Nowe torowisko, rozchodnik między szynami i szpaler drzew – Marszałkowska zmienia się w reprezentacyjny fragment Nowego Centrum Warszawy. Zakończona przebudowa to nie tylko powrót tramwajów, ale też krok w stronę bardziej zielonego i przyjaznego Śródmieścia.
Po czterech miesiącach utrudnień Marszałkowska znów stanie się jedną z głównych osi tramwajowych stolicy. Od 13 października tramwaje wracają na przebudowany odcinek między Widok a Królewską, gdzie zakończyła się modernizacja torowiska. To finał prac w tym miejscu prowadzonych przez Tramwaje Warszawskie w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy.
Zielone torowisko i nowe drzewaWarto przypomnieć, że modernizacja nie ograniczyła się do samej wymiany szyn. Na odcinku objętym pracami powstało zielone torowisko obsadzone rozchodnikiem, które będzie tłumić hałas i poprawi estetykę tej części miasta. Jesienią Zarząd Dróg Miejskich posadzi tu także szpaler nowych drzew, które odgrodzą tramwaje od jezdni i dopełnią wizji „zielonej Marszałkowskiej”.
Przebudowa objęła również sieć trakcyjną – na ostatnim etapie inwestycji trwał montaż nowego okablowania i elementów wsporczych. Dzięki temu torowisko nie tylko zyskało cichszą, bardziej trwałą infrastrukturę, lecz także wpisuje się w szerszą politykę zazieleniania centrum Warszawy i poprawy jakości przestrzeni publicznej.
Przyjaźniejsza przestrzeń dla pieszych i rowerzystówMarszałkowska po remoncie staje się nie tylko trasą dla tramwajów, ale i fragmentem bardziej uporządkowanej tkanki miejskiej. Projekt przewidział dodatkowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe, a ruch samochodowy uporządkowano tak, by zachować po dwa pasy w każdym kierunku, z osobnymi pasami do skrętu na skrzyżowaniach.
Zmiany mają sprawić, że ta reprezentacyjna arteria będzie pełniła rolę nie tylko korytarza komunikacyjnego, lecz także przestrzeni przyjaznej mieszkańcom. To element konsekwentnie realizowanej wizji Nowego Centrum Warszawy, w której transport zbiorowy, piesi i rowerzyści zyskują większą rangę niż ruch samochodowy.
Fragment większej układankiZakończenie prac na Marszałkowskiej to część szeroko zakrojonych działań modernizacyjnych w centrum Warszawy. W ramach programu Nowe Centrum Warszawy przebudowywane są także inne ulice – m.in. Świętokrzyska i Królewska – które zyskują nowe rozwiązania dla pieszych, miejsca do sadzenia drzew oraz wygodniejsze przejścia i przejazdy rowerowe. Równolegle prowadzone są modernizacje torowisk, które mają zwiększyć niezawodność tramwajów i obniżyć hałas w kluczowych punktach miasta.
Zielone torowiska stają się też jednym z symboli Warszawy. Ich łączna długość przekroczyła już 25 kilometrów i stale rośnie. Takie rozwiązania pojawiły się m.in. na al. Jana Pawła II, ul. Puławskiej czy al. Niepodległości, a kolejne odcinki planowane są na Ochocie, Mokotowie i Pradze. Dla miasta to nie tylko kwestia estetyki – to również element polityki klimatycznej i konsekwentnego odchodzenia od dominacji samochodów w ścisłym centrum.
13 października pasażerowie znów wsiądą do tramwajów jadących przez serce Warszawy. Tym razem po torach, które – dosłownie i symbolicznie – mają być cichsze, bardziej zielone i trwalsze.