Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Węzły przesiadkowe na kolei potrzebne od zaraz

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy 7/2015

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Węzły przesiadkowe na kolei potrzebne od zaraz
fot. Adam Piotr Zając
Jednym z warunków zwiększania roli kolei w obsłudze miast jest stworzenie wygodnych węzłów przesiadkowych. Choć w ostatnich latach poczyniono wiele inwestycji, wciąż nie można mówić o rewolucji: prace często polegają na modernizacji zastanej infrastruktury, a nie jej kompletnej przebudowie – zwłaszcza w zakresie infrastruktury kolejowej i zmiany np. lokalizacji peronów czy przystanków.

Zachęcanie pasażerów do korzystania z kolei w mieście i aglomeracji wymaga całościowego podejścia. Podstawowymi warunkami są częstotliwość, oferta taryfowa oraz wygoda korzystania. Warunki te wydają się dosyć oczywiste. Pociągi, żeby odgrywać jakiekolwiek znaczenie w układzie komunikacyjnym miasta, muszą jeździć często, regularnie i niezawodnie. Odjazdy raz na godzinę nie będą stanowiły atrakcyjnej oferty. Nawet kursy raz na pół godziny mogą przegrać konkurencję z częściej kursującą komunikacją miejską – do czasu podróży, o czym niektórzy zapominają, wlicza się nie tylko czas przejazdu danym środkiem, ale także czas oczekiwania czy dojścia do środka komunikacji.

Niezwykle ważnym czynnikiem są odpowiednie rozwiązania taryfowe w postaci jednego biletu. Pokazuje to przykład Warszawy: dopiero wprowadzenie wspólnego biletu, który uprawnia pasażerów z długookresowym biletem komunikacji miejskiej do podróżowania pociągiem, sprawiło, że kolej zaczęła odgrywać jakąkolwiek rolę w obsłudze miasta. Pasażer, który musi kupować dwa oddzielne bilety, niechętnie będzie się przesiadać między komunikacją miejską a koleją, zwłaszcza jeśli ma do wyboru tańszą i rozległą siatkę połączeń miejskich przewoźników komunikacyjnych. Brak prawdziwej wspólnej oferty może zniweczyć lub znacznie ograniczyć rolę, jaką będzie odgrywać Pomorska Kolej Metropolitalna w Trójmieście.

Nie można też zapominać o wygodzie korzystania. Od kolei odstręcza nie tylko zapuszczenie czy niska estetyka przystanków, ale też trudność w dotarciu do peronów. W przeszłości, gdy kolej była nastawiona na dowóz pasażerów z większych odległości (w skali regionalnej czy krajowej), lokalizacja i skomunikowanie przystanków nie odgrywały takiej roli. Przy rosnącym ruchu miejskim i aglomeracyjnym często okazuje się, że sieć przystanków i stacji kolejowych nie jest optymalnie rozlokowana względem np. ciągów komunikacyjnych i potoków pasażerskich w miastach.

Całość artykułu można przeczytać w miesięczniku "Rynek Kolejowy" nr 7/2015. Numer dostępny w prenumeracie oraz Empiku. Zachęcamy do czytania!
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5