Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa zamawia studium rozwoju sieci metra

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Rösler, Jakub Madrjas

Data publikacji:
2021-09-28 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa zamawia studium rozwoju sieci metra
fot. Siemens
Warszawa ogłosiła przetarg na wykonanie kompleksowej analizy rozwoju sieci metra. Studium ma określić docelowy kształt układu kolei podziemnej, ale z uwzględnieniem krytykowanego przebiegu III linii metra na Gocław z przesiadką na Stadionie.

Stolica Polski ogłosiła przetarg na wykonanie kompleksowej analizy rozwoju linii metra w mieście.  Dokument pt. “Studium rozwoju systemu metra w Warszawie - analiza docelowego układu sieci metra w Warszawie” ma zawierać wielowariantową analizę możliwych przebiegów nowych linii metra oraz rozbudowy istniejących - z uwzględnieniem wszystkich powiązań z innymi środkami transportu w Warszawie.

Wariant na Gocław z przesiadką "rekomendowany" 

Jak czytamy w opisie zamówienia, w ramach opracowania należy dokonać analizy porównawczej 5 wariantów przebiegu linii metra w tym: 3 wariantów o długości łącznie ok. 75 km bazujących na przekazanych wykonawcy po podpisaniu umowy materiałach oraz dwa warianty autorskie, będące własną rekomendacją kierunków rozwoju metra w Warszawie. Proponowane warianty powinny kłaść szczególny nacisk na powiązania z siecią TEN-T. Warianty bazujące na materiałach przekazanych wykonawcy mogą być prowadzone w korytarzach o maksymalnym dopuszczalnym odchyleniu od osi pierwotnej 1,5 km w obie strony. Warianty autorskie muszą być uzgodnione z zamawiającym w etapie ich planowania – możemy przeczytać w dalszej części OPZ.

Miasto podkreśla, że w docelowym układzie linii metra należy uwzględnić rekomendowany (i krytykowany przez wielu ekspertów) przebieg III linii metra na Gocław, który obejmuje realizację 6 stacji (o roboczych nazwach: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław), Miasto ogłosiło już postępowanie na wykonanie prac przedprojektowych dla tej linii

Czy wystarczy pieniędzy?

Prace nad studium mają być podzielone na trzy etapy i być realizowane w następujących terminach. Część pierwsza, która jest jednocześnie etapem wariantowania, ma zostać wykonana w ciągu 7 miesięcy od podpisania umowy. Obejmie wielosektorową analizę zawierającą chociażby warunki transportowe, społeczne, a także formalno-prawne. Drugim etapem będzie projektowanie wymagające zaprojektowania rozwiązań technicznych dla dwóch wybranych wariantów inwestycji. Tą część studium należy wykonać w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy. Ostatnia część, podsumowująca, będzie polegała na stworzeniu raportu, który zbierze i wyjaśni prowadzone prace, a także uzasadni wybrane rozwiązania. To, a także całość zadania, wykonawca musi zrealizować w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy.

Warszawa planuje przeznaczyć na realizację studium 4,92 miliona złotych. W przetargu może startować podmiot, który w przeciągu ostatnich 15 lat wykonał przynajmniej jedno studium sieciowe linii metra lub kolei aglomeracyjnej o długości minimum 5 kilometrów, albo jedno studium wykonalności dla linii metra lub innego podsystemu transportu szynowego o długości minimum 5 kilometrów, z czego minimum 1 kilometr linii miał przebieg podziemny. Oferty można składać do 3 listopada tego roku. Kryteria wyboru oferty to cena, w 58%, a także doświadczenie osób, które mają realizować zamówienie o wartości 42%.

Czy na wykonanie analizy o potencjalnie kluczowym znaczeniu dla miasta wystarczy pięć milionów złotych? Ostatnio ZTM Warszawa musiał drastycznie ograniczyć zakres studium technicznego budowy multimodalnego węzła przesiadkowego Warszawa-Wschód właśnie ze względu na koszty, co może obniżyć jego przyszłą funkcjonalność i wygodę. Oba zamówienie łączy dotacja unijna z funduszu CEF "Łącząc Europę" (projekt 2019-PL-TM-0215-S). W ramach tych pieniędzy Warszawa przygotowuje też koncepcję przesiadek na metrze Centrum (niestety, bez uzgodnienia z kolejarzami), dodatkowe stacje Muranów i Plac Konstytucji na linii M1 i opracowuje studium techniczne linii metra M3.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Metro: I linia na krótszej trasie w weekend

Przestrzeń

Metro: I linia na krótszej trasie w weekend

Redakcja 11 października 2021

ILF: Nasz projekt III linia metra będzie ciekawy i utylitarny

Przestrzeń

ILF: Nasz projekt III linia metra będzie ciekawy i utylitarny

Witold Urbanowicz 20 września 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5