Po podpisaniu umowy na przebudowę Warszawy Zachodniej pojawiają się pierwsze kontrowersje. PKP PLK złożyły wniosek o wycinkę ok. 3200 drzew i blisko hektara krzewów na obszarach przeznaczonych przede wszystkim dla organizacji zaplecza budowy. Kolej zapewnia, że zakres wycinek ograniczono do niezbędnego minimum. Burmistrz dzielnicy apeluje o nasadzenia kompensacyjne w innych obszarach Woli, przedstawiciele PKP PLK mówią zaś jedynie o kilkudziesięciu nowych drzewach.
Przed weekendem Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola, poinformował, że urząd otrzymał dwa wnioski od PKP PLK dot. 3200 drzew oraz blisko hektara krzewów. – W związku z olbrzymim zakresem wycinek zwróciliśmy się do zarządu PKP PLK o ponowną analizę sytuacji. Chcielibyśmy mieć całkowitą pewność, że tak olbrzymia szkoda przyrodnicza jest niezbędnie konieczna – mówi Strzałkowski.
Jak dodaje burmistrz, sama wycinka w większości nie wiąże się bezpośrednio z modernizacją stacją, a z budową placu magazynowego na potrzeby inwestycji. – Liczę więc, że kolejarze pójdą ze środowiskiem przyrodniczym, z mieszkańcami na chociaż minimalny kompromis w tej sprawie. Bardzo też liczę, że zmieni się zadanie warszawskiego Zakładu Linii Kolejowych, który stoi na stanowisku, że na terenach kolejowych nie jest możliwe kompensacyjne, czyli zastępcze nasadzenie drzew w miejsce tych kilku tysięcy wycinanych – mówi Krzysztof Strzałkowski, wskazując zarazem warszawskie Odolany jako miejsce dla nowych nasadzeń.
PKP PLK przekonują, że wnioski związane są z realizacją ważnego społecznie projektu, jakim jest przebudowa Warszawy Zachodniej. – Teren, który musi być uporządkowany, ograniczono do minimum. Prace obejmują miejsce obok linii kolejowej, gdzie zgodnie z przepisami dla bezpieczeństwa nie powinno być drzew. Przygotowane będzie również miejsce potrzebne do sprawnej budowy nowej Warszawy Zachodniej. Wybrano teren kolejowy nieużywany, niewykorzystywany przez mieszkańców, odległy od mieszkań i osiedli. Miejsce pozwoli sprawnie działać wykonawcy i ograniczy wpływ prac magazynowych i transportowych na otoczenie – zapewnia Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. Jak zapewnia, zakres wycinek ograniczono do minimum.
Inwestor nie odpowiada na pytanie, dlaczego nie zaproponowano odpowiedniej do zakresu wycinki liczby nasadzeń kompensacyjnych – tak jak to ma miejsce przy innych „ważnych społecznie projektach”, realizowanych w mieście. – W projekcie modernizacji Warszawy Zachodniej jest nasadzenie kilkudziesięciu drzew i kilkuset krzewów w obszarze stacji. Teren w centrum miasta będzie bardziej zielony niż obecnie – zapewnia jedynie Jakubowski.
Przebudowę realizować będzie Budimex, z którą PKP PLK
podpisały umowę 7 lipca. Jej wartość to 2,4 mld zł. Najważniejszymi efektami inwestycji będą podziemna przestrzeń dworcowa pod peronami, tunel dla przyszłej linii tramwajowy między Wolą a Ochotą, a także nowa hala peronowa. Roboty zakończą się w II połowie 2023 r. W czasie prac zostaną utrzymane ruch pociągów i obsługa podróżnych.