Już tylko na podpisanie czeka umowa na tymczasową obsługę systemu Veturilo w 2021 r. ZDM zwiąże się z firmą Nextbike Polska, wybraną w przetargu ogłoszonym w zastępstwie nieudanych poszukiwań operatora na lata 2021-2028. Dzięki awaryjnemu rozwiązaniu mieszkańcy Warszaw ybędą mogli korzystać z Veturilo bez zakłóceń.
Dotychczas system też obsługiwała firma Nextbike Polska. Działo się to na mocy czteroletniej umowy, która wygasła wraz z końcem zeszłorocznego sezonu. Aby działanie warszawskiego systemu rowerów miejskich nie zostało przerwane, jeszcze w marcu ubiegłego roku ogłoszony został przetarg na nowy wieloletni system. Poprzedziły go konsultacje społeczne, ekspercka analiza i dialog techniczny z potencjalnymi operatorami. System Veturilo ma się nie tylko powiększyć, ale także unowocześnić i stać jeszcze bardziej przyjazny dla użytkowników.
Niestety, plany na sprawne wyłonienie operatora na lata 2021-2028 pokrzyżowała pandemia. Kilka dni po ogłoszeniu przetargu w Polsce ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego, a od 1 kwietnia do 5 maja decyzją władz centralnych Veturilo było zawieszone. Przymusowa pauza mocno odbiła się na branży rowerów miejskich, wpłynęła też na przebieg postępowania przetargowego.
Ofertę złożyła tylko jedna firma – Marfina S.L. z Hiszpanii. Ponieważ zaoferowała stawkę znacznie przekraczającą kwotę zarezerwowaną w budżecie na system, a szanse na wygospodarowanie dodatkowej sumy w trakcie pandemii oscylowały wokół zera, ZDM unieważnił przetarg. Stary-nowy operator
Aby nie zakłócać działania Veturilo, ZDM sięgnął po rozwiązanie awaryjne. Na początku grudnia zeszłego roku ruszył przetarg na operatora zastępczego, którego zadaniem będzie poprowadzenie systemu w 2021 r. Zgłosiła się jedna firma – Nextbike Polska, która obsługę „pomostowo” systemu Veturilo wyceniła na 14 mln 284 tys. zł brutto w wariancie podstawowym. Ponieważ było to nieznacznie więcej niż zarezerwowana w tym celu suma, brakującą kwotę na grudniowej sesji budżetowej zapewnili stołeczni radni. Dzięki temu przetarg teraz może zostać rozstrzygnięty i niebawem zostanie podpisana umowa z wybranym operatorem na prowadzenie systemu Veturilo w tym roku (w przetargu ZDM zastrzegł sobie możliwość przedłużenia umowy na kolejny sezon).
Nowy, tymczasowy operator będzie mógł korzystać z używanego sprzętu. ZDM dopuścił taką możliwość, aby uruchomienie systemu w przyszłym roku nastąpiło bez opóźnień, czyli 1 marca.
Jaka przyszłość?
Unieważniony przetarg na docelowy system rowerowy ogłosimy ponownie najprawdopodobniej wiosną 2021 roku. Liczymy, że do tego czasu sytuacja związana z pandemią uspokoi się na tyle, że pozwoli na wyłonienie wieloletniego operatora Veturilo i usprawnienie systemu. To proces długotrwały, bo wybrana przez nas firma musi mieć kilkumiesięczny czas na przygotowanie zmian, wyprodukowanie i dostawę rowerów, a także montaż stacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.