Pejzaż budowy stacji Warszawa Zachodnia zmienia się intensywnie. Pasażerowie dostrzec mogą już nie tylko elementy trzech nowych peronów, ale także pierwszy słup dużej wiaty, która przykryje wszystkie perony.
W maju, po dwóch miesiącach, zakończyło się nasuwnie kładki, która łączy Wolę i Ochotę z peronami. – Teraz będziemy konstruować wejścia na kładkę i pochylnię od strony północnej (rejon ul. Tunelowej) – mówi Michał Wrzosek, rzecznik wykonawcy, firmy Budimex. Kładka umożliwi dostęp do peronów w kolejnych etapach przebudowy, gdy istniejący tunel pod peronami zostanie w całości zamknięty.
Widać już coraz więcej elementów trzech nowych peronów, w tym jednego dodatkowego – oznaczonego nr 8 – który powstaje po północnej stronie stacji, od strony Tunelowej (istniejący peron nr 8 na linii obwodowej stanie się peronem nr 9). Trzy tygodnie temu ruszyła budowa wiat sektorowych na peronach 6, 7 i 8 po wschodniej stronie stacji. – Zamontowano także pierwszy słup pod duże zadaszenia peronów. Planujemy w tym roku postawić duże zadaszenie. Tym samym wiele elementów wielkogabarytowych będzie widoczna już w tym roku – mówi Wrzosek.
Kontynuowane są prace przy budowie nowego tunelu pod torami, który będzie znacznie szerszy i zapewni dojście do linii obwodowej. Na poziomie -2 zaplanowano przestrzeń dla przyszłej linii tramwajowej, która docelowo ma połączyć Wolę z Ochotą, Mokotowem i Wilanowem. – Wykonane są już ściany szczelinowe pod planowanymi peronami nr 6, 7 i 8 i wykonane są głębokie fundamenty pod słupy podpierające strop tunelu i docelowe zadaszenie na peronach 6, 7 i 8 – mówi rzecznik Budimeksu.
Postępuje także budowa tzw. budynku wielofunkcyjnego, czyli zaplecza stacji (lcs, monitoring, obsługa dworca). – Skończyliśmy budowę części podziemnej, i budujemy parter budynku. Budynek ma zostać oddany zakończony do wiosny przyszłego roku – informuje Michał Wrzosek. Ruszyły też prace przy remoncie modernistycznej nastawni w międzytorzu. – Stara nastawnia będzie elementem nowego dworca. Ma zostać odrestaurowana pod nadzorem konserwatora zabytków – wyjaśnia rzecznik.
Kolejne kroki milowe na inwestycji to zakończenie peronów 6, 7 i 8, a także rozpoczęcie budowy obiektów inżynieryjnych w rejonie głowicy zachodniej stacji. Pierwsze nowe perony oraz kładka mają zostać udostępnione, zgodnie ze
niedawnymi zapowiedziami PKP PLK, udostępnione na przełomie III i IV kwartału tego roku