Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Zajezdnia Annopol na finiszu. Najnowocześniejsza w kraju [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Prace przy budowie zajezdni tramwajowej Annopol zmierzają ku końcowi. Podłączane jest docelowe zasilanie obiektu i odbywają się testy poszczególnych elementów zajezdni. W wakacje przewidziano przeprowadzkę taboru.

Na Annopolu na obszarze blisko 12 hektarów powstaje piąta zajezdnia tramwajowa w Warszawie. Inwestycję realizuje konsorcjum firm ZUE i Yörük Yapı, z którą Tramwaje Warszawskie podpisały umowę w kwietniu 2021 r. – To najnowocześniejsza zajezdnia, o ogromnej skali, z wieloma nowinkami – zachwala Radosław Zarzycki, dyrektor biura przygotowania inwestycji strategicznych w Tramwajach Warszawskich.

W hali obsługi technicznej

Duże wrażenie robi hala obsługi technicznej z podestami dolnymi i górnymi. Zainstalowano tu suwnicę. Znajduje się tutaj także sztywna sieć. – Jest ona odsuwana – dzięki siłownikom – w momencie, gdy musi być zdjęte napięcie. Wtedy można przystąpić do prac przy dachu tramwaju – mówi dyrektor Zarzycki.

Dolne kanały – z trzema ciągami poprzecznymi – umożliwiają swobodne poruszanie się pracowników w pozycji wyprostowanej. – Chodzi o komfort, bezpieczeństwo i funkcjonalność. Znaczna część pracy odbywa się pod pojazdami. Zrobienie samych otworów na kanały to za mało w dzisiejszych czasach – mówi Radosław Zarzycki.

Górne pomosty są odsuwane. – Sekcje będą się dosuwać do krawędzi wagonu – żeby nie było wolnej przestrzeni między wagonem a pomostem, by nikt nie spadł – mówi Małgorzata Lejk, kierownik projektu z ramienia Tramwajów Warszawskich. – Nie dało się zrobić tego w jednym rozmiarze, bo mamy bardzo zróżnicowany tabor – wyjaśnia dyrektor Zarzycki. Do hali obsługi technicznej przylegają hale remontowa i warsztatowa.

W hali postojowej

Zajezdnia posiada rozbudowany układ torowy. Zainstalowano tu ok. 16 km toru pojedynczego i 100 zwrotnic. – Po hali obsługi technicznej, która przyjmuje wszystkie tramwaje zjeżdżające z miasta, tory prowadzą albo do hali remontowej, albo do hali postojowej – mówi Małgorzata Lejk.

Sporym obiektem na terenie zajezdni jest hala postojowa. Pod dachem znajduje się 19 torów, które pomieszczą maksymalnie 152 wozy. Cały obiekt zajmuje powierzchnię ok. dwóch boisk piłkarskich. W hali stoją już pierwsze tramwaje, które są wykorzystywane to testu i prób urządzeń.

– Hala jest co prawda nieogrzewana, ale jest wyizolowana. Tramwaj, który będzie zimą przyjeżdżał z miasta, będzie oddawał ciepło – wyjaśnia Małgorzata Lejk. – Do tego dochodzi ochrona przed czynnikami atmosferycznymi – deszczem, gradem czy lodem – co też wpływa na komfort pracy motorniczych – mówi dyrektor Zarzycki. Hala – dzięki świetlikom – jest też doświetlona światłem naturalnym.

Nad funkcjonowaniem obiektu będzie czuwać system zarządzania zajezdnią. – Chodzi chociażby o ustawienie wozów w odpowiedniej kolejności do wyjazdu. System – jeśli wszystko jest w porządku z tramwajem na etapie przeglądu codziennego – będzie decydować, w oparciu o zadania przewozowe następnego dnia, na który tor skierować tramwaj. Chodzi o jak największą przepustowość wyjazdu – mówi Małgorzata Lejk. Wszystkie rozjazdy będą sterowane przez system. Jego zadaniem będzie też zarządzanie czynnościami obsługowymi.

Na razie nie przewidziano jednak jazdy autonomicznej tramwajów – wynika to głównie z ograniczeń po stronie taboru. – Choć infrastrukturalnie będzie taka możliwość – mówi dyrektor Radosław Zarzycki. Zaznacza jednak, że konieczne byłoby wprowadzenie podsystemu lokalizowania pojazdów.

