Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: W budżecie na 2024 r. środki na przygotowania do IV linii metra [schematy]

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: W budżecie na 2024 r. środki na przygotowania do IV linii metra [schematy]
mat. UM Warszawa
Stołeczny Urząd Miasta opublikował założenia do budżetu na rok 2024 r. Znajdują się w nim działania związane zarówno z III, jak i IV linią metra – w dużej mierze w dalszym ciągu będą to oczywiście prace przygotowawcze.

Miasto zdradziło, że w ramach programu FEnIKS zamierza ubiegać się o dofinansowanie m.in. na dokończenie budowy II linii metra oraz trasy tramwajowej do Wilanowa. Nabór przewidziano od stycznia do czerwca 2024 r. W chwili obecnej budowa odcinka zachodniego II linii metra do stacji Karolin jest finansowana ze środków własnych. W 2024 r. przewidziano dalszą przebudowę kolizji, regulowanie stanu nieruchomości i wypłatę odszkodowań dotychczasowym właścicielom gruntów, prace ziemne i konstrukcyjne, zagospodarowanie strefy wydobycia tarcz TBM i rozpoczęcie drążenia. Na chwilę obecną zakończenie budowy zapowiadane jest na 2026 r. (choć są wątpliwości, czy to termin ostateczny w związku z nierozwiązanymi jeszcze problemami na budowie).

W 2024 r. zaplanowano też pomniejsze działanie związane pracami remontowymi i modernizacyjnymi na I linii metra oraz aktualizacją informacji pasażerskiej na stacjach I linii. Jeszcze w 2023 r. ma zostać ogłoszony konkurs na koncepcję rozwiązań komunikacyjnych korespondujących ze zmianami przewidzianymi na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i ul. Marszałkowskiej oraz zagospodarowania wyjścia ze stacji metra A13 Centrum wraz z zadaszeniem wiat przystankowych. W przyszłym roku miałaby zostać podpisania umowa z projektantem, obejmująca też podziemny łącznik między stacją metra Centrum a Dworcem Śródmieście.

Warszawa zamierza też kontynuować rozwój sieci metra. Zgodnie z niedawno prezentowanym projektem studium liczba linii metra ma zwiększyć się z dwóch do pięciu, a ich długość – z obecnych 42 km do 113 km. Dalej prowadzone będą przygotowania do budowy III linii metra na odcinku między Stadionem a Gocławiem. Przewidziano m.in. inwentaryzację przyrodniczą oraz opracowywanie raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej.

W założeniach do budżetu pojawiają się też prace przygotowawcze do budowy IV linii metra. Przewidziano zlecenie prac przygotowawczych i analiz, które obejmą w szczególności zasady eksploatacji linii metra M4, sposób połączenia linii M4 z innymi liniami metra, technologię sterowania ruchem z uwzględnieniem możliwości budowy nowej centralnej dyspozytorni, etapowanie budowy uwzględniające korzyści przewozowe względem istniejącej sieci komunikacyjnej, koncepcję programowo-przestrzenną w oparciu o wykonane już „studium rozwoju systemu metra w Warszawie”, ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na zabudowę sąsiadującą, ocenę stanu budynków w strefie wpływu budowy obiektów metra, analizę wpływu drgań i obciążeń dynamicznych na konstrukcje budynków i ludzi w nich przebywających.

Założenia wymieniają też kontynuację inwestycji tramwajowych (Wilanów, Kasprzaka, zajezdnia Annopol), a także wymieniają przygotowania do budowy tramwaju na Modlińskiej. Temat ten jest jednak potraktowany skrótowo, gdyż inwestycje są realizowane z budżetu spółki Tramwaje Warszawskie (inaczej niż w przypadku metra, które jest finansowane z budżetu miasta – Metro Warszawskie pełni jedynie rolę inwestora zastępczego). Urzędnicy podkreślają też że konieczne będzie zwiększenie środków na realizację połączeń komunikacyjnych – limity wydatków przewidziane w wieloletniej prognozie finansowej i umowach wieloletnich z przewoźnikami będą niewystarczające.

Ratusz na pytania o założenia do budżetu odpowiada zdawkowo. – Obecnie trwają prace nad przyszłorocznym budżetem Warszawy, w trakcie są też ustalenia dotyczące działań przygotowawczych do rozbudowy metra. O decyzjach będziemy informować, gdy zostaną podjęte – mówi Jakub Leduchowski z biura prasowego miasta.


IV linia metra ma przebiegać z Tarchomina, przez Modlińską, os. Ruda, Marymont (przesiadka na M1), rondo Babka, Okopową, Kercelak, rondo Daszyńskiego (przesiadka na M2) pl. Zawiszy, pl. Narutowicza (przesiadka na M5), Rakowiec, Żwirki i Wigury (przesiadka na kolej i M3), Służewiec, Wilanowską (przesiadka na M1) do Wilanowa. Zaplanowano 23 stacje. Przybliżone lokalizacje:

1. Stacja Myśliborska: pod ul. Światowida między Myśliborską i Traktem Nadwiślanym


2. Stacja Henryków: pod Modlińską, po południowej stronie al. Kuklińskiego


3. Stacja Stare Świdry: pod Modlińską, przy Płochocińskiej


4. Stacja Ruda: między blokami, przy ul. Gwiaździstej


5. Stacja Marymont: pod Popiełuszki, przy Słowackiego


6. Stacja Plac Grunwaldzki: pod al. Jana Pawła II, między Broniewskiego i al. Wojska Polskiego a linią kolejową
 

7. Stacja Rondo Radosława:  pod Okopową, między rondem Babka a Powązkowską


8. Stacja Cm. Żydowski: pod Okopową, po południowej stronie Anielewicza


9. Stacja Kercelak: pod skrzyżowaniem Okopowej i al. "Solidarności"


10. Stacja Rondo Daszyńskiego: pod skrzyżowaniem Towarowej i Prostej


11. Stacja Plac Zawiszy: pod Towarową, na północ od placu Zawiszy i linii kolejowej


12. Stacja Plac Narutowicza: pod Grójecką i pl. Narutowicza


13. Stacja Banacha: pod Grójecką, u zbiegu z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r.


14. Stacja Rakowiec: w rejonie skrzyżowania Dickensa i Pawińskiego


15. Stacja Żwirki i Wigury:  pod ul. Żwirki i Wigury w rejonie linii kolejowej


16. Stacja Służewiec: pod Marynarską, w rejonie pętli tramwajowej


17. Stacja Rondo UE: pod skrzyżowaniem Marynarskiej, Wołoskiej, al. Wilanowskiej i Rzymowskiego, w rejonie Galerii Mokotów


18. Stacja Ksawerów: pod al. Wilanowską, po zachodniej stronie skrzyżowania z Modzelewskiego


19. Stacja Wilanowska: pod pętlą autobusową w rejonie skrzyżowania Puławskiej i al. Wilanowskiej


20. Stacja Dolina Służewiecka: pod skrzyżowaniem al. Wilanowskiej i Doliny Służewieckiej


21. Stacja Stegny: pod al. Wilanowską, w rejonie Sałatkowej


22. Stacja Sobieskiego: pod skrzyżowaniem al. Wilanowskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej


23. Stacja Wilanów: pod skrzyżowaniem al. Wilanowskiej i Przyczółkowej

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Przestrzeń

Warszawskie metro nie do lotniska Chopina

Witold Urbanowicz 05 listopada 2023

Metro: Pierwsze wagony z Warszawy wożą pasażerów w Kijowie

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Przestrzeń

Metro zostawi jeden skład rosyjski na części

Witold Urbanowicz 17 października 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5