Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa: Tramwaj na Gocław się nie broni? Nowe wytyczne UE

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-03-19 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Tramwaj na Gocław się nie broni? Nowe wytyczne UE
fot. W. Jedynak, lic. CC-BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Warszawa planuje poprawić dojazd na Gocław. Nowe rozporządzenie unijne stawia jednak przed miastem dodatkowe wymagania. – Ze wstępnych analiz najwięcej wątpliwości budzi właśnie kwestia rozwiązań komunikacyjnych na Gocławiu. I to tylko wyłącznie ze względu na bardzo niską stopę zwrotu – dla tramwaju, jak i każdego innego rozwiązania (np. szybkiego autobusu) – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Miasto skłania się jednak ku metrobusom.

Ostatnio dużo dyskusji budzi kwestia planowanej obsługi komunikacyjnej Gocławia przy wykorzystaniu środków z rozpoczynającej się perspektywy unijnej. Ścierają się dwie opcje: tramwaju i szybkiego autobusu (BRT). – Dla każdego projektu zgodnie z unijnym rozporządzeniem wykonawczym, które weszło w życie w styczniu tego roku, musimy wykonywać analizę alternatywnych rozwiązań. Przyznam się szczerze, że ze wstępnych analiz, które prowadziliśmy, najwięcej wątpliwości budzi właśnie kwestia rozwiązań komunikacyjnych na Gocławiu. I to tylko wyłącznie z tego względu, że jest bardzo niska stopu zwrotu – dla tramwaju, jak i każdego innego rozwiązania (np. szybkiego autobusu) – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

Co zmienia nowy dokument unijny? – Rozporządzenie unijne nakazuje analizowanie na etapie przyznawania dofinansowania, który z wariantów daje ten sam efekt w projekcie. Nie należy porównywać tylko wariantów przebiegu, ale także warianty obsługi transportowej – mówi Olszewski. Miasto czeka teraz na wytyczne ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. – To jest tzw. niebieska księga. Gdy będziemy ją znali, to będzie można przygotować studium wykonalności wraz z analizą wariantową, zakładającą obsługę różnymi środkami komunikacji dla tego rejonu – mówi Michał Olszewski.

Wiceprezydent przyznaje, że miasto w tej chwili preferuje koncepcję obsługi Gocławia za pomocą metrobusów. – Oczywiście musimy wskazać opcję, która jest najbardziej prawdopodobna i wstępnie skłaniamy się ku obsłudze szybkim autobusem. Głównie ze względu na to, że Aleje Jerozolimskie są na granicy przepustowości, jeżeli chodzi o wpuszczenie tam nowej linii tramwajowej. Autobusy, dzięki zlokalizowanym tam buspasom, jesteśmy w stanie dogęścić – mówi Olszewski.

Wciąż aktualne plany zakładają docelowo budowę III linii metra na Gocław. W tym celu na stacji Stadion powstał drugi peron, co będzie miało wpływ na podejmowane decyzje. – Eksperci, którzy oceniają nasz projekt, doskonale znają naszą strategię komunikacyjną i wiedzą, że mamy zamiar w kolejnej perspektywie finansowej zrealizować odcinek linii metra na Gocław. To też ma bardzo duże znaczenie dla obliczania zarówno żywotności ekonomicznej dla tego projektu, jak i uwarunkowań, jeżeli chodzi o wybór środka transportu – mówi Olszewski.

Więcej o planach transportowych Warszawy w wypowiedzi wiceprezydenta Michała Olszewskiego na Monitorze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków: Metrobusy częścią Trasy Łagiewnickiej?

Przestrzeń

Kraków: Metrobusy częścią Trasy Łagiewnickiej?

Agnieszka Serbeńska 09 lutego 2016

Kraków z jedną linią metra i metrobusem

Przestrzeń

Kraków z jedną linią metra i metrobusem

Witold Urbanowicz 25 stycznia 2016

Warszawa nie rezygnuje z metra na Gocław mimo tramwaju

Komunikacja

Warszawa nie rezygnuje z metra na Gocław mimo tramwaju

Witold Urbanowicz 06 lipca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5