Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Wiceprezydent Krakowa zapowiada starania o środki na (pre)metro

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-02-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wiceprezydent Krakowa zapowiada starania o środki na (pre)metro
mat. Andrzej Kulig
Andrzej Kulig, obecny wiceprezydent Krakowa, który zapowiedział start w wyborach samorządowych na prezydenta miasta, przedstawił plany rozwoju komunikacji publicznej. Jej trzon ma stanowić linia premetra, nazywana teraz metrem. Przy okazji poinformował o korzystnych ustaleniach ws. przesunięcia planowanej stacji w rejonie Starego Miasta.

Obecny prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski, nie będzie ubiegał się o reelekcję. Na swojego następcę „namaścił” wiceprezydenta Andrzeja Kuliga, który oczywiście musi przekonać do siebie potencjalnych wyborców. Jednym z tematów, który na pewno będzie rozpalać emocje, jest komunikacja publiczna, w tym podziemna. – Jednym z najważniejszych elementów naszego transportu zbiorowego ma być metro, które rozwiąże wiele problemów związanych z przemieszczaniem się na dużych odległościach – i to w sposób bezkolizyjny. To niezwykle ważne – mówi Andrzej Kulig.

Konferencję zorganizował pod Teatrem Bagatela, gdzie przez długi czas lokalizacja stacji (pre)metra była blokowana przez kolejnych wojewódzkich konserwatorów zabytków. – Nie mogliśmy się zgodzić z narzucaną nam koncepcją lokalizacji stacji na rogu ul. Rajskiej i Karmelickiej w okolicy parku Wisławy Szymborskiej. Nie byłoby to miejsce dogodne dla przesiadek. Ostatnie ustalenia z konserwatorem zabytków są dla nas dobre: usytuowania stacji metra pod tarczą skrzyżowania Karmelickiej, Podwala i Dunajewskiego – tak, by wyjścia znalazły się na każdej z tych ulic oraz ulicy Szewskiej – mówi Kulig.

Jak przypomina, budowa metra składa się z trzech etapów. Pierwszy obejmuje odcinek od ronda Młyńskiego do AGH i Piastowskiej. – Mamy tu odcinek tunelowy, drążony metodą górniczą, dzięki czemu nie sparaliżujemy miasta – mówi wiceprezydent. Kolejne etapy dotyczą budowy trasy od Piastowskiej do Bronowic na pograniczu Wielkiej Wsi oraz wzdłuż Krzesławickiej w kierunku ronda Młyńskiego.

Kulig deklaruje, że „zadba o pozyskanie zewnętrznych środków na rozpoczęcie budowy pierwszej linii metra w Krakowie, tak by jak najszybciej można było rozpocząć pierwsze prace budowlane”. – Największe natężenie mamy właśnie na kierunku wschód-zachód, ale zmiany związane z intensywną zabudową południa Krakowa sprawiają, że zaczynamy myśleć o koncepcji drugiej linii, która rozpoczynałaby się mniej więcej na Klinach i prowadziła w kierunku Centrum. To jedno z możliwych rozwiązań, które musi jednak być poprzedzone badaniami. To temat przyszły – wyjaśnia Kulig. Jak dodaje, jeden z wariantów zakłada przebieg pod Wisłą i Aleją Trzech Wieszczy i połączenie na wysokości Kamiennej z tramwajem / metrem.

Zapowiada też rozbudowę połączeń tramwajowych. Wymienia kilka zaawansowanych projektów: tramwaj do Złocienia i Przewozu, tramwaj do Rżąki (z możliwością wydłużenia do obrzeży Wieliczki), trasy Krowodrza Górka – Azory i Azory – Bronowice, tramwaj wzdłuż Piasta Kołodzieja. Jak dodaje, jest szansa, że w tym roku ruszy przetarg na budowę tramwaju do Azorów. Więcej o stanie przygotowania tras piszemy tutaj.

– Mamy białe plamy, które nie są dobrze skomunikowane. To rejony dawnych wsi, gdzie są wąskie ulice. Dzisiaj idziemy w kierunku stworzenia linii dowozowych z wykorzystaniem mniejszych pojazdów. Będziemy realizować to systematycznie – mówi Andrzej Kulig.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij