Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie zaczął baczniej przyglądać się temu, co stoi w pasie drogi. Udało się już usunąć wiele nielegalnych reklam, bud czy parkingów. – Najbardziej się cieszę z każdej zmiany, która poprawia estetykę. Przez wiele lat był to temat zapomniany – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM-u. Teraz każdy nowy obiekt będzie oceniany pod kątem estetyki, bezpieczeństwa i wpływu na zieleń.
Uporządkowanie pasa drogowego jest teraz jednym z celów Zarządu Dróg Miejskich. – Najbardziej się cieszę z każdej zmiany, która poprawia estetykę. Przez wiele lat był to temat zapomniany. W pasie drogi pojawiło się wiele obiektów, które nie spełniają żadnych standardów. Odkąd jestem w ZDM-ie uważam, że porządkowanie tej sytuacji jest jednym z priorytetów – mówi Łukasz Puchalski, szef ZDM-u.
W zeszłym roku przeprowadzono 16,5 tys. kontroli. Na 6097 skontrolowanych reklam usunięto aż 3688. Z pasa drogi zniknęło też 36 konstrukcji nośnych po reklamach, 13 nielegalnych budek i kiosków, a także 14 wygrodzeń nielegalnych parkingów. – Z reguły te parkingi społeczne zamieniamy w ogólnodostępne, likwidujemy wygrodzenia. Dalej więc służą mieszkańcom – podkreśla Puchalski.
Ogółem wszczęto 721 postępowań administracyjnych w stosunku do podmiotów, które nielegalnie zajmują pas drogi. Wystawiono 768 decyzji z nałożeniem kary. Łączna wysokość naliczonych kar sięgnęła w 2015 r. kwoty 2,5 mln zł. – Wiele pracy jeszcze przed nami. Wiemy, ile wysiłku to kosztuje. Sukcesywnie jednak ten pas drogi czyścimy – mówi Puchalski.
Teraz trudniej będzie o uzyskanie zgody na zajęcie pasa drogowego. – Wprowadzamy zarządzenie, jeżeli chodzi o stosowanie obiektów niezwiązanych z bezpieczeństwem i poruszaniem się w pasie drogowym. Będzie wiele wymogów do spełnienia. Nie będzie więc łatwo postawić taki obiekt. Mam nadzieję, że to uszczelni system – mówi Puchalski. – Zgody są wydawane w trybie decyzji administracyjnej. Każdy obiekt będziemy analizować pod kątem estetyki, bezpieczeństwa i wpływu na zieleń przyuliczną – dodaje dyrektor. – Nie mamy nic przeciwko reklamom. Jest potrzebna, ale w sposób usystematyzowany, nie chaotyczny, pogarszający estetykę bądź bezpieczeństwo – przekonuje Łukasz Puchalski.
W sumie, łączne wpływy z zajęcia pasa drogowego w 2015 r. wyniosły 52,3 mln zł. Na ponad połowę tej kwoty składa się infrastruktura podziemna (23,9 mln zł). Pozostałe miejsca zajmują parkingi komercyjne (6 mln zł), reklamy indywidualne (3,7 mln zł), kioski i obiekty handlowe (3,6 mln zł), stacje paliw i myjnie (3,2 mln zł), ogródki sezonowe (2,6 mln zł), targowiska (1,5 mln zł) oraz handel okolicznościowy (0,6 mln zł).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.