Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawski system zarządzania ruchem będzie większy. Pomoże także tramwajom i autobusom

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szymajda

Data publikacji:
2016-06-01 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawski system zarządzania ruchem będzie większy. Pomoże także tramwajom i autobusom
Warszawski system zarządzania ruchem będzie większyfot. Jakub Dybalski
System sterowania ruchem obejmuje dziś 72 skrzyżowania w Warszawie. Miasto planuje jego rozszerzenie, tak aby w przyszłości było w nim 700 skrzyżowań z sygnalizacją.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem obejmuje obecnie 72 skrzyżowania, m.in. w ciągu Wisłostrady, Al. Jerozolimskich i ul. Świętokrzyskiej, a także na obszarze Powiśla. System, oparty o sieć kamer i czujników, wykrywa natężenie ruchu i dostosowuje do niego cykle sygnalizacji, koordynuje też sąsiednie skrzyżowania, dzięki czemu rzadziej trzeba się zatrzymywać na czerwonym świetle. Na co dzień urządzeń ZSZR poruszający się po stolicy nie zauważają. Ale wyłączenie systemu mogłoby sparaliżować ruch na najważniejszych ulicach w centrum. Miasto planuje dalszy rozwój systemu.

System zarządzania ruchem docelowo na 700 skrzyżowaniach

– Chcemy, by docelowo Zintegrowany System Sterowania Ruchem objął całą Warszawę i ok. 700 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Dzięki temu możliwe będzie skuteczniejsze sterowanie i zarządzanie ruchem pojazdów, w tym także komunikacji miejskiej – mówi Jacek Wojciechowicz, zastępca prezydenta Warszawy.

Taka rozbudowa to jednak bardzo trudna i kosztowna operacja, stąd też najpierw konieczna jest analiza, która wskaże jak rozwijać i unowocześniać ZSZR. System powinien bowiem nie tylko zwiększać zasięg obszarowy, ale też zyskać nowe funkcjonalności, które usprawnią jego działanie. Aby było to możliwe, potrzebna jest całościowa koncepcja zmian, wpisana w szerszy program rozwoju miasta. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na takie opracowanie. Podstawą analizy będzie ocena istniejącego systemu, a także rozpoznanie rynku systemów sterowania ruchem w aglomeracjach miejskich i przegląd rozwiązań stosowanych już w Polsce i w Europie. Na tej podstawie wybrany wykonawca musi zaproponować rozwój stołecznego ZSZR wraz z modernizacją istniejących urządzeń do najnowocześniejszych standardów.

Co ma zaproponować wykonawca opracowania?

Wykonawca ma zaproponować od trzech do dziesięciu obszarów rozbudowy, obejmujących od 15 do 50 skrzyżowań oraz przedstawić, jak w najbliższych latach może się zmienić funkcja tych obszarów, szczególnie przy uwzględnieniu planów miasta związanych z rozwojem sieci transportowej. Zaproponowane obszary muszą uwzględniać połączenie z siecią obwodnic Warszawy zarządzaną przez GDDKiA i przewidywać priorytet dla komunikacji miejskiej (w tym tramwajów). Elementem analizy ma być także symulacja i wizualizacja trasy. Korytarz testowy obejmie odcinek al. Krakowskiej i ul. Grójeckiej od granic Warszawy do skrzyżowania z ul. Wawelską. Symulacja powinna przedstawić stan istniejący oraz planowany, przy zastosowaniu rekomendowanego systemu sterowania.

Przyszła rozbudowa Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem jest projektem, który może być realizowany przy wykorzystaniu środków z Unii Europejskiej. Analiza ma wykazać możliwe źródła dofinansowania inwestycji z programów unijnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Koniec świateł drogowych? W przyszłości mają być niepotrzebne

Mobilność

Koniec świateł drogowych? W przyszłości mają być niepotrzebne

Marcin Żywiałkowski 24 marca 2016

Warszawa: Nowy zintegrowany system zarządzania ruchem w 2018 r.?

Komunikacja

Warszawa: Nowy zintegrowany system zarządzania ruchem w 2018 r.?

Witold Urbanowicz 26 lutego 2016

Jak zarządza się ruchem w Warszawie?

Komunikacja

Jak zarządza się ruchem w Warszawie?

Leonard Dolecki 14 lutego 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5