To nie koniec inwestycji kolejarzy w obrębie Dworca Zachodniego w Warszawie. Według planów PKP SA od strony ul. Tunelowej mógłby powstać duży kompleks z funkcjami biurowymi, usługowymi oraz mieszkaniowymi. W tej chwili teren, należący do PKP SA jest mało reprezentacyjny, jednak – jak zaznacza spółka – nowy projekt mógłby udostępnić tę część miastu, ulokowaną zresztą blisko centrum.
PKP SA w grudniu zeszłego roku zakończyły
budowę dworca kolejowego od strony Alei Jerozolimskich. Była to odpowiedź na potrzeby podróżnych, którzy zyskali teraz 1300 m2 nowej powierzchni dworcowej. Jest ona niejako uzupełnieniem dworca od strony ulicy Tunelowej. Inwestycja ta była I etapem prac z całego dwuetapowego projektu o nazwie Warszawa Zachodnia, który realizuje PKP SA przy współudziale dewelopera HB Reavis.
Obecnie na terenie Dworca Zachodniego w Warszawie trwa nadal II etap inwestycji. Składa się on z budowy dwóch budynków. Każdy z nich o wysokości 13 pięter. Łącznie będzie to 67 tys. mkw. powierzchni najmu. Na parterze znajdą się lokale usługowe. Ponadto biurowce posiadać będą też trzy kondygnacje podziemne przeznaczone na parkingi. Ogólnie znajdzie się w nich 130 miejsc na samochody. Skorzystać z nich będą mogli także użytkownicy pobliskiego dworca.
Wśród znanych najemców lokali w biurowcu są już między innymi spółki kolejowe PKP SA, PKP Informatyka, a także PKP Intercity. Pierwszy budynek biurowy będzie gotowy w III kwartale 2016 roku, a drugi do I kwartału 2018 roku.
Co z ul. Tunelową?Podczas otwarcia dworca kolejowego, przedstawiciele PKP SA zdradzili że kolejarze mają też plany co do posiadanego przez siebie terenu od strony ulicy Tunelowej. Znajdujący się tam dworzec będzie nadal pełnił swoją funkcję. Natomiast tereny przy budynku zostaną objęte projektem deweloperskim, realizowanym przez Xcity Investment i zewnętrznego inwestora.
Projekt o roboczej nazwie Warszawa Zachodnia III, który byłby trzecim etapem trwających właśnie prac inwestycyjnych w tym rejonie, projektu przewiduje zagospodarowanie terenu na północ od torów kolejowych w rejonie ulic Kolejowej i Tunelowej. Planowana zabudowa obejmie funkcje biurowe, usługowe oraz mieszkaniowe o powierzchni mogącej sięgnąć 400 tys. m.kw. Nie został jeszcze ustalony termin rozpoczęcia realizacji inwestycji i całkowity koszt realizacji.
mat. PKP SAMiasto zainteresowane zmianami Jak zaznacza Warszawa, rozmowy w sprawie zagospodarowania terenów kolejowych w rejonie Dworca Zachodniego toczą się już od 15 lat. – W latach 2003-2010 ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym odebrano gminom jurysdykcje planistyczne na terenach zamkniętych, w tym kolejowych. W październiku 2010 r. przywrócono prawo sporządzania planów miejscowych przez samorząd gminny na terenach kolejowych, ale jednocześnie dla zdecydowanej większości terenów kolejowych pozostawiono status terenów zamkniętych, które z mocy prawa geodezyjnego są terenami „o charakterze zastrzeżonym ze względu na obronność i bezpieczeństwo państwa”, dla których decyzje administracyjne wydaje wojewoda – zastrzega Tomasz Kunert z wydziału prasowego Warszawy.
Kunert podkreśla jednak, że miasto stale współpracuje z PKP SA oraz PKP PLK przy przebudowie ważnych węzłów komunikacyjnych w stolicy. – Do tej pory w rozmowach z kolejarzami nie pojawiał się temat „Centrum dla mieszkańców”. Uważamy jednak pomysł za dobry. Chętnie poznamy jego szczegóły – dodaje.
Tramwaj na -2Zgodnie z dokumentami planistycznymi, w dalszej przyszłości w rejonie dworca Zachodniego miasto planuje
budowę tunelu tramwajowego z Ochoty na Wolę pod układem torowym na przedłużeniu ul. Grzymały Sokołowskiego, przedłużenie ul. Prądzyńskiego nad ul. Prymasa Tysiąclecia do ul. Ordona oraz budowę stacji Metra Dworzec Zachodni dla III linii metra. – Komfort pasażerów w tym rejonie podniesie się także z momentem oddania po 2020 roku do użytkowania w pełni zmodernizowanej przez PKP PLK stacji Warszawa Zachodnia – dodaje Tomasz Kunert z wydziału prasowego Warszawy
Planowana przez Tramwaje Warszawskie trasa ma połączyć Dworzec Zachodni i Wilanów, która ma powstać w ramach tej perspektywy unijnej. Według koncepcji ma ona przebiegać na poziomie -2 pod układem torowym stacji Warszawa Zachodnia oraz pod przejściami podziemnymi, które zapewnią komunikację między tramwajem a peronami kolejowymi. – Spółka zleciła koncepcję wielobranżową dla całej trasy Kasprzaka – Wilanów. Zgodnie ze wstępnymi założeniami przystanek tramwajowy zlokalizowany będzie pod placem dworcowym między Al. Jerozolimskimi a torami kolejowymi – informuje Kunert. Drugi natomiast po drugiej stronie torów – od strony Tunelowej.
Ponadto, po południowej stronie Al. Jerozolimskich dzielnica Ochota będzie realizowała także projekt Parku Zachodniego. Wniosek na zagospodarowania tego terenu został wybrany do realizacji w ramach budżetu partycypacyjnego na 2015 r. Przed zleceniem projektu budowlanego przygotowano wstępną koncepcję, która została poddana konsultacjom społecznym wiosną zeszłego roku. Co więcej, projekt budowy parku będzie uwzględniał planowany przebieg nowej linii tramwajowej, a realizacja obu inwestycji zostanie odpowiednio zaplanowana i zsynchronizowana.