Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa z setnym elektrobusem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
07-11-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa MZA Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa z setnym elektrobusem
fot. MZA Warszawa
We flocie Miejskich Zakładów Autobusowych jest już sto autobusów elektrycznych, a do końca miesiąca ich liczba wzrośnie do 160. Warszawa utrzymuje się w europejskiej czołówce w dziedzinie napędów zeroemisyjnych – więcej elektrobusów mają tylko Moskwa i Londyn.

Autobusy elektryczne rewolucjonizują transport publiczny w Europie. W samej Polsce duże zamówienia na kilkadziesiąt pojazdów składają m.in. Kraków i Poznań, mniejsze zaś szereg miast i gmin. W Europie niekwestionowanym liderem jest Moskwa, która eksploatuje ponad 300 elektrobusów oraz Londyn (dwieście eksploatowanych, kilkadziesiąt następnych w produkcji). Poza sferę zapowiedzi wyszły też kolejne miasta – ponad sto sztuk zamówiły m.in. Goeteborg i Bukareszt, na duże zakupy poszły też miasta holenderskie, Madryt i Berlin. Warszawa ze 160 elektrykami na koniec listopada będzie jeszcze przez dłuższy czas utrzymywać się na najniższym stopniu europejskiego podium. Światowym liderem produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozostają jednak Chiny – tylko w zeszłym roku weszło tam do eksploatacji 127 tysięcy tego typu pojazdów – stukrotnie więcej niż w Europie!

Setny autobus elektryczny w taborze MZA zostanie szczególnie wyróżniony. Przez pół roku warszawiacy będą mogli łatwo go odróżnić – ma specjalne malowanie, promujące napęd zeroemisyjny.

Doświadczenia stolicy z autobusami elektrycznymi sięgają 2012 roku, kiedy przeprowadzono pierwsze testy pojazdów zeroemisyjnych Solarisa, a następnie także Ursusa i chińskiej marki BYD. Pierwsze zakupy miały miejsce w 2015 roku, kiedy dotarła do Warszawy partia 10 Solarisów Urbino 12 Electric. W kolejnych latach firma pozyskała następnych 20 pojazdów zeroemisyjnych o długości 12 metrów – Solarisów i Ursusów.

W 2019 roku podpisano „kontrakt stulecia” – umowę na dostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric. Aktualnie Solaris Bus & Coach dostarczył już 70 z tych pojazdów, co oznacza, że we flocie MZA jest już 100 „elektryków”. Do końca listopada, po zakończeniu dostaw, ich liczba wzrośnie do 160.

Aby móc efektywnie eksploatować elektrobusy, stolica pracuje nad rozbudową sieci ładowarek wtyczkowych i dotykowych. Już w tej chwili w zajezdniach działa ponad 150 ładowarek wtyczkowych plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Wspomagają je trzy ładowarki pantografowe na krańcach Spartańska i Konwiktorska. Niedługo ich liczba ulegnie zwielokrotnieniu. Na pętlach Szczęśliwice i Chomiczówka oraz na terenie MZA przy Włościańskiej gotowe już urządzenia czekają na włączenie do sieci elektrycznej. Z kolei do końca roku elektrobusy zaczną ładować się na pętlach Esperanto i Nowodwory – tam sieć przyłączeniowa już działa, a w najbliższym czasie wkroczą ekipy budowlane, które ustawią ładowarki.

Bardzo zaawansowane są prace w następnych zaplanowanych lokalizacjach. W pierwszym kwartale przyszłego roku MZA zamierza oddać aż dziewięć ładowarek pantografowych (każda o mocy 400 kW) – jedną na Konwiktorskiej, dwie na Browarnej oraz aż sześć na pętli Wilanów.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5