Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Zgrzyt z tunelem Polonusa. Zamknięty, choć nic się nie dzieje

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-11-22 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa Zachodnia: Zgrzyt z tunelem Polonusa. Zamknięty, choć nic się nie dzieje
fot. WU
Warszawa Zachodnia: Zgrzyt z tunelem Polonusa. Zamknięty, choć nic się nie dzieje
Warszawa Zachodnia: Zgrzyt z tunelem Polonusa. Zamknięty, choć nic się nie dzieje
Warszawa Zachodnia: Zgrzyt z tunelem Polonusa. Zamknięty, choć nic się nie dzieje
Warszawa Zachodnia: Zgrzyt z tunelem Polonusa. Zamknięty, choć nic się nie dzieje
Pasażerowie korzystający ze stacji Warszawa Zachodnia muszą się liczyć z dodatkowymi – i niepotrzebnymi – utrudnieniami. Część tunelu między stacją Warszawa Zachodnia a dworcem PKS i przystankami autobusowymi w ciągu Alej Jerozolimskich została zamknięta i podróżni muszą chodzić na około. Strony niechętnie bądź lakonicznie informują o przyczynach tego stanu rzeczy. Jak się okazuje – idąc po nitce do kłębka – utrudnienia związane są z tramwajową częścią inwestycji, choć żadne prace w tym miejscu aktualnie nie są prowadzone.

Trwa wielka przebudowa stacji Warszawa Zachodnia – prace są mocno widoczne i w większości przebiegają sprawnie. W grudniu pasażerowie skorzystają z pierwszego nowego peronu, umieszczonego już pod wielką i imponującą wiatą. Podpisana w zeszłym roku umowa nie dotyczy jednak wyłącznie kolei, ale także obejmuje część tramwajową w postaci pustki tunelu na poziomie -2. Na razie zostanie on wybudowany w postaci pustki technologicznej, która w przyszłości zostanie wykorzystana na potrzeby przyszłej trasy łączącej Kasprzaka i Grójecką w ramach tramwaju Wola - Wilanów. Dlatego też kontrakt na przebudowę stacji został zawarty przez trzy strony – dwóch inwestorów (PKP PLK, Tramwaje Warszawskie) i jednego wykonawcę (Budimex). Kolej się tym faktem jednak chwali niechętnie (w zeszłym roku na uroczyste podpisanie umowy w blasku fleszy nie zaproszono przedstawicieli Tramwajów Warszawskich).

Tajemniczo zamknięty tunel

PKP PLK cyklicznie organizują konferencje prasowe informujące o postępach prac i zmianach, a wykonawca uruchomił specjalną stronę w mediach społecznościowych, na której dzieli się informacjami z budowy. Zgrzytem na tym obrazie jest zamknięcie należącej do Polonusa części tunelu po południowej stronie stacji. Obiekt odgrodzono – bez informacji i bez uprzedzenia – w okolicach połowu października. To sprawia, że pasażerowie idący od przystanków autobusowych w ciągu Alej Jerozolimskich muszą wyjść na górę i przejść przez dworzec kolejowy, by dostać się do dalszej części tunelu prowadzącego na perony. Na około muszą też chodzić pasażerowie idący do i z dworca autobusowego.

W tunelu nie umieszczono żadnych schematów ani informacji o nowych drogach dojścia – kartki na własną rękę umieścił jedynie Polonus, ale odnoszą się one jedynie do kwestii dojścia do dworca autobusowego. Zarząd Dróg Miejskich, do którego należy końcówka przejścia podziemnego, kieruje w tej sprawie do „inwestora – PKP Polskich Linii Kolejowych i jego wykonawcy”. PKP PLK, pytane o sytuację po południowej stronie stacji, od kilkunastu dni nie udzielają jednak żadnych informacji.

Po nitce do Tramwajów Warszawskich


Lakonicznej odpowiedzi udziela za to Polonus. – W dniu 5 października Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „Polonus” w Warszawie przekazało spółce Tramwaje Warszawskie nieruchomość gruntową naziemną i podziemną stanowiącą część działki nr 39/2, na terenie której znajduje się część tunelu podziemnego z przeznaczeniem na realizację celu publicznego – inwestycji polegającej na przebudowie i rozbudowie istniejącego przejścia podziemnego przy Dworcu Zachodnim PKP w Warszawie oraz budowie przystanku tramwajowego na projektowanej trasie tramwaju miejskiego, pod wspomnianym przejściem podziemnym – mówi Julia Skrobek z biura prasowego Polonusa.

To jeszcze nie odpowiada na pytanie dlaczego tunel musiał zostać zamknięty już teraz, choć żadne prace (jeszcze) się nie toczą – tym bardziej, że w okolicach II połowy przyszłego roku zamknięty ma zostać cały tunel pod torami, wraz z rozszerzaniem się frontem robót w kierunku południowym. Zamknięcia można było więc zgrać w czasie, by nie narażać teraz pasażerów na dodatkowe – i niepotrzebne – utrudniania.

„Zły stan techniczny”

Wykonawca robót również wypowiada się niechętnie o przyczynach tego stanu rzeczy. – Tunel Polonusa został przekazany wykonawcy przez Tramwaje Warszawskie i w tej sprawie proszę kontaktować się ze spółką – mówi Jakub Konkiewicz, kierownik kontraktu firmy Budimex. Spółka tramwajowa jednak również wypowiada się dosyć lakonicznie. – Zgodnie z założeniami kontraktu, przejęliśmy część terenu potrzebnego do budowy podziemnego przystanku tramwajowego. Stan techniczny przekazanego korytarza nie pozwala na jego eksploatację. Jeśli chodzi o informację dla pasażerów, to wykonawca dostał polecenie jej uzupełnienia – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy firmy Tramwaje Warszawskie. W tej ostatniej kwestii wykonawca już obiecał działania. – Przyjmujemy, że brakuje informacji, postaramy się je poprawić – mówi Konkiewicz.

Nadal jednak nie ma odpowiedzi dlaczego tunel musi pozostawać zamknięty. Tym bardziej, że jego stan techniczny z dnia na dzień się nie pogorszył – w zamkniętym tunelu wciąż działa chociażby oświetlenie. Osoby zaangażowane w inwestycję wypowiadają się jedynie nieoficjalnie: tunel Polonusa został przejęty mocą decyzji administracyjnych. Nikt tunelu (jeszcze) nie planował zamykać, ale Polonus miał zdemontować z zabranego mu tunelu część instalacji, w tym nagłośnienie czy monitoring.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
W grudniu pierwszy nowy peron Warszawy Zachodniej. Pozostałe później

Przestrzeń

W grudniu pierwszy nowy peron Warszawy Zachodniej. Pozostałe później

Witold Urbanowicz 19 listopada 2021

Warszawa Zachodnia: Ruszyły prace podstropowe. Kładka do końca roku

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia: Ruszyły prace podstropowe. Kładka do końca roku

Witold Urbanowicz 02 września 2021

Wzajemne honorowanie biletów KM, IC oraz ŁKA od 29 sierpnia

Komunikacja

Wzajemne honorowanie biletów KM, IC oraz ŁKA od 29 sierpnia

inf. pras oprac. JM 27 sierpnia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5