Partnerzy serwisu:
Mobilność

Warszawa. Z wózkiem i na wózku, czyli audyt autobusów i tramwajów

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-07-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Za krótkie pasy bezpieczeństwa, wystające poręcze, „kłócące się” ze sobą przyciski. Warszawski ZTM zorganizował w czwartek, na pętli Cmentarz Wolski, przegląd autobusów i tramwajów pod kątem przystosowania dla potrzeb osób z problemami w poruszaniu się. Uwag było mnóstwo. Nie niektóre z zasygnalizowanych problemów zdrowy pasażer w sile wieku nie ma szans zwrócić uwagi.

– Bardzo lubię Swingi, są wygodniejsze od Jazzów. Ale wysiadanie z nich trwa wieczność – zwracała uwagę mama poruszającego się na wózku inwalidzkim Michała. Dlaczego? Bo bardzo nowoczesna platforma dla wózków, której motorniczy nie musi otwierać, ale może ją wysunąć z podwozia jednym guzikiem… nie wysunie się, jeśli drzwi są otwarte. Innymi słowy jeśli osoba na wózku chce wysiąść, a pasażerowie na przystanku nacisną guzik otwierania drzwi od swojej strony, wysiąść się nie da. Drzwi muszą znów zostać zamknięte, platforma wysunięta, a potem wsunięta, co trwa bardzo długo.

Osoby niepełnosprawne stanowią kilkanaście procent mieszkańców Warszawy. Według dokumentów opublikowanych przy okazji Społecznej Strategii Warszawy, a w szczególności według diagnozy przygotowanej kilka lat temu przez Agnieszkę Deję z fundacji Synapsis, na początku wieku w Warszawie mieszkało ponad 180 tys. osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Te statystyki mają już jednak kilkanaście lat, a liczba osób z problemami z mobilnością (to nie tylko osoby niepełnosprawne, ale też np. starsze, czy osoby z wózkami dziecięcymi) zwiększa się z roku na rok.

Poręcz do rozbijania głów

Audyt trzech tramwajów Pesy (w zajezdni do sprawdzenia były krótki i długi Jazz oraz Swing), a także czterech autobusów (dwa solarisy – krótki Alpino i przegubowy elektryczny Urbino – Conecto od Mercedesa i hybrydowy Lion’s City od MAN-a) od trzech przewoźników (MZA, Mobilis i Arriva) zorganizowano na wniosek Rady Warszawskiego Transportu Publicznego.

Każdy z odwiedzających mógł pobrać formularz, w którym wpisywałby swoje uwagi. W praktyce każdemu towarzyszył przedstawiciel ZTM lub przewoźnika i bardzo szczegółowo wypytywał o wszelkie niedogodności. A testujący zwracali uwagę na najróżniejsze elementy, bo były to osoby na wózku, ale też starsze, mające problemy z widzeniem czy z poruszaniem się.

Problemem okazują się np. źle umieszczone przyciski otwierające drzwi, zbyt ciche zapowiedzi przystanków, których na zatłoczonym przystanku nie słychać. Jeden z pasażerów, który nie widzi, przeszedł przez cały autobus, wskazując na każdą poręcz, która „służy głównie po to, by sobie rozbił głowę” i każdy kasownik zwrócony w bok, na który nie ma szans trafić.

Problemy z miejscami na wózek inwalidzki to przede wszystkim fakt, że są dość małe i nie pozwalają na odpowiednie ustawienie się, a przede wszystkim pasy bezpieczeństwa… są za krótkie i to w obu rodzajach tramwajów. Albo trzymają na styk, albo po prostu nie sięgają do miejsca wpięcia, które zresztą bywa umieszczone w takim miejscu, że dostanie się do niego wymaga nieprzeciętnej ekwilibrystyki.

Fotel przydatny, czy nieprzydatny?

W swingach w miejscu na wózek zamontowane są rozkładane siedzenia. – Czasem muszę poprosić o zrobienie miejsca – wskazywała mama Michała. – Akurat te miejsca będą likwidowane – odpowiadali przedstawiciele Tramwajów Warszawskich. – Ale nie! Dzięki temu mam szansę, by w ogóle usiąść przy moim synu. W jazzach takiej opcji nie ma. Tam nie pomyślano o osobie opiekującej się pasażerem na wózku – odpowiadała. Czasem udogodnienia, o których wspominali testujący, okazywały się rozwiązaniami, które mogłyby ograniczyć bezpieczeństwo w pojeździe. O swoich doświadczeniach rozmawiali nie tylko pasażerowie i konstruktorzy, ale też urzędnicy i kierujący pojazdami.

Co z tego wszystkiego będzie? ZTM przewiduje, że uwagi zebrane w czasie testów zostaną wykorzystane przy układaniu warunków przetargowych na nowe pojazdy, ale też będą podstawą do modernizacji wnętrza już użytkowanych pojazdów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Przestrzeń

ZTM Warszawa z ofertami na elektrobusy. Dwie firmy

Witold Urbanowicz 28 sierpnia 2023

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

Komunikacja

Warszawska komunikacja wraca z wakacji

inf. pras. UM Warszawa 28 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5