Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa. ZTM szuka przewoźnika z autobusami na gaz

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-12-20 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. ZTM szuka przewoźnika z autobusami na gaz
fot. WU
Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił kolejny przetarg na obsługę warszawskich linii autobusowych. Przewoźnik, lub przewoźnicy, z którymi zostaną zawarte umowy, wprowadzą do ruchu 25 autobusów 9-metrowych i tyle samo 12-metrowych. W przypadku tych drugich przy wyborze najkorzystniejszej oferty promowany będzie napęd gazowy.

Ogłoszony przetarg pozwoli na zapewnienie ciągłości usług przewozowych. Wraz z końcem sierpnia przyszłego roku wygasają bowiem dwa kontrakty na obsługę komunikacyjną zawarte z firmą Europa Express City. Nowi przewoźnicy ruszą na warszawskie ulice w ciągu 25 tygodni od dnia podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż od 1 września 2018 r. Umowy będą obowiązywały do końca 2026 r. Rocznie nowe autobusy będą wykonywały łącznie ok. 4 mln wozokilometrów.

ZTM Warszawa, w przeciwieństwie do organizatorów transportu w innych miastach, nie wskazuje konkretnych linii autobusowych, które będą obsługiwali prywatni przewoźnicy. Za to bardzo dokładnie opisuje jakimi pojazdami i w jaki sposób ma być wykonywana usługa. Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczy przewozów 25 autobusami 9–metrowymi, druga – 25 autobusami standardowej długości, czyli 12–metrowymi. Oferty można składać do obu części. Każda to ok. 2 mln wozokilometrów rocznie.

Autobusy na gaz lub hybrydy

Jeśli chodzi o krótsze autobusy, to mogą być to pojazdy z silnikiem diesela. Jak tłumaczyła nam niedawno wicedyrektor ZTM Katarzyna Strzegowska, trudno znaleźć na rynku pojazdy tej długości z alternatywnymi źródłami napędu. W tym przypadku cena będzie stanowiła 60 proc. wagi oceny ofert. Pozostałe punkty będzie można otrzymać za liczbę miejsc siedzących dostępnych z poziomu podłogi – 20 proc., za wyposażenie pojazdów w system liczenia pasażerów – 10 proc. a za wysokość poziomu podłogi – 10 proc.

Za to pojazdy standardowej długości najprawdopodobniej będą zasilane gazem. W ocenie ofert 60 proc. punktów będzie można uzyskać za cenę, ale resztę za zaoferowanie alternatywnego napędu. Pełną ilość punktów za napęd CNG, LNG lub biogazowy (z mnożnikiem 1), nieco mniej za napęd hybrydowy z brakiem emisji zanieczyszczeń w strefie przystanku (z mnożnikiem 0,8), a znacznie mniej za zwykły hybrydowy (z mnożnikiem 0,4).

Strzegowska tłumaczył nam kilka dni temu, że w tym przypadku miasto nie chce autobusów elektrycznych, bo na razie nie mogłoby zapewnić pojazdom odpowiedniej infrastruktury. Warto jednak zaznaczyć, że w ratuszu podjęto niedawno decyzję, że wszystkie autobusy kupowane w ciągu najbliższych trzech lat dla Miejskich Zakładów Autobusowych będą elektryczne, lub gazowe. Na początku przyszłego roku ma zostać rozpisany pierwszy z przetargów, w ramach których do stolicy trafi 130 przegubowych autobusów elektrycznych.

Kierowcy na etatach

Wszystkie autobusy będą fabrycznie nowe. Wozy 12-metrowe będą całkowicie niskopodłogowe. W przypadku krótszych dopuszczona będzie opcja pojazdów niskowejściowych.

Wszystkie będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze (z architektonicznymi symbolami miasta), łączność alarmową oraz najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne, które będą miały duże znaczenie w sprawnym zarządzaniu flotą.

ZTM wymaga również posiadania przez operatorów odpowiedniego zaplecza technicznego, czyli zajezdni, w której w której będą sprzątać i myć pojazdy oraz dokonywać w nich niezbędnych przeglądów i napraw. ZTM zaś będzie prowadził ciągły nadzór nad stanem taboru, czyli nad jego zdolnością do wykonywania umowy. Zarówno przed rozpoczęciem świadczenia usług, jak i w trakcie.

Wysokie wymagania ZTM stawia także kierowcom. Będą musieli znać język polski przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym (poziom B1). Będą także musieli znać dobrze układ komunikacyjny oraz topografię Warszawy i okolic, a także przepisy porządkowe i taryfowe. W trakcie świadczenia usług będą obowiązkowo ubrani w jednolite stroje w kolorze błękitnym i granatowym. Na przewoźnika, lub przewoźników zostanie nałożony obowiązek zatrudniania – w czasie obowiązywania umowy z ZTM – pracowników (w tym kierowców, pracowników nadzoru) na podstawie umowy o pracę. ZTM będzie kontrolował jak operator lub operatorzy wywiązują się z tego obowiązku.

Przewidziane zostały też nagrody za świadczenie usług na najwyższym możliwym poziomie. Premiowana będzie ponadprzeciętna punktualność, niezawodność oraz brak innych uchybień.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Tramwaj na al. Rydza-Śmigłego idzie do przebudowy

Przestrzeń

Łódź: Tramwaj na al. Rydza-Śmigłego idzie do przebudowy

Witold Urbanowicz 20 grudnia 2017

Nextbike płaci 50 zł za odnaleziony rower

Prawo & Finanse

Nextbike płaci 50 zł za odnaleziony rower

Jakub Dybalski 20 grudnia 2017

Rachwalski: Komunikacja autobusowa potrzebuje gospodarza

Komunikacja

Rachwalski: Komunikacja autobusowa potrzebuje gospodarza

Kasper Fiszer 20 grudnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5