W przyszłych latach PKP SA zamierzają zrealizować szereg projektów związanych z warszawskimi dworcami. Teraz powstaje nowa Warszawa Zachodnia, a w projektowaniu jest Warszawa Gdańska, która przez pewien czas będzie głównym dworcem stolicy.
Pod koniec zeszłego roku ruszyła budowa nowego Dworca Zachodniego w ramach projektów deweloperskich. Do tej pory pasażerowie korzystający z trzeciego dworca stolicy mieli do dyspozycji jedynie niewielki budynek dworcowy, zlokalizowany od mniej obciążonej strony ul. Tunelowej, do tego dwie kasy znajdowały się w tunelu.
Partnerem PKP została spółka HB Reavis Poland. Dworzec jest pierwszym powstającym obiektem, który wchodzi w skład planowanego kompleksu biurowego po stronie Alej Jerozolimskich. Nowy podziemny obiekt będzie przylegał do dotychczasowego tunelu pieszego, który już częściowo został wyremontowany. Przewidziano sześć stanowisk kasowych, poczekalnię z ławkami i skrytki bagażowe.
Część dworcowa projektu ma być gotowa w IV kwartale tego roku. – Obiekt jest w budowie, zgodnie z harmonogramem. Nie ma żadnych zagrożeń – zapewnia Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Ukończenie pierwszego etapu inwestycji biurowej przewidziano na IV kwartał 2016 r., a drugiego – w I półroczu 2018 r. W gronie pierwszych najemców obiektu znajdą się m.in. spółki należące do grupy PKP – PKP SA, PKP Informatyka oraz PKP Intercity.
Następnym z dużych projektów deweloperskich realizowanych na terenach kolejowych jest Warszawa Gdańska. Pod koniec 2015 r. PKP SA na partnera wybrały firmę Ghelamco. – Projekt jest przygotowywany pod kątem obsługi ruchu dalekobieżnego. To duże wyzwanie. Mamy już pewne pomysły, rusza projektowanie – mówi Bator. W miejscu istniejącego dworca powstanie nowy obiekt.
Dworzec Gdański będzie pełnił szczególną rolę – w czasie remontu linii średnicowej przejmie większość obsługi ruchu dalekobieżnego, który będzie omijać Warszawę Zachodnią, Centralną i Wschodnią. – Zmieścimy się w harmonogramie, jaki sobie wyznaczyła PLK, żeby oni mogli zrobić modernizację węzła. Naszą datą graniczną jest 2018/2019 – zapewnia Jarosław Bator.
Inne, planowane inwestycje na terenach kolejowych
obejmują Warszawę Główną. Niedawno PKP SA wybrały partnera do realizacji projektu, obejmującego obszar 10 hektarów i przedstawiły wstępną koncepcję zagospodarowania obszaru (pisaliśmy o tym obszernie
tutaj). PKP SA chcą też zagospodarować niewielki teren dworca
Warszawa Włochy.