Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. PKP PLK chcą wyciąć 3200 drzew. W zamian posadzą kilkadziesiąt

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-07-15 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa Zachodnia. PKP PLK chcą wyciąć 3200 drzew. W zamian posadzą kilkadziesiąt
fot. PKP PLK
Po podpisaniu umowy na przebudowę Warszawy Zachodniej pojawiają się pierwsze kontrowersje. PKP PLK złożyły wniosek o wycinkę ok. 3200 drzew i blisko hektara krzewów na obszarach przeznaczonych przede wszystkim dla organizacji zaplecza budowy. Kolej zapewnia, że zakres wycinek ograniczono do niezbędnego minimum. Burmistrz dzielnicy apeluje o nasadzenia kompensacyjne w innych obszarach Woli, przedstawiciele PKP PLK mówią zaś jedynie o kilkudziesięciu nowych drzewach.

Przed weekendem Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola, poinformował, że urząd otrzymał dwa wnioski od PKP PLK dot. 3200 drzew oraz blisko hektara krzewów. – W związku z olbrzymim zakresem wycinek zwróciliśmy się do zarządu PKP PLK o ponowną analizę sytuacji. Chcielibyśmy mieć całkowitą pewność, że tak olbrzymia szkoda przyrodnicza jest niezbędnie konieczna – mówi Strzałkowski.

Jak dodaje burmistrz, sama wycinka w większości nie wiąże się bezpośrednio z modernizacją stacją, a z budową placu magazynowego na potrzeby inwestycji. – Liczę więc, że kolejarze pójdą ze środowiskiem przyrodniczym, z mieszkańcami na chociaż minimalny kompromis w tej sprawie. Bardzo też liczę, że zmieni się zadanie warszawskiego Zakładu Linii Kolejowych, który stoi na stanowisku, że na terenach kolejowych nie jest możliwe kompensacyjne, czyli zastępcze nasadzenie drzew w miejsce tych kilku tysięcy wycinanych – mówi Krzysztof Strzałkowski, wskazując zarazem warszawskie Odolany jako miejsce dla nowych nasadzeń.

PKP PLK przekonują, że wnioski związane są z realizacją ważnego społecznie projektu, jakim jest przebudowa Warszawy Zachodniej. – Teren, który musi być uporządkowany, ograniczono do minimum. Prace obejmują miejsce obok linii kolejowej, gdzie zgodnie z przepisami dla bezpieczeństwa nie powinno być drzew. Przygotowane będzie również miejsce potrzebne do sprawnej budowy nowej Warszawy Zachodniej. Wybrano teren kolejowy nieużywany, niewykorzystywany przez mieszkańców, odległy od mieszkań i osiedli. Miejsce pozwoli sprawnie działać wykonawcy i ograniczy wpływ prac magazynowych i transportowych na otoczenie – zapewnia Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. Jak zapewnia, zakres wycinek ograniczono do minimum.

Inwestor nie odpowiada na pytanie, dlaczego nie zaproponowano odpowiedniej do zakresu wycinki liczby nasadzeń kompensacyjnych – tak jak to ma miejsce przy innych „ważnych społecznie projektach”, realizowanych w mieście. – W projekcie modernizacji Warszawy Zachodniej jest nasadzenie kilkudziesięciu drzew i kilkuset krzewów w obszarze stacji. Teren w centrum miasta będzie bardziej zielony niż obecnie – zapewnia jedynie Jakubowski.

Przebudowę realizować będzie Budimex, z którą PKP PLK podpisały umowę 7 lipca. Jej wartość to 2,4 mld zł. Najważniejszymi efektami inwestycji będą podziemna przestrzeń dworcowa pod peronami, tunel dla przyszłej linii tramwajowy między Wolą a Ochotą, a także nowa hala peronowa. Roboty zakończą się w II połowie 2023 r. W czasie prac zostaną utrzymane ruch pociągów i obsługa podróżnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5