Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

We wrześniu częstochowskie tramwaje wrócą na pełną trasę [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
11-08-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa NDI

Podziel się ze znajomymi:

Największa inwestycja w historii częstochowskich tramwajów będzie niedługo gotowa. Prace nad szóstym, ostatnim etapem przebudowy linii tramwajowej, zbliżają się ku końcowi. Mieszkańcy będą mogli ponownie skorzystać z komunikacji tramwajowej we wrześniu. A od środy 11 sierpnia uruchomiony został przejazd przez skrzyżowanie z torowiskiem al. Jana Pawła II i al. Armii Krajowej.

Prace przy remoncie torowiska i sieci trakcyjnej obejmują ośmiokilometrowy odcinek od pętli przy Fieldorf-Nila do pętli przy al. Pokoju i dworcu Raków. Podzielono je na sześć etapów. Inwestycja obejmuje kompleksową przebudowę infrastruktury tramwajowej, w tym wymianę nawierzchni torowej wraz z siecią trakcyjną oraz jej zasilaniem, sterowanie i ogrzewanie zwrotnic, przebudowę, przebudowę infrastruktury podziemnej, a także zabudowę nowych konstrukcji przejazdów drogowo-torowych i przebudowę peronów wraz z ich wyposażeniem.

– To tak naprawdę budowa nowej linii tramwajowej, ponieważ poza wymianą toru, przebudowujemy całą infrastrukturę podziemną w rejonie torowiska i nie tylko. Powstaje nowe podtorze, nowa konstrukcja toru, nowa sieć i jej zasilanie. Najwięcej obaw mieliśmy pracując w ścisłym centrum miasta. Na etapie prac ziemnych nie wiedzieliśmy, czego możemy się spodziewać, jednak dzięki dobrej współpracy z zamawiającym, instytucjami miejskimi, gestorami sieci, a także dzięki zgranemu zespołowi, udało się pokonać wszystkie przeszkody – dodaje Barbara Sobczyk, zastępca dyrektora projektu z firmy NDI.

Już we wrześniu podróż tramwajami odbywać się będzie na zupełnie nowym torowisku i odmieni komunikację w mieście. – Jesteśmy na końcowym etapie przebudowy infrastruktury tramwajowej. Aktualnie kotwiony jest tor - w technologii zielonego torowiska oraz dobiega końca montaż toru w technologii płyt prefabrykowanych. W sierpniu planujemy zakończyć montaż sieci trakcyjnej – mówi Barbara Sobczyk.

Wykonawca jest szczególnie dumny z płyt antysmogowych, które zastąpiły wcześniej planowane zielone torowisko. – Na trzecim odcinku, jako pierwsi w Polsce wykonaliśmy zabudowę około 1000 metrów pojedynczych torów w technologii płyt antysmogowych. Są to płyty kanałowe, wykonane z betonu katalitycznego, a więc takiego betonu, który dzięki zachodzącym w nim reakcjom chemicznym wspomaga oczyszczanie powietrza i sprawia, że jego jakość w ścisłym centrum Częstochowy będzie lepsza – dodaje.

Dzięki technologii TX Active, która została wykorzystana przy układaniu torów, powstała fotokatalityczna powierzchnia, która gwarantuje poprawę jakości powietrza w centrum miasta. Jeżeli chodzi o płyty antysmogowe, poza oczywistymi walorami ekologicznymi, mają też właściwości użytkowe, co na tym odcinku, w ścisłym centrum miasta, jest bardzo ważne. Po ułożeniu płyt powstaje powierzchnia, z której mogą korzystać również pojazdy uprzywilejowane, łatwiejsze jest też serwisowanie sieci.

Tak duża przebudowa to duże utrudnienia dla mieszkańców Częstochowy, jednak efekt końcowy, będzie rekompensatą. – Dzięki temu, co zostało wybudowane, co jeszcze powstanie, tramwaj będzie bezpieczny, komfortowy i szybszy, a taki musi być, jeśli ma być alternatywą dla cywilnego transportu. Ta inwestycja jest jednym z elementów szerszego układu. W Częstochowie powstają też inne strategiczne inwestycje drogowe, które albo już trwają, albo za chwilę się rozpoczną. Drożność najważniejszych tras przecinających torowisko, jak i sam tramwaj, jako alternatywa poruszania się po mieście na linii północ-południe, jest Częstochowianom bardzo potrzebna – mówi Maciej Hasik z Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie. – Myślę, że bez gruntownej przebudowy, choć tak naprawdę mówimy o budowie nowej linii tramwajowej w starym śladzie, tramwaj byłby archaicznym rozwiązaniem komunikacyjnym w mieście. Bez tego co się zadziało, dzięki inwestycji realizowanej przez NDI, tramwaj straciłby na atrakcyjności – dodaje.

Do tej pory udało się przebudować 10 kilometrów toru pojedynczego, w tym pętlę Raków, zajezdnię MPK i odcinek od pętli tramwajowej przy ulicy Fierdolfa-Nila do alei Jana Pawła II. We wrześniu planowane są dodatkowo roboty wykończeniowe, porządkowe, nasadzenia i montaż małej architektury. Wartość inwestycji sięga 115 milionów złotych. To największy kontrakt modernizacyjny w historii częstochowskich tramwajów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa bez ofert na nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa bez ofert na nowe tramwaje

Jakub Rösler 16 stycznia 2025

Częstochowa i serwis torowisk. Tramwaje zastąpione autobusami

Przestrzeń

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Komunikacja

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Jakub Rösler 03 listopada 2023

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Zobacz również:

Częstochowa bez ofert na nowe tramwaje

Komunikacja

Częstochowa bez ofert na nowe tramwaje

Jakub Rösler 16 stycznia 2025

Częstochowa i serwis torowisk. Tramwaje zastąpione autobusami

Przestrzeń

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Komunikacja

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Jakub Rösler 03 listopada 2023

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij