Z zamian za reklamy, które będą umieszczane na tych przystankach, koncesjonariusz ma budować brakujące wiaty i sukcesywnie, w ramach zużywania, wymieniać pozostałe.
To ostatnia część wywiadu z wiceprezydentem Krakowa, Tadeuszem Trzmielem. Pytaliśmy m.in. o to, co oznacza dla Krakowa rezygnacja z igrzysk zimowych, plany budowy metra, nowe linie tramwajowe i towarzysząca im kontrowersyjna rozbudowa układu drogowego. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi częściami wywiadu.Problematyka procesów inwestycyjnych, w tym największego potencjalnego projektu PPP w Polsce, czyli krakowskiego metra, będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.