Partnerzy serwisu:
Mobilność

Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-07-26 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów
fot. Jakub Dybalski
Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów
Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów
Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów
Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów
Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów
Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów
Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów
Za krótkie pasy bezpieczeństwa, wystające poręcze, „kłócące się” ze sobą przyciski. Warszawski ZTM zorganizował w czwartek, na pętli Cmentarz Wolski, przegląd autobusów i tramwajów pod kątem przystosowania dla potrzeb osób z problemami w poruszaniu się. Uwag było mnóstwo. Nie niektóre z zasygnalizowanych problemów zdrowy pasażer w sile wieku nie ma szans zwrócić uwagi.

– Bardzo lubię Swingi, są wygodniejsze od Jazzów. Ale wysiadanie z nich trwa wieczność – zwracała uwagę mama poruszającego się na wózku inwalidzkim Michała. Dlaczego? Bo bardzo nowoczesna platforma dla wózków, której motorniczy nie musi otwierać, ale może ją wysunąć z podwozia jednym guzikiem… nie wysunie się, jeśli drzwi są otwarte. Innymi słowy jeśli osoba na wózku chce wysiąść, a pasażerowie na przystanku nacisną guzik otwierania drzwi od swojej strony, wysiąść się nie da. Drzwi muszą znów zostać zamknięte, platforma wysunięta, a potem wsunięta, co trwa bardzo długo.

Osoby niepełnosprawne stanowią kilkanaście procent mieszkańców Warszawy. Według dokumentów opublikowanych przy okazji Społecznej Strategii Warszawy, a w szczególności według diagnozy przygotowanej kilka lat temu przez Agnieszkę Deję z fundacji Synapsis, na początku wieku w Warszawie mieszkało ponad 180 tys. osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Te statystyki mają już jednak kilkanaście lat, a liczba osób z problemami z mobilnością (to nie tylko osoby niepełnosprawne, ale też np. starsze, czy osoby z wózkami dziecięcymi) zwiększa się z roku na rok.

Poręcz do rozbijania głów

Audyt trzech tramwajów Pesy (w zajezdni do sprawdzenia były krótki i długi Jazz oraz Swing), a także czterech autobusów (dwa solarisy – krótki Alpino i przegubowy elektryczny Urbino – Conecto od Mercedesa i hybrydowy Lion’s City od MAN-a) od trzech przewoźników (MZA, Mobilis i Arriva) zorganizowano na wniosek Rady Warszawskiego Transportu Publicznego.

Każdy z odwiedzających mógł pobrać formularz, w którym wpisywałby swoje uwagi. W praktyce każdemu towarzyszył przedstawiciel ZTM lub przewoźnika i bardzo szczegółowo wypytywał o wszelkie niedogodności. A testujący zwracali uwagę na najróżniejsze elementy, bo były to osoby na wózku, ale też starsze, mające problemy z widzeniem czy z poruszaniem się.

Problemem okazują się np. źle umieszczone przyciski otwierające drzwi, zbyt ciche zapowiedzi przystanków, których na zatłoczonym przystanku nie słychać. Jeden z pasażerów, który nie widzi, przeszedł przez cały autobus, wskazując na każdą poręcz, która „służy głównie po to, by sobie rozbił głowę” i każdy kasownik zwrócony w bok, na który nie ma szans trafić.

Problemy z miejscami na wózek inwalidzki to przede wszystkim fakt, że są dość małe i nie pozwalają na odpowiednie ustawienie się, a przede wszystkim pasy bezpieczeństwa… są za krótkie i to w obu rodzajach tramwajów. Albo trzymają na styk, albo po prostu nie sięgają do miejsca wpięcia, które zresztą bywa umieszczone w takim miejscu, że dostanie się do niego wymaga nieprzeciętnej ekwilibrystyki.

Fotel przydatny, czy nieprzydatny?

W swingach w miejscu na wózek zamontowane są rozkładane siedzenia. – Czasem muszę poprosić o zrobienie miejsca – wskazywała mama Michała. – Akurat te miejsca będą likwidowane – odpowiadali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich. – Ale nie! Dzięki temu mam szansę, by w ogóle usiąść przy moim synu. W jazzach takiej opcji nie ma. Tam nie pomyślano o osobie opiekującej się pasażerem na wózku – odpowiadała. Czasem udogodnienia, o których wspominali testujący, okazywały się rozwiązaniami, które mogłyby ograniczyć bezpieczeństwo w pojeździe. O swoich doświadczeniach rozmawiali nie tylko pasażerowie i konstruktorzy, ale też urzędnicy i kierujący pojazdami.

Co z tego wszystkiego będzie? ZTM przewiduje, że uwagi zebrane w czasie testów zostaną wykorzystane przy układaniu warunków przetargowych na nowe pojazdy, ale też będą podstawą do modernizacji wnętrza już użytkowanych pojazdów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Połowa Polaków właściwie nie ma jak dojechać do miasta

Przestrzeń

Połowa Polaków właściwie nie ma jak dojechać do miasta

Jakub Dybalski 07 lutego 2018

Metro. Niebezpieczne ułatwienia dla niewidomych

Przestrzeń

Metro. Niebezpieczne ułatwienia dla niewidomych

Witold Urbanowicz 04 listopada 2017

Polakom nie przeszkadza, że samochód jest drogi

Komunikacja

Polakom nie przeszkadza, że samochód jest drogi

Jakub Dybalski 18 października 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5