Inne obiekty

Na terenie zajezdni znajduje się myjnia przejazdowa (codzienna) oraz całoroczna (gruntowego czyszczenia). – Mamy w niej dwa stanowiska. Na pierwszym tramwaj staje, a szczotki jeżdżą wokół, a na drugim czyszczony jest środek tramwaju – opisuje Małgorzata Lejk. Przy wjeździe znajdują się też stanowiska do pomiaru nacisku kół oraz pantografów.

Zbudowano też osłonięty kilkusetmetrowy tor prób. – Z jednej strony mamy ścianę akustyczną, gdyż odbywają się tu próby hamowana z udziałem dzwonków. Siłą rzeczy są przekroczenia normy hałasu. Z drugiej strony mamy żaluzje, które uniemożliwiają zacinanie deszczu, ale jednocześnie dają przewiew. Tor będzie suchy dla prawidłowości przeprowadzania prób – mówi Lejk.

Podłączana jest już podstacja trakcyjna. Przyłącze zapewnia PGE Energetyka Kolejowa. W tym momencie trwa etap testów i weryfikacji instalacji i urządzeń. – Przyłącza są dwa. Jedno zasila trafostację, a drugie – podstację trakcyjną. Mają możliwość przełączania między sobą, co stanowi zabezpieczenie w sytuacji awaryjnej – mówi Małgorzata Lejk.

Przy budynkach administracyjnych powstał parking dla motorniczych. – Pod nim mamy olbrzymie zbiorniki retencyjne. Ich pojemność to trzy baseny olimpijskie. Musimy dbać o bezpieczeństwo, nie możemy dopuścić do zalania zajezdni. Część wody wykorzystujemy na potrzeby pracy obiektu – mówi Zarzycki.

Zajezdnia obudowana jest ekranami dźwiękoszczelnymi. Zintegrowano z nimi słupy trakcyjne. – Wydaje się, że mamy tutaj kilkanaście hektarów terenów, więc jest dużo miejsca, ale projektowanie było niemal na centymetry. Jest tak dużo infrastruktury, którą musieliśmy zmieścić – przy zachowaniu skrajni torowiska. Luzu tu nie było – mówi dyrektor Zarzycki.

Wszystkie obiekty otrzymały już docelowe elementy wystroju. – Obłożone są prefabrykowanymi płytami betonowymi, zbrojonymi włóknami. To umożliwi ich łatwą wymianę i ewentualne naprawy – wskazuje Radosław Zarzycki.

Przeprowadzka niebawem

W wakacje przewidziano przeprowadzkę taboru, a do września będzie trwał okres rozruchowy. – Co do zasady roboty zostaną zakończone, ale w umowie mamy roczny okres eksploatacyjny z wykonawcą oraz pięć lat gwarancji. Będziemy zgłaszać wszelkie usterki, będzie widać robotników, ale to nie znaczy, że zajezdnia nie będzie funkcjonowała – mówi Radosław Zarzycki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sztywna sieć trakcyjna na zajezdni Annopol

Komunikacja

Sztywna sieć trakcyjna na zajezdni Annopol

Redakcja 22 maja 2025

Tramwaje Warszawskie zapraszają na dzień otwarty Zajezdni Annopol

Komunikacja

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu prawie gotowa

Komunikacja

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu prawie gotowa

Tramwaje Warszawskie 11 grudnia 2024

Warszawa. Zajezdnia Annopol już działa

Komunikacja

Warszawa. Zajezdnia Annopol już działa

Jakub Rösler 30 października 2024

Uruchomienie nowej zajezdni Tramwajów Warszawskich opóźnia się

Przestrzeń

Do końca czerwca Tramwaje Warszawskie przejmą zajezdnię Annopol

Przestrzeń

Zobacz również:

Sztywna sieć trakcyjna na zajezdni Annopol

Komunikacja

Sztywna sieć trakcyjna na zajezdni Annopol

Redakcja 22 maja 2025

Tramwaje Warszawskie zapraszają na dzień otwarty Zajezdni Annopol

Komunikacja

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu prawie gotowa

Komunikacja

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu prawie gotowa

Tramwaje Warszawskie 11 grudnia 2024

Warszawa. Zajezdnia Annopol już działa

Komunikacja

Warszawa. Zajezdnia Annopol już działa

Jakub Rösler 30 października 2024

Uruchomienie nowej zajezdni Tramwajów Warszawskich opóźnia się

Przestrzeń

Do końca czerwca Tramwaje Warszawskie przejmą zajezdnię Annopol

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij