ZTM w Warszawie zleca wykonanie wzmocnienia i wymiany okładzin kamiennych na głowicach siedmiu kolejnych stacji I linii metra. Oznacza to, że prace remontowe i naprawcze obejmą już wejścia wszystkich stacji pierwszego odcinka od Kabat do Politechniki.
Po dwudziestu latach eksploatacji uwidocznił się
problem uszkodzonych i odpadających okładzin kamiennych przy wejściach na najstarszych stacjach warszawskiego metra. Zastosowano tam piaskowiec typu Brenna w postaci charakterystycznych „łupanek”, czyli nieoszlifowanych płyt kamiennych o naturalnym przełomie o szerokości 15 cm i 23 cm. Układają się one w kamienną mozaikę.
W marcu ZTM
ogłosił przetarg na wykonanie wzmocnienia i wymiany okładzin na stacjach Imielin, Stokłosy, Ursynów i Służew. Prace wykonają firmy Techno Art Serwis i Aranżacje (580 tys. zł) oraz Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty (668 tys. zł). Po przeglądzie wszystkich stacji okazało się, że problem dotyczy także i innych przystanków pierwszego odcinka I linii metra. Teraz ZTM ogłosił przetarg na kolejne siedem przystanków – Kabaty, Natolin, Wilanowska, Wierzbno, Racławicka, Pole Mokotowskie i Politechnika. Postępowanie jest podzielone na dwie części.
Prace mają zostać wykonane w ciągu trzech miesięcy od daty zawarcia umowy. Zadaniem wykonawcy będzie demontaż i wymiana uszkodzonych i grożących odpadnięciem płyt, a także renowacja pozostających. Ponadto będzie musiał dokonać renowacji dylatacji ścian żelbetowych, naprawy zniszczonej otuliny zbrojenia belki żelbetowej przejścia podziemnego oraz dokonać uszczelnień. Prace będą wiązać się z zamykaniem poszczególnych wejść.
To nie koniec remontów przy wejściach do metra. ZTM wybrał wykonawcę – firmę ZBW Elektronika – dla
budowy dwóch wind na głowicy południowej stacji Stokłosy. Prowadzone jest też postępowanie na
remont zadaszeń wejść na stacjach Pole Mokotowskie i Politechnika.