Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił kolejny w tym roku duży przetarg na obsługę przewozów autobusowych – tym razem na 10-letnią obsługę 50 przegubowych autobusów klasy MEGA. Nowy kontrakt obejmie realizację 4,2 mln wozokilometrów rocznie na liniach w Warszawie i gminach aglomeracji, a kursy mają ruszyć najpóźniej na początku 2027 r.
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił kolejny już w tym roku duży przetarg na obsługę sieci autobusowej. Niedawno pisaliśmy o trzech umowach podpisanych na przewozy – z firmą
Mobilis i
Relobus. Natomiast wykonawca, który wygra niniejsze postępowanie, przez dziesięć lat będzie prowadził kursy 50 przegubowymi autobusami klasy MEGA na liniach nadzorowanych przez ZTM w całej aglomeracji warszawskiej.
4,2 mln wozokilometrów rocznie
Zamówienie obejmuje świadczenie usług regularnego przewozu osób w ramach komunikacji miejskiej w Warszawie i w gminach podwarszawskich, z którymi stolica ma podpisane porozumienia. Operator będzie wykonywał rocznie 4,2 mln wozokilometrów (w przybliżeniu do +/- 10%) przy wykorzystaniu 50 autobusów o długości ok. 18 metrów. Dodatkowo wymagane są co najmniej cztery pojazdy rezerwowe.
ZTM wymaga rozpoczęcia kursowania w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy – nie wcześniej jednak niż 1 lutego 2027 r. Zgodnie z zapisami umowy dopuszczono także waloryzację wynagrodzenia o maksymalnie 136% w całym okresie realizacji kontraktu, a rozpoczęcie świadczenia usług – choć zasadniczo przewidziane w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy – może nastąpić wcześniej, nawet po upływie 10 miesięcy od jej zawarcia. Usługi mają być natomiast świadczone przez pełne 120 miesięcy, z opcją przedłużenia o kolejne dwa lata. Zamówienie ma charakter otwarty, obejmuje cały układ komunikacyjny Warszawy i gmin porozumieniowych, dlatego linie i rejon operowania zostaną określone przez ZTM w trakcie trwania umowy.
Tabor klasy MEGA, w pełni niskopodłogowy
Wymagany tabor to fabrycznie nowe autobusy klasy MEGA – przegubowe, niskopodłogowe pojazdy o długości od 17,5 do 18,2 m. ZTM wymaga, by do realizacji kontraktu wykorzystano wyłącznie fabrycznie nowe autobusy wyprodukowane nie wcześniej niż w roku rozpoczęcia świadczenia usług. Każdy autobus musi pomieścić co najmniej 130 pasażerów (w tym minimum 38 na miejscach siedzących), mieć cztery pary drzwi w układzie 2-2-2-2 oraz przestrzeń dla wózka inwalidzkiego i dziecięcego.
Dopuszczone są różne rodzaje napędu – od klasycznego diesla w normie Euro VI, po hybrydę, CNG/LNG lub inne rozwiązania alternatywne. Punktowane będzie właśnie zastosowanie napędów niskoemisyjnych – kryterium to stanowi 20% oceny ofert, przy 80% dla ceny.
Zgodnie z dokumentacją techniczną autobusy muszą być w pełni klimatyzowane, wyposażone w oświetlenie LED, monitoring (minimum 10 kamer), system informacji pasażerskiej, zliczanie pasażerów oraz system sprzedaży biletów zintegrowany z infrastrukturą ZTM. Standardem ma być także automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika i agregacie grzewczym.
Wymagania finansowe i zaplecze
O kontrakt mogą ubiegać się firmy, które dysponują środkami finansowymi lub zdolnością kredytową na poziomie co najmniej 30 mln zł oraz mają doświadczenie w realizacji co najmniej jednej usługi przewozowej o wielkości minimum 2 mln wozokilometrów rocznie. Operator musi też zapewnić bazę techniczną na terenie Warszawy lub jednej z gmin porozumieniowych, z placem postojowo-manewrowym dla całego taboru.
ZTM wymaga zatrudnienia kierowców, dyspozytorów i pracowników nadzoru ruchu na umowę o pracę. Wadium ustalono na poziomie 5,5 mln zł, a oferty można składać do 10 grudnia 2025 r.