Zakończył się remont dużego warszawskiego skrzyżowania – Al. Niepodległości z ul. Batorego. Powstało dodatkowe przejście dla pieszych, odnowiono przejazdy rowerowe, a przede wszystkim pasażerowie zyskali dojście do przystanków tramwajowych, do których do tej pory musieli chodzić po schodach.
– Dziękuję. Mam cały segregator pism w tej sprawie. Przystanki tramwajowe są teraz trochę dalej od osiedla, ale wróciły po prostu na miejsce sprzed budowy metra – mówiła w poniedziałek pani Alina, mieszkanka okolicy, która przez lat domagała się od władz Warszawy przebudowy skrzyżowania. Została zaproszona na otwarcie gotowego miejsca. – Mam tylko drobną sprawę. Schody do metra wciąż nie są zadaszone, mam nadzieję, że to się zmieni, bo zimą potrafią być bardzo śliskie, a w skali pieniędzy, które wydajemy na metro, nie jest to chyba duża zmiana – mówiła, a obecny na miejscu wiceprezydent Robert Soszyński kiwał głową.
Skrzyżowanie Niepodległości i Batorego to miejsce w Warszawie specyficzne, bardzo uczęszczane a jednocześnie do tej pory mocno niewygodne dla pieszych i rowerzystów. To ważna trasa z centrum w stronę południowych dzielnic. Obok jest park Pole Mokotowskie, znany pub Zielona Gęś, kawałek dalej, przy jeszcze większym skrzyżowaniu Niepodległości z ulicą Rakowiecką mieszczą się Szkoła Główna Handlowa, areszt śledczy i siedziba Prokuratury Krajowej. Między skrzyżowaniami rozciąga się ważna stacja metra Pole Mokotowskie. Jeszcze w połowie tego roku skrzyżowanie miało trzy przejścia dla pieszych, infrastruktura rowerowa była zdezelowana. A żeby dostać się na przystanki tramwajowe nad stacją metra, trzeba było zejść schodami pod jezdnię i wyjść z powrotem.
– Przyjechałem tu tramwajem linii 41 i na rozkładzie ma zaznaczone pięć przystanków niedostępnych dla osób niepełnosprawnych. Dzięki tej przebudowie jest jeden mniej – mówił szef Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski. Dodawał, że niedługo poprawi się dostępność kolejnych – przy rondzie Czterdziestolatka (przebudowa tego miejsca już w przyszłym roku to część przedstawionego przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego planu Nowego Centrum Warszawy) a to poprawy jest też przystanek przy GUS.
Puchalski wymienił kolejne zmiany. Dodane przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na północnym wlocie skrzyżowania, lewoskręty dla aut z obu kierunków w ul. Batorego, czy dojścia w poziomie jezdni do przesuniętych nieco przystanków tramwajowych. Dodatkowo wymieniono oświetlenie i sygnalizacje, również na wspomnianym skrzyżowaniu Niepodległości i Rakowieckiej.
– Dzięki temu poprawi się dostępność tego miejsca dla osób poruszających się z wózkiem, czy mających problemy z poruszaniem się – mówił wiceprezydent Soszyński. Z kolei szef Biura Polityki Mobilności Michał Domaradzki zwracał uwagę, że było to bardzo „wypadkowe” miejsce, a jego przebudowa ma sprawić, że bezpieczeństwo się poprawi.