Partnerzy serwisu:
Mobilność

Warszawa. ZDM krytykuje sekundniki przy sygnalizacji

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Warszawa. ZDM krytykuje sekundniki przy sygnalizacji
fot. Mattes, lic. CC A-SA 1.0, 2.0, 3.0Sekundnik w Tajlandii
Warszawski Zarząd Dróg Miejskich, uchwalone niedawno prawo zezwalające na instalowanie sekundników przy sygnalizacji świetlnej, nazywa „krokiem wstecz”. W zeszłym tygodniu rozporządzenie w tej sprawie podpisali ministrowie odpowiedzialni za infrastrukturę, a także sprawy wewnętrzne.

Sekundniki to elektroniczne wskaźniki czasu, jaki pozostał do zapalenia się zielonego światła. Są instalowane na skrzyżowaniach najczęściej dla samochodów, rzadziej dla pieszych. W wielu krajach to dość powszechna rozwiązanie.

ZDM, w opinii opublikowanej na swojej stronie internetowej, zwraca uwagę, że to pomysł kontrowersyjny, który ma zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Ci pierwsi tłumaczą, że dzięki temu, że kierowcy wiedzą czy do zielonego światła pozostały sekundy, czy może więcej czasu, mogą dostosować prędkość z jaką podjeżdżają do skrzyżowania, a to wpływa na płynność ruchu. Ci drudzy argumentują, że wielu kierowców, którzy widzą, że do zmiany świateł pozostało niewiele czasu, po prostu przyspieszają, a dodatkowo sekundniki rozpraszają ich uwagę przed skrzyżowaniami, czyli w miejscach, w których powinni być wyjątkowo skupieni.

„Wprowadzenie sekundników ma jednak przede wszystkim jedną zasadniczą wadę, która sprawia że ich montaż w Warszawie nie ma uzasadnienia” – wskazują warszawscy urzędnicy. „Aby sekundniki wiarygodnie wskazywały czas pozostały do zmiany świateł, sygnalizacja musi działać w trybie stałoczasowym – czyli niezależnie od natężenia ruchu na skrzyżowaniu. Takie anachroniczne rozwiązanie jest systematycznie zastępowane sygnalizacją adaptacyjną, opartą na systemie czujników wykrywających ruch” – tłumaczą. W ich ocenie więc sekundniki nie tylko nie upłynniają ruchu, ale wręcz uniemożliwiają działania, które mają to na celu.

W Warszawie to akurat ma istotne znaczenie. Na ok. 750 sygnalizacji, które działają w stolicy, 2/3 działa w trybie akomodacji, czyli dostosowuje się do pory dnia i natężenia ruchu. Co roku ta liczba zwiększa się o kilkadziesiąt kolejnych. To dzięki tej funkcji możliwe jest m.in. organizowanie tzw. „zielonej fali”.

Dlaczego sekundniki nie mogą być powiązane z akomodacją? Tłumaczy to Mikołaj Pieńkos, rzecznik ZDM. - Problemem jest to, że cykl świateł nie jest stały. Jeżeli detekcja nie wykryje pojazdów lub pieszych w danej relacji, nie wyświetla im zielonego światła. Może się jednak zdarzyć, że detektor wykryje pojazd nawet sekundę przed końcem „okienka” i wówczas decyduje o przyznaniu zielonego światła, wydłużając jednocześnie oczekiwanie innym. W takiej sytuacji sekundnik pokazywałby, że do końca czerwonego zostało np. 5 sekund, a potem nagle przeskoczył na 20 sekund. To może być nie tylko mylące, ale i niebezpieczne - wyjaśnia.

– W Polsce przybywa miast wykorzystujących rozwiązania ITS. W miastach, gdzie mamy sterowanie zależne od panującego ruchu, a więc tam gdzie są systemy sterowania ruchem, nie ma potrzeby montowania sekundników; ich instalowanie nie przyniesienie bowiem żadnego efektu – tłumaczył niedawno w „Rynku Infrastruktury” Tomasz Borowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Ulica Zgoda bardziej zielona

Przestrzeń

Warszawa: Ulica Zgoda bardziej zielona

Redakcja/inf. pras 17 maja 2025

Szczecin instaluje kolejne sekundniki i integruje je z ITS

Przestrzeń

Ministerstwo chce zalegalizować sekundniki na skrzyżowaniach

Komunikacja

Zobacz również:

Warszawa: Ulica Zgoda bardziej zielona

Przestrzeń

Warszawa: Ulica Zgoda bardziej zielona

Redakcja/inf. pras 17 maja 2025

Szczecin instaluje kolejne sekundniki i integruje je z ITS

Przestrzeń

Ministerstwo chce zalegalizować sekundniki na skrzyżowaniach

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij