Wśród miast, które zawnioskowały o wsparcie ogólnopolskim programie „Zielony transport publiczny” jest Wejherowo. Ideą miasta jest oparcie komunikacji miejskiej w całości na transporcie bezemisyjnym. Pomóc w tym mają fundusze zewnętrze, jak właśnie m.in. te z Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W ciągu kilku dniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakończył przyjmowanie wniosków w programie „Zielony transport publiczny”. Złożone wnioski o dofinansowanie
bardzo szybko wyczerpały pulę dostępnej alokacji. Do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%.
Jednym z miast, które zaaplikowało o środki z nowego programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej było Wejherowo. – Miejski Zakład Komunikacji Wejherowo złożył wniosek dla dofinansowania zakupu trzech 12-metrowych zeroemisyjnych autobusów miejskich, jednej dwufunkcyjnej ładowarki i szkolenia kierowców – podaje Czesław Kordel, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji Wejherowo.
Dołączona do wniosku infrastruktura, jak wyjaśnia operator, to zakup dwóch ładowarek 2-funkcyjnych stacjonarnych o mocy do 40/120 kW przystosowanych do ładowania autobusów za pomocą wtyczki plug-in. Instalacja urządzenia miałaby miejsce na zajezdni MZK Wejherowo.
Prezes Kordel zapewnia, że inwestowanie w poprawę warunków życia mieszkańców to ważny priorytet w działaniu miasta. – Podejmowane prace mają na celu redukowanie uciążliwości oddziaływania na środowisko i mieszkańców szkodliwej emisji spalin i niepożądanego efektu cieplarnianego wytwarzanego przez transport publiczny. Wejherowski transport zeroemisyjny to inwestycja w zdrowie mieszkańców i ochronę klimatu – podkreśla.
Nowe pojazdy, o które wnioskuje Wejherowo, dołączą do floty posiadanych autobusów. – Miasto rozszerza funkcjonowanie komunikacji miejskiej obejmując nowe dzielnice i zapewniając większą dostępność do tych usług. Wszystkie nowe inwestycje drogowe projektowane są również pod kątem ich dostępności dla komunikacji zbiorowej – wyjaśnia Kordel.
Wejherowo chce być kojarzone z nowoczesną i przyjazną dla środowiska i mieszkańców komunikacją miejską. Plan zakłada wymianę do 2035 roku całego taboru na bezemisyjny – przy założeniu, jak podkreśla prezes MZK Wejherowo, możliwości pozyskiwania zewnętrznego wsparcia finansowego. – Nowe inwestycje drogowe, nowe linie, zeroemisyjny transport, semi-autonomiczność lub autonomiczność pojazdów – to kierunki zmian na najbliższą przyszłość – dodaje.
Mimo kryzysu wywołanego pandemią i dużym spadkiem dochodów samorządów, mieszkańcy nie powinni odczuć w najbliższym czasie zmian w ofercie komunikacji. – Obecnie nie ma planów zmniejszania zakresu obsługi komunikacją miejską, jednakże spadek dochodów związany z utratą pasażerów i obostrzeniami covidowymi spowolni na pewno rozwój sieci – przyznaje Kordel. Nie ma także w planach w najbliższym czasie korekty taryfy biletowej.