W niedzielę 26 lutego został otwarty kolejny tarchomińskiej trasy tramwajowej – na Nowodwory. Za dwa lata tramwaje mają dotrzeć w rejon Modlińskiej. Na węzeł przesiadkowy z pętlą autobusowo-tramwajową mieszkańcom przyjdzie poczekać jeszcze dłużej. Miasto dopiero będzie zlecać wykonanie jego koncepcji.
Trasa tarchomińska w zachodniej części Białołęki jest realizowana etapami. Pierwszy odcinek – od Młocin do przystanku Stare Świdry – został udostępniony w styczniu 2013 r. Następnie w grudniu 2014 r. trasę przedłużono do Tarchomina Kościelnego, gdzie znajduje się pętla. W niedzielę 26 lutego
został natomiast otwarty kolejny odcinek o długości 1,5 km – na Nowodwory. Cała trasa ma teraz ok. 7 km długości.
Nowy odcinek nie kończy jeszcze całej inwestycji. Według zapowiedzi miasta mają być jeszcze dwa etapy. – Przygotowujemy się do kolejnego odcinka tak, by kontynuować tramwaj do ulicy Modlińskiej. Pozostało nam jeszcze 800 m z dwoma przystankami. Konkurs chcemy rozpisać jeszcze w tym kwartale. Docelowo chcielibyśmy, by przy Modlińskiej był węzeł przesiadkowy – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Tramwaje dojadą do ModlińskiejCzwarta etap będzie zakładał budowę dwutorowej linii tramwajowej od przystanku Nowodwory do Winnicy, która zakończy się rozjazdem umożliwiającym zmianę kierunku jazdy. Nowe przystanki powstaną na skrzyżowaniu Światowida i Dzierzgońskiej oraz Dionizosa. Przy okazji powstanie skrzyżowanie Światowida i Modlińskiej oraz pętla autobusowa.
Została już zlecone wykonanie dokumentacji projektowo-wykonawczej dla kolejnego odcinka. Według założeń na przełomie marca i kwietnia 2017 r. ma zostać ogłoszony przetarg na zaprojektowanie skrzyżowania Światowida i Modlińskiej. W I kwartale przyszłego roku miałby natomiast ruszyć przetarg na budowę linii tramwajowej od Nowodworów do Winnicy oraz połączenia ulicy Światowida z Modlińską. Prace miałyby ruszyć w III kwartale 2018 r., by zakończyć się w IV kwartale 2019 r.
Węzeł z nadbudowąOddzielnym etapem będzie węzeł przy Modlińskiej. Według założeń ma tutaj powstać pętla autobusowo-tramwajowa. – Powstanie węzeł z funkcją dworcowo-handlową. Nad tym wszystkim będzie budynek parkingu Park&Ride – mówi Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. Parking będzie miał formę wielopoziomowej nadbudowy.
Na razie nie wiadomo, jak dokładnie będzie wyglądał węzeł. – Koncepcja dopiero pokaże, jak zorganizować ruch autobusowy, tramwajowy i wjazd na parking. Nie jest jeszcze przecież nawet zaprojektowane skrzyżowanie Światowida i Modlińskiej – mówi Franciszek Kujawski, dyrektor ds. inwestycji w ZTM-ie. W tym roku ma zostać ogłoszony konkurs na wykonanie koncepcji węzła.
Kolejna kwestia to grunty. – Musimy pozyskać działki za pomocą ZRID. To cały proces, który musi trwać – mówi Witek. Pętla miałaby zostać oddana do użytku w 2021 r., a cały węzeł z parkingiem przesiadkowym w 2023 r.