Tramwaje Warszawskie analizują teraz pięć wariantów odbudowy trasy tramwajowej w zachodniej części na ul. Kasprzaka i połączenia jej z ulicą Wolską. Spółka bardzo poważnie bierze pod uwagę koncepcję bezkolizyjnego połączenie tras i poprowadzenie tramwaju w tunelu.
Tramwaje Warszawskie chcą wykorzystać nową perspektywę unijną do odbudowy torowiska w zachodniej części ulicy Kasprzaka. Kursowanie tramwajów na zachód od Skierniewickiej „zawieszono” w 1990 r. w związku z rozbudową układu drogowego i realizacją al. Prymasa Tysiąclecia z wiaduktami. W tej chwili nad pasem zieleni nadal rozwieszona jest sieć trakcyjna, a torowisko kilka lat temu zostało przykryte warstwą ziemi (teraz znajduje się tutaj trawnik).
Spółka ogłosiła przetarg na wykonanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej odbudowy trasy, który wygrała firma Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Pierwotnie do analiz przyjęto trzy warianty poprowadzenia trasy i powiązania z ul. Wolską. Jeden z nich zakładał ułożenie torowiska w ciągu Kasprzaka i al. Prymasa Tysiąclecia (d. Rewolucji Październikowej), czyli powrót tramwajów na trasę sprzed lat. Według drugiego wariantu trasa miałaby przebiegać ul. Kasprzaka i Ordona, łącząc się z Wolską w rejonie przystanku Elekcyjna. Trzeci wariant zakłada bezpośrednie połączenie Kasprzaka z Wolską (rejon przystanku Reduta Wolska) z bezkolizyjnym przejściem pod skrzyżowaniem z ul. Redutową i jezdniami ul. Wolskiej. W tym przypadku przebudowywany zostałby także fragment trasy na Wolskiej.
Dwa kolejne warianty, będące wariacją tych podstawowych, przedstawił – zgodnie z umową – wykonawca koncepcji odbudowy trasy. Wariant czwarty zakłada bezpośrednie połączenie Kasprzaka z Wolską, ale na powierzchni terenu. Nowy węzeł miałby powstać w rejonie cmentarza Prawosławnego. Piąty wariant jest odmianą trzeciego i zakłada, że dołem pójdzie zarówno trasa tramwajowa, jak i jezdnia. – Wymaga on jednak przebudowy wszystkich istniejących obiektów drogowych oraz wykonania „przeplotu” torów na Kasprzaka jezdnią północną w sposób bezkolizyjny – zaznacza Michał Powałka, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Większy widok mapy
Nie został jeszcze wybrany docelowy wariant odbudowy trasy. – Bardzo poważnie bierzemy pod uwagę wariant trzeci i piąty – informuje Powałka. Oba przewidują bezpośrednie połączenie Kasprzaka z Wolską i poprowadzenie tramwaju w tunelu. Opracowanie z wariantami zostało przekazane do opinii ZTM-u, ZDM-u i Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu. – Na podstawie tych opinii wytypujemy warianty do analiz w ramach decyzji środowiskowej, które obejmą także konsultacje społeczne – informuje Michał Powałka.
Jak planują Tramwaje Warszawskie, do końca 2014 roku przygotowane zostaną wszystkie dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację tego przedsięwzięcia. W II półroczu 2015 roku planowane jest uzyskanie decyzji środowiskowej. Spółka zakłada, że trasa tramwajowa powstanie do końca 2018 roku.