Jak informują Tramwaje Warszawskie, pozwolenie na budowę zajezdni tramwajowej na Annopolu jest już ostatecznie potwierdzone. Nowy obiekt jest konieczna dla obsługi planowanych tras tramwajowych. Budowa zajezdni musi zakończyć się najpóźniej w 2023 r.
Zajezdnia, która pomieścić ma 150 tramwajów, będzie najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. W zajezdni będzie funkcjonować system zarządzania ruchem, który będzie wykrywał tramwaje oraz automatycznie wytyczał ich drogę na tory postojowe albo miejsca, gdzie będą zostaną serwisowane. Powstaną też stanowisko do pomiaru geometrii kół, ich nacisku na szyny, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. W zajezdni będzie aż 55 torów o łącznej długości ponad 14 km. Główny wjazd na teren zajezdni wytyczymy zostanie od strony ul. Annopol i przez ul. Inowłodzką.
Annopol ma też być przyjazny dla środowiska. – Zaplanowaliśmy instalację odnawialnych źródeł energii. Będą także gazowe absorpcyjne pompy ciepła, pompy ciepła powiązane z instalacją magazynu ciepła i chłodu, gruntowe wymienniki ciepła do wentylacji wspomagające działanie central wentylacyjnych oraz instalacja fotowoltaiczna. Zaplanowaliśmy magazynowanie tzw. szarej wody (czyli między innymi deszczówki) w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Zastosowanie smarownic oraz ekranów akustycznych ograniczy wpływ akustyczny na otoczenie – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Przed rozpoczęciem budowy zajezdni w najbliższym czasie spółka Tramwaje Warszawskie ogłosi jeszcze dwa przetargi. Pierwszy będzie dotyczył inżyniera kontraktu, czyli zespołu specjalistów powoływanych do wsparcia skomplikowanych inwestycji. Zespół inżyniera kontraktu będzie pełnił nadzór techniczny nad robotami budowlanymi i jakością ich wykonywania, będzie nadzorował dokumentację i kontrolował stosowanie procedur unijnych. Kolejny przetarg będzie dotyczył systemu zarządzania ruchem tramwajów i diagnostyki. Po nich ogłoszony zostanie przetarg na budowę. – Zajezdnia jest elementem szerzego projektu trasy do Wilanowa i jest dofinansowana ze środków unijnych, więc jej budowa musi zakończyć się najpóźniej w 2023 r. – wskazuje Dutkiewicz.
Nowa zajezdnia powstanie z myślą o obsłudze ok. 20 km nowych tras – m.in. do Dworca Zachodniego, a także do Wilanowa i na Gocław. Tramwaje Warszawskie przygotowują się też do budowy trasy na ul. Kasprzaka, a także między Nowodworami a Winnicą. Po Warszawie będzie jeździć więcej tramwajów niż dziś, które będą musiały być serwisowane w nowej, piątej zajezdni.