Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: ZDM wydzieli torowisko na Stawkach. Bezpieczniej przy przystankach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-12-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. ZDM Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Zamiast dwóch, po jednym pasie ruchu dla aut, odseparowane od jezdni torowisko tramwajowe i azyle bezpieczeństwa - takie zmiany wprowadzone zostaną na ul. Stawki w Warszawie, przy przystankach komunikacji miejskiej.

Łatwiej będzie przejść na drugą stronę jezdni przy ul. Stawki 5/7. To newralgiczny punkt na Muranowie. Obok mieści się budynek Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Po drugiej stronie znajduje się Zespół Szkół Licealnych i Ekonomicznych oraz Młodzieżowy Dom Kultury „Muranów”. Z przejścia dla pieszych korzystają tu nie tylko studenci i uczniowie, ale też pozostali pasażerowie komunikacji miejskiej, bo zebra wymalowana jest na jezdni między przystankami autobusowymi i tramwajowymi. Piesi nie mogą czuć się tu komfortowo. To zebra bez sygnalizacji świetlnej, z tramwajów wysiada się wprost na jezdnię, a przejście z jednej strony chodnika na drugą wymaga przekroczenia czterech pasów (po dwa w każdą stronę). To aż 14 metrów długości.

Najpierw był audyt

Bezpieczeństwo pieszych na zebrze przy ul. Stawki 5/7 analizowano w ramach audytu nieosygnalizowanych przejść w Warszawie. Oceniono je na zero w sześciopunktowej skali (od zera do pięciu). Audytorzy podkreślili, że duże ryzyko dla pieszych wiąże się m.in. z długością przejścia na drugą stronę ulicy oraz dwoma kierunkami ruchu samochodów.

– Pieszemu będzie bardzo trudno ocenić, czy dotrze do końca czwartego pasa, zanim do tego miejsca nie dojedzie pojazd – czytamy w opinii podsumowującej audyt w tym miejscu. W dokumencie wyliczono, że pieszy potrzebuje tu ok. 10 sekund, aby przekroczyć jezdnię, a w przypadku osób starszych będzie to nawet 14 sekund. To oznacza, że przechodnie powinni dostrzec pojazd poruszający się z przepisową prędkością (50 km/h) na skrajnym pasie z odległości ok. 140 m (w przypadku osób starszych – ok. 195 m). Gdy zapada zmrok albo dzień jest mglisty, przejście po pasach staje się znacznie bardziej ryzykowne. Warto dodać, że stojący na przystanku tramwaj również ogranicza widoczność – nie tylko pieszym, ale i kierowcom.

Wydzielone torowisko tramwajowe

Stąd konieczność wprowadzenia w tym miejscu nowej organizacji ruchu. Zmiany obejmą nie tylko rejon przejścia dla pieszych, gdzie pojawią się nowe azyle, pozwalające bezpiecznie przedostać się na drugą stronę, ale dłuższy odcinek ul. Stawki – od skrzyżowania z al. Jana Pawła II aż do miejsca, gdzie jezdnia rozdziela się na dwie osobne na wysokości ul. Pokornej. Co się zmieni?

Przede wszystkim ZDM chce odseparować torowisko tramwajowe od jezdni. Do tej pory kierowcy na tym fragmencie ul. Stawki mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu. Mogli też wjeżdżać na pas, którym poruszają się tramwaje. To generowało sporo problemów. Kierujący często przekraczali tu dozwoloną prędkość, co powodowało, że ulica o charakterze lokalnym zamieniała się w niebezpieczny tor dla pędzących samochodów. Czasem auta blokowały też przejazd tramwajów. To zdecydowanie nie pozwalało czuć się bezpiecznie pieszym, którzy chcieli przejść na drugą stronę ulicy.

Teraz kierowcom na ul. Stawki pozostanie po jednym pasie w obu kierunkach. Zamontowane zostaną separatory między torowiskiem a jezdnią, które uniemożliwią jazdę tym samym pasem co tramwaje. Od al. Jana Pawła II ulica stopniowo zostanie zwężona. Przed skrzyżowaniem z ul. Dziką będzie można jechać prosto lub skręcić z prawo w ul. Karmelicką. To drugie rozwiązanie sugerowane jest tym, którzy do tej pory odbijali w lewo (z prowadzonych przez nas pomiarów wynika, że niezależnie od pory dnia było to mniej niż 20 proc. wszystkich przejeżdżających tędy kierowców). Teraz takiej możliwości nie będzie. Tym, którzy chcą dojechać do ul. Dzikiej, ZDM sugeruje skręt w prawo w ul. Karmelicką i powrót przez rondo łączące ją z ul. Anielewicza.


skrzyżowanie z Dziką, mat. ZDM

Miasto ma zamiar przyglądać się, jak nowa organizacja ruchu wpłynie na zachowania kierowców. Możliwe, że w najbliższych miesiącach dokonane zostaną korekty na tym skrzyżowaniu. W planach jest m.in. wymiana sygnalizacji świetlnej. Przy okazji rowerzyści dostaną tu nieco szerszy dla siebie przejazd przez ul. Karmelicką i Stawki.

Za to łatwiej będzie skręcić kierowcom jadącym ul. Stawki od Andersa w lewo w ul. Dubois. Specjalnie dla nich wyznaczony będzie osobny pas przed skrzyżowaniem.


skrzyżowanie z Dubois, mat. ZDM

ZDM Warszawa chce też uporządkować parkowanie, by dać więcej miejsca pieszym. Samochody już nie będą wjeżdżać na chodniki skośnie. Wprowadzone zostanie parkowanie równoległe. Piesi zyskają niemal dwukrotnie więcej miejsca dla siebie po południowej stronie ul. Stawki.

Ulica Stawki jeszcze się zmieni

Większe zmiany na ul. Stawki są planowane pod koniec tej dekady. W czerwcu br. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na przygotowanie projektu przebudowy torowiska nie tylko na tej ulicy, ale też al. Jana Pawła II od al. Solidarności do pl. Grunwaldzkiego.

Na ul. Stawki powstanie wspólny pas dla tramwajów i autobusów. Torowisko zostanie zazielenione. Z kolei przy ul. Dzikiej planowane są tzw. przystanki wiedeńskie, czyli podniesiony fragment jezdni pozwalający pasażerom wygodnie wsiadać do tramwajów i autobusów. Taka rekomendacja znalazła się w uwagach po zakończeniu audytu przejścia dla pieszych na ul. Stawki 5/7.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

inf. pras. oprac. jr 12 sierpnia 2022

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Komunikacja

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Przestrzeń

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2021

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

inf. pras. oprac. jr 12 sierpnia 2022

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Komunikacja

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Przestrzeń

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2021

Warszawa podwaja flotę pojazdów do e-kontroli płatnego parkowania

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